Gå til innhold

Sykt barn


Gjest Kari

Anbefalte innlegg

Uff nå er ikke jeg så fornøyd. Minimannen er syk, det begynte på torsdag, med først feber, rundt 39, men nok til at han måtte være hos pappaen mens jeg skulle jobbe. Og da de hentet meg etter ca 3 1/2 time forteller pappaen at han hadde spydd ned både seg og faren. Så kommer vi hjem, går opp trappa til unngangsdøra og gutten spydde ned hele trappa. I tillegg fikk han siktet seg inn på mamma'n før han rakk å legge seg.

Fredag var feberen høyere og i 13 tiden ringte jeg legen. Da var den 39.9. Fikk beskjed om å gi ham en stikkpille og evt ta kontakt med legevakta hvis den gikk opp igjen. Rundt halv seks ringte jeg dem. Da hadde han 40 i feber, men de regnet med at det var pga varmen også, ikke bare fordi han var syk, men at varmen gjorde det verre. Skulle gi mer febernedsettende og mye drikke men i små doser siden han kastet opp.

Som fortalt, så prøvde mamma da. Men jeg tror gutten merket at om han drakk noe så kom det opp igjen. Han ville ikke ha vann, ikke saft og ikke engang doven cola! :o Stakkars gutten min.

Slik har vi holdt på igjennom hele dagen i dag. Feberen går opp, mamma setter inn en stikkpille, den hjelper midlertidig, så går feberen opp igjen. Så jeg var inne hos ham kl 1 i natt og skulle sjekke tempen før jeg la meg. Har ikke mer enn fått på ham bleia igjen, og gutten kaster seg rundt på magen og spyr ned hele senga. Den var da nyskiftet siden han gjorde det samme på morgenen. Så nå har jeg vasket madrassen hans, lagt den til tørk. Sjekket tempen igjen, nok en gang er en på 40 og gutten mer ligger enn sitter i fanget mitt.

I tillegg er pappaen på utdrikningslag til svogeren sin. Han skulle ta det pent med drikkinga i tilfelle jeg skal på legevakta og en venninne har sagt at hun kommer med en gang om jeg vil dra ned. Men det hjelper jo så lite når jeg sitter her og føler meg helt maktesløs da. IKke noen grunn til å dra ned nå, må se om den stikkpilla hjelper først, og gutten får jo i seg litt drikke selv om mye kommer opp igjen, så om det holder seg som nå drar jeg heller i morgen når pappaen er hjemme og kan være med.

Men akkurat nå hadde det vært godt å ha noen her da... Føler meg litt alene nå... Og har så vondt av minimannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er her, jeg...

Syns det er så vondt når barn er syke. :( (Skulle så gjerne vært syk selv istedet) Har to gutter, så situasjonen er ikke ukjent, men det er like skremmende hver gang..

Håper det går bedre for gutten din snart slik at dere får en rolig natt og han tar til seg næring igjen.

Blir på nett en liten stund ifall du/ dere er våkne ennå og trenger å prate.

Gi ham en trøsteklem til ham fra meg, da... og en til deg selv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går og legger meg nå. :gape: (gjesp)

Tar en titt innom her imorgen. La meg få vite hvordan det går med minimannen, da.... Håper veldig at han blir frisk nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestor trøsteklem til deg Ca.

det er ikke noe gøy å ha så syke unger..

Håper inderlig han er bedre idag, gi han eplejuice med trefire saltkorn i og Ritz-kjeks, det er det best er min erfaring.....

Tenker på dere......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er forferdelig når de små er syke. Man får helt ondt i seg. For de er så hjelpesløse, men likevel så utrolig tapre.

Håper formen kommer seg snart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt obs nå i varmen hvis du ikke får i ham nok væske. Kommer jo litt an på hvor gammen minimannen din er, men små barn kan bli dehydrert hvis de ikke får i seg nok, særlig hvis de kaster opp over flere dager.

Fikk et råd en gang poden min var syk sånn - riv et eple og gi med små teskjeer, og gi ham teskjeer med blåbærsaft - ofte, til oppkast gir seg og han klarer å holde på det han får i seg.

Men blir du engstelig fordi minimannen blir mer slapp enn du liker, så mas ivei på legevakta. Du kjenner ham bedre enn de gjør, og kan bedre vurdere allmenntilstanden hans.

