aline Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Hei. Jeg skal til Geneve en liten uke, hovedsakelig for å besøke kjæresten min som jobber der når jeg er der. Men, han kommer til å være mye opptatt, så jeg har innfunnet meg med at jeg har endel tid å bruke for meg selv mens jeg er der. Derfor, er det noen som har vært og/eller kjenner til Geneva og området rundt? Hva kan man gjøre som er verd å bruke tid på? Jeg tenker da på alt fra gondoler opp i fjellene og turgåing på ikke altfor mange tider, og ikke like krevende som f.eks Mont Blanc. til spaserturer i parker som er verd å få med seg, museer, landsbyer rundt om. Om det er verd å bruke tid på båtturene, er det byer andre steder i sveits eller frankrike/italia som er verd å få med seg og som er mulig å nå på en dagstur. Spa eller andre slike ting som er verd å bruke tid på? Alle tips mottas med takk, så jeg vet jeg kan fylle dagene mine med noe gøy, om det skulle vise seg at han ender med å jobbe mesteparten av tiden.
aline Skrevet 4. september 2009 Forfatter #2 Skrevet 4. september 2009 hmm.... ingen som har kjennskap til geneve? Så synd. Men finner vel på noe likevel.
Brunhilde Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 Det er mange ting å se og gjøre i og rundt Genève. Jeg legger ved en link til en grei side, her. Det pleier å være en del tips å finne på den. Ellers er gamlebyen et koselig sted å gå tur, der finner du også et kunstmuseum. I kirken kan du gå ned i kjelleren og se ruiner fra fordums tid. Hvis du har anledning til å leie bil anbefaler jeg deg å gjøre det og kjøre rundt Lac Leman, ta et stopp i småbyene langs lac'en, og ta deg tid til å se på slottet i Coppet der nettopp mme de Staël bodde. Kjør videre til Montreux og stopp ved slottet Chillon før du kjører videre til den lille franske middelalderbyen Yvoire. Turen tar en liten dag, men den er vel verd tiden. Genève er en nydelig by - og jeg håper du får et fint opphold.
Suzy Skrevet 4. september 2009 #4 Skrevet 4. september 2009 Jeg anbefaler også en spasertur rundt gamlebyen - utrolig koselig! Dessuten finnes det en veldig trivelig sjokoladefabrikk i landsbyen Versoix, som ligger rett utenfor byen - vel verdt et besøk. Leier du bil så kan en dagstur til Chamonix være gøy også. Det er ikke håpløst langt dit. God tur - nydelig by og masse å kikke på
aline Skrevet 4. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. september 2009 tusen takk Mme de Staël. Har vært inne på den siden, og finner nok ting å gjøre, ville bare høre om noen hadde personlige erfaringer og tips. Gamlebyen og kirken med kjellern med ruiner er akkurat slike tips jeg ønsket meg. Har ikke sertifikat, så får ikke leid meg bil, men mener å ha sett at det går tog hele strekka? Har vært inne på tanken på å toge litt rundt nemlig, for å få med meg litt mer. Har 6 dager der, så har jo litt tid på meg. blir helt sikkert knall, uansett, og jeg er veldig glad i å gå rundt på nye plasser, så med gamlebyen som utgangspunkt blir det bra tror jeg.
aline Skrevet 4. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2009 Dessuten finnes det en veldig trivelig sjokoladefabrikk i landsbyen Versoix, som ligger rett utenfor byen - vel verdt et besøk. Leier du bil så kan en dagstur til Chamonix være gøy også. Det er ikke håpløst langt dit. God tur - nydelig by og masse å kikke på sjokoladefabrikk.... yummm!!! det må jeg søke opp! :D får ikke leid bil selv, men dersom kjærsten ikke må jobbe absolutt hele tiden, så har jeg allerede foreslått Mont blanc, med da chamonix også selvsagt. Gondol opp til 3600 eller noe.. har sett masse bilder derifra og wow!! Får han noe ledig tid, så helt klart!!! mener å ha lest at det er 90 min biltur. takk for flere tips.
Brunhilde Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 Hvis du er glad i gå tur, så foreslår jeg at du går oppover langs Rhônen til du kommer til jernbanebroa der elvene Arve og Rhônen møtes, du ser V'en på dette kartet. Gå opp trappene og over broa, så kommer du en koselig liten kafe, som ser ut til å ligge nesten midt i skogen. Turen er ikke veldig lang, men du bør beregne et par timer. Jeg anbefaler også å gå langs sjøen til parken bortenfor fontenen, mener den heter Parc des Eaux Vives. Den er veldig fin, det samme er den botaniske haven som ligger i nærheten av Palais des Nations. Hvis du er glad i iskrem bør du unne deg en hos Mövenpick, isen er god, men servicen kan være så som så. En god middag kan dere spise på Café de Paris, den har ligget der den ligger siden 1968, og de serverer bare en eneste rett, entrecôte Café de Paris, servert med pommes frittes og grønn salat. Det er utrolig godt. Fondue smaker best (og er dyrest) på Les Armures i gamelbyen. Hvis du har tid og gjerne vil se Yvoire, så kan du ta båten over fra Genève. Skal du fra den ene siden av byen til den andre kan du ta en "mouette", det er både raskt og hyggelig. Håper du fikk noen flere tips nå.
aline Skrevet 5. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. september 2009 åh, tusen takk Mme de Staël, det var mange gode ideer. :D Ypperlig for dagene jeg bare har arbeidsdagen til å gjøre ting for meg selv på. :D tusen takk. Kommer du eller andre på enda mer, så er jeg hjertens åpen for mange valgmuligheter. :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå