Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Jeg passer jevnlig en boxer, og har passet han siden han var valp. I begynnelsen var eieren hans veldig flink, og hunden var godt oppdratt. Han oppførte seg pent, hørte på både eier og meg og gjorde som han fikk beskjed om. Gjennom sommeren har eieren vært mindre flink med hunden. Han har vært mye hos andre, og eieren har gitt han veldig "frie tøyler" og slappet litt av på oppdragelsen. Det som plager meg mest, er draingen i båndet. Han har aldri gjort dette før, men de siste gangene jeg har gått tur med han blir det etterhvert ubehagelig, fordi han drar så fælt, "henger" i båndet med bare bakbeina på bakken når andre hunder kommer mot oss, osv. Er det noe jeg kan gjøre for at hunden oppfører seg pent når jeg går tur med han? Eller er dette noe eieren ene og alene må ta tak i? Jeg har også ofte sluppet han løs på et øde område i skogen, hvor vi leker og løper rundt sammen og har det kjempegøy. Men han nekter å komme til meg før han er fullstendig utslitt og vil tilbake i båndet. Eieren bor i sentrum, og jeg tror ikke hunden får så mye mosjon han trenger. Problemet her er jo at jeg synes det er ubehagelig å slippe hunden når han ikke lystrer. Noe jeg kan gjøre for å få hunden til å lystre? Tusen takk for all hjelp!
NoAngel Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 du kan jo prøve å bruke grime? det gjør jeg på rottisen min. fungerer veldig bra. det ordner ikke opp i problemet med at han drar. men det gir deg full kontroll, og han klarer ikke dra i båndet
Basementart Skrevet 6. september 2009 #3 Skrevet 6. september 2009 Grime er en grei nødløsning, men mens du benytter grime på dager du ikke har tid ville jeg trent på følgende måte de dagene du har tid til det (så ofte som mulig): Hver gang han trekker i båndet stopper du og går ikke et skritt videre. Når båndet slakker seg fortsetter du og gå. Dette kan ta veldig lang tid men gir resultater. Eventuelt kan du ta et skritt tilbake, men ikke rykk/dra i båndet, det gjør bare at hunden drar mer! Har brukt denne metoden på min rottis med gode resultater. Dersom han går fint roser du og belønner gjerne med godbit Når det gjelder innkallingen krever dette også masse trening. Vi begynte allerede på valpestadiet med vår, og hun har så og si perfekt innkalling nå, men det krever stadig litt trening. Bruk gjerne langline på han og ha med deg godbiter.. gjør det hele til en lek! Rop på han og ros veeeeldig når han kommer, om han ikke kommer gå vekk, snu ryggen til.. ikke stress eller bli sint, da får han enda mindre lyst til å komme Langline kan du bruke som et hjelpemiddel mens du trener, du kan rope på han og dra forsiktig i langlinen om han ikke kommer.. Eventuelt er det greit å bruke dersom du ikke føler du har full kontroll dersom det skulle komme andre hunder osv. Håper dette er til litt hjelp
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Les denne artikkelen fra familiehunden.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå