Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Har snart vært sykemeldt et år pga psykisk sykdom. Står nå ovenfor et valg om å forsøke å gå tilbake til jobben min eller omskolere meg. Jobben jeg har er en krevende jobb med ungdom innen helse og omsorg. Føler selv at dette ikke er noe for meg lengre pga min egen psyke.. Jeg vil jo gjerne tilbake til jobben men tror ikke det går da jeg fortsatt sliter psykisk. Jeg tenker at jeg fint kan klare å jobbe i en full stilling om jeg bare hadde hatt et yrke som stort sett bare krever noe fysisk av meg. Har tenkt litt på å utdanne meg til gartner. Er det noen som har noen yrkesforslag??? Hva kan man jobbe med som er mest fysisk utfordrende?????????? Har kun formell kompetanse innen helse og omsorg men har også mye erfaring med hest og andre husdyr, kan feks klippe sau men det er jo ikke noe å leve av.. Er avløser noe jeg kan bli kanskje? Ønske tips og ideer rett og slett:)
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 Har snart vært sykemeldt et år pga psykisk sykdom. Står nå ovenfor et valg om å forsøke å gå tilbake til jobben min eller omskolere meg. Jobben jeg har er en krevende jobb med ungdom innen helse og omsorg. Føler selv at dette ikke er noe for meg lengre pga min egen psyke.. Jeg vil jo gjerne tilbake til jobben men tror ikke det går da jeg fortsatt sliter psykisk. Jeg tenker at jeg fint kan klare å jobbe i en full stilling om jeg bare hadde hatt et yrke som stort sett bare krever noe fysisk av meg. Har tenkt litt på å utdanne meg til gartner. Er det noen som har noen yrkesforslag??? Hva kan man jobbe med som er mest fysisk utfordrende?????????? Har kun formell kompetanse innen helse og omsorg men har også mye erfaring med hest og andre husdyr, kan feks klippe sau men det er jo ikke noe å leve av.. Er avløser noe jeg kan bli kanskje? Ønske tips og ideer rett og slett:) jeg sliter psykisk selv også. og er for tiden sykmeldt pga dette. jeg har vært psykisk syk i mange år. og barnehage har vært redningen min. nå skal jeg søke attføring for å få utdannelse innen barne og ungdomsarbeider. små barn i 1-6 års alderen har vært terapi i seg selv for min del.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Hei, jeg sliter også psykisk samt med sterk migrene. Har vurdert mange veier å gå men bestemt meg for blomsterdekoratør. Desverre tar det ganske mange år å få fagbrevet, selv om jeg har allmenne fag fra mange år tilbake. Lønna er ikke veldig god, derfor har jeg også vurdert høgskole. Har kommet frem til at det nok er viktigere, tross alt, å trives med faget. Har levd, og overlevd, på 130000 i året i flere år, værre kan det jo ikke bli Gartner, blomster, frisør, hudpleie/SPA, håndverksfag, aktivitør, interiør (ikke lett å få jobb!), reiseliv/hotell (mye service), tekniske helsefag, bibliotek/arkiv. Barnehage er ganske fysisk, som hun over skriver, men krever også mye av deg psykisk. Alle disse yrkene innebærer kontakt med mennesker, men ikke av den mest krevende sorten (bortsett fra barnehage). For noen med psykiske problemer hjelper det å jobbe kreativt, for noen å jobbe fysisk og for noen få kan det faktisk hjelpe å arbeide tett med mennesker i omsorgsyrker. Men vanligvis tærer omsