Anaconda Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Hei Jeg og samboeren min skal være faddere til min førstefødte nevø om en måneds tid. Problemet mitt er at jeg synes det er mye vanskeligere å kjøpe til gutt enn til jente. Jeg vil ikke gi: -penger -smykker -sølvplett-gjenstander (som boks til "min første tann/hårstrå" etc (fordi jeg ser på dette som helt meningsløst, og ikke særli pent heller) Jeg har tenkt litt på å kanskje gi tilbehør til bunad; f.eks kniv (som han får bruke om tidligst 15 år men samtidig en veldig fin gave som varer "livet ut" fra den tid av) Noen som har andre tips?
Belima Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Jeg har gitt: lommekniv- fiskeutstyr- bunadsølv- bøker- skiutstyr bl.a. Det høres kanskje rart ut, men da har dette vært en stor intr. i familien. Var fadder en gang hvor det ble gitt pulk og sånn vogn som er bak sykkelen (som barn kan sitte i). Penger gir jeg aldri og liker ikke sånt i sølvplett. Ikke sånn til å ha årsattesten i heller.
Jerle Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 (endret) Alle mine nevøer har bl.a. fått bunadkniv av besteforeldrene, inngravert med navn og dåpsdag, så det synes jeg er en super idé. Ja, da den blir ikke brukt på noen år, men likevel er det en gave som varer. Sølvplett ting er no' dritt. Endret 5. september 2009 av Jerle
Anaconda Skrevet 5. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. september 2009 (endret) Takk for svar! D virker som vi er litt enige.. særlig ang. sølvplett (jeg synes det er direkte ufint..) Ski -og barneutstyr høres litt spesielt ut Belima, men hvorfor ikke dersom dette er på "ønskelista" eller en tradisjon i familien. Det som er negativt med f.eks en pulk er at dette blir brukt bare en liten stund og så går den i arv i til nedste barn.. da er det liksom familien som får den og ikke barnet.. Ser du poenget mitt? Endret 5. september 2009 av annipanni
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #5 Skrevet 5. september 2009 *sparebøsse - får mange fine hos gullsmeden *Åpne en konto som dere setter inn penger på, for så å sette inn penger på den kontoen hver bursdag f.eks *Fotoalbum med bilder som dere har, og så kan de fylle på mer selv videre *Sølvskje/gaffel (finnes barneserier hos gullsmeden) *Sølvkopp (gullsmeden) *Stol fra malurten
Trampe Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 Min sønn fikk bøker, tripptrappstol, leker fra Fisher Price, sølvskje, beholder til dåpsattesten, tann og hårlokkbeholder, bilderammer, fotoalbum, sparebøsse med navnet hans på (ikke sølvgreie, faktisk veldig fin) og en del penger. Fadderne hans åpnet en konto som han skal få når han blir 18. Jeg har selv gitt bøker (bl.a. de store hvite, det faller veldig i smak), jeg har sydd bæretøy en gang jeg var fadder, og foreldrene brukte det mye da. Nå blir det ikke brukt lenger, så sånn sett var det kanskje ikke den beste gaven på sikt.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 Det jeg satte mest pris på var sølvbestikk fra mormor. Kniv, gaffel og skje. Ingravert navn mm. Dette ble brukt daglig. I tillegg så ble barneservise brukt også daglig. Hva med et bilde/kunst?
spinnvil Skrevet 6. september 2009 #8 Skrevet 6. september 2009 I den siste barndåpen jeg var kjøpte vi bergans barnehagesekk, som er super når poden blir gammel nok til å tusle på turer i marka Og oppi den hadde jeg lagt en eventyrbok. Gaven skilte seg en smule ut fra resten av gavebordet, men jeg syns det er ok med gaver som blir brukt og ikke sølvplett som blir lagt i en skuff og tar opp plass.
Michelin Skrevet 6. september 2009 #9 Skrevet 6. september 2009 Barnebestikk i sølv, med inngravert navn og dåpsdato, synes iallefall jeg er en fin gave.