Håper forresten det har gitt seg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jenter og takk for at dere bryr dere. Minimannen er 15 mnde gammel, så om feberen går opp igjen så drar jeg på legevakta etterpå. Men han tar nå litt drikke en sjelden gang i mellom så han blir vel ikke helt dehydrert håper jeg. Klokka blr imidlertid 5 før vi fikk sove i natt. Vi sto opp kvart over 10, så feberen er ikke så høy nå. Heldigvis.

Men som jeg sa, går den opp igjen til over 39.5 så ringer jeg legevakta og sier jeg vil ha ham sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi kommet hjem fra legevakta. Gutten hadde fortsatt 39.5 i feber og etter å ha dyttet på med paracet ville jeg ha en klarering fra legen før jeg ga ham mer. Vi fikk komme inn med en gang nesten, satt vel ikke mer enn 5 min før vi ble ropt opp.

Så ble vi da tatt imot av en mannlig sykepleier som tok tempen på ham med øremåler, stakk ham i fingeren (minimannen var flink, bare gråt littegranne) og så kunne han få velge seg et kllistremerke, men han ville ikke ha noe :ler: Kunne jo ikke ta noe imot fra han slemme mannen som gjorde ham vondt. Fikk plaster på stikket, for det rant bra, men det ville han ikke ha på.

Så skulle vi sitte og vente på at legen ble ferdig med en pasient, og vi fikk komme inn. Resultatet av blodprøven tydet på en virusinfeksjon som vi ikke kan gjøre så mye med. Men det ble skrevet i registeret der at vi skulle komme ned om han ble verre. Hvis ikke han ble verre, men heller ikke var noe bedre til i morgen skulle vi kontakte fastlegen for å få tatt mer prøver der.

Så nå krysser jeg fingrene og håper gutten ikke blir så mye verre. Og håper på en god natts søvn. Nå er i hvert fall min kjære hjemme og kan avlaste meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at minimannen ikke ville ha noe av den slemme mannen. Menn som stikker er opplagt ikke til å stole på :ler:

Godt dere har fått sjekket tilstanden. Krysser fingrene for at det gir seg snart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til minimannen da.... :wink:

Har selv sykt barn hjemme nå. Feber (høy) og oppkast. Hun er litt større da (snart 8) så det er litt lettere, kan mer si hvor det er vondt og hvor mye, men slitsomt likevell.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde jeg skrev dagens siste melding i stad jeg. Så tok jeg en tur ut for å ta en røyk. Etter det skulle jeg sjekke tempen til minimannen en siste gang, for et par timer siden var den på 38 og noe, ganske lavt og nå er den 40.2 :o Herregud så fort den går opp. Det blir nok en tur til legen i morgen ja. Måtte gi ham en ny febernedsettende nå, så får vi se hvor lenge det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag har ikke blitt noe bedre enn de forrige. Minimannen hadde nesten ikke feber i dag tidlig, men det gikk på utover dagen. Fikk time hos legen kvart over to og da var tempen på 39.8 igjen. To leger tittet på ham og kunne ikke skjønne seg på utslettet. Det minnet ikke om noe de hadde sett tidligere. Men de utelukket i hvert fall hjernehinnebetennelse. Det var bekymringsfullt at det er 5. dagen med så høy feber. Skulle gi mer febernedsettende og drikke. Det vil han endelig ha litt av.

Jeg fikk sykemelding ut uken, så om han blir friskere i morgen får vi fortsatt noen dager til å hvile ut hjemme før det er jobb igjen. Og så har vi stående plass på barnesvdelingen på sykehuset i natt hvis vi trenger det. Skulle bare ringe ned om jeg følte det var behov for det. Og om han ikke blir verre og må på sykehuset, men han ikke er merkbart bedre skulle vi komme ned i morgen igjen.

Uff jeg håper virkelig han blir bra snart nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar deg og lillegutt. Men så flink du er. Så flott at du greier å holde hodet kaldt selv om barnet ditt er sykt. Det er kjempeviktig.

Skriv og fortell hvordan det går. Tenker på deg!

klem fra Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Det er ofte betryggende å ha åpen linje til sykehuset. jeg håper dere ikke trenger den.... og at dere får en god natts søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha alle sammen. Det er virkelig betryggende å ha åpen linje til sykehuset ja. Jeg føler meg ikke hysterisk om jeg blir bekymret nå, men jeg håper virkelig jeg ikke trenger den.

Skal snart ta tempen på gutten igjen. Han virket ikke varm da jeg var tittet inn til ham i stad, men slik var det i går også så jeg tar ingen ting for gitt før jeg ser at feberen holder seg vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...