Noli Skrevet 6. september 2009 #10 Skrevet 6. september 2009 Vi gir alltid bøker i dåpsgave. F.eks. er jo de Barnas Store Eventyrbok/Sangbok en veldig fin serie.
Noli Skrevet 6. september 2009 #11 Skrevet 6. september 2009 Eller hva med et sett som dette. De blir utrolig fine, og gaven er jo ganske orginal!
Belima Skrevet 6. september 2009 #12 Skrevet 6. september 2009 Ja, jeg er enig at pulk er spesielt, men foreldrene hadde mye nytte av den da. Det var ikke jeg som ga den og det var et ønske. Må legge til at dette var unge mennesker som bor i Hedmark. Jeg mente å skrive etui til dåpsattesten, ikke årsattesten. Ellers må jeg si at det er mange gode forslag her.
Gjest NiChia Skrevet 6. september 2009 #13 Skrevet 6. september 2009 Vi har gitt obos-medlemsskap til tantungene i dåpsgave.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #14 Skrevet 6. september 2009 - bæremeis (forutsetter at det er foreldre som liker å gå på tur) - tripp trapp stol - sang- og eventyrbøker - obos/bob medlemskap - sparekonto hvor det settes inn penger til jul og bursdag - bilde/kunst til å ha på barnerommet - gavekort til fotograf slik at det kan tas et ordentlig bilde at barnet / den nye familie - barneservise evt. barnebestikk
Anaconda Skrevet 6. september 2009 Forfatter #15 Skrevet 6. september 2009 Takk for mange gode tips !
jente 79 Skrevet 7. september 2009 #16 Skrevet 7. september 2009 Lillegutt fikk kniv av bestefaren som bar han til dåpen. Veldig fin gave, men selvfølgelig en stund til han trenger det. vi fikk også en veldig fin rangle til han, ramme, fotoalbum+++ Ellers er jeg litt skeptisk til gaver fra gullsmeden. Vi fikk f.eks. 4 sparebøsser fra forskjellige gullsmeder, ikke så lett å få byttet i noe annet da... Vi fikk en del penger og bøker til han. Kjempeglad for det. Bergans sekk er også et godt tips som jeg gjerne skulle sett at lillegutt hadde fått
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #17 Skrevet 7. september 2009 - bæremeis (forutsetter at det er foreldre som liker å gå på tur) Bare en liten kommentar til dette: Jeg kjenner noen som fikk bæremeis, og den er aldri blitt brukt, for de bruker alltid meitai. Så gjør litt research og sjekk hva de eventuelt allerede har av utstyr ...
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 8. september 2009 #18 Skrevet 8. september 2009 I den siste barndåpen jeg var kjøpte vi bergans barnehagesekk, som er super når poden blir gammel nok til å tusle på turer i marka Og oppi den hadde jeg lagt en eventyrbok. Gaven skilte seg en smule ut fra resten av gavebordet, men jeg syns det er ok med gaver som blir brukt og ikke sølvplett som blir lagt i en skuff og tar opp plass. Dette ga vi også. Var veldig populært! (I sekken kan man jo egentlig også legge hva som helst, sett opp mot familiens interesser)
Gjest Spinell Skrevet 8. september 2009 #19 Skrevet 8. september 2009 Vi har også gitt Bergans-sekk i dåpsgave flere ganger. Det har alltid vært en suksess. Oppi sekken har vi som regel lagt en liten termos. Sekken har dåpsbarnet nytte av i årevis, og termosen kanskje enda lengre. Av ting som ikke er foreslått ennå, er jo barnebibel en klassisk faddergave.
tingeling Skrevet 8. september 2009 #20 Skrevet 8. september 2009 Hvis du er flink til å strikke kan et strikket/tovet teppe være en fin gave. Begge barna mine har fått det av bestemoren sin. Dette er store, tykke tepper som vi bruker når masse så lenge barna sitter i vogn. Etterpå kommer jeg til å spare dem slik at barnebarna får glede av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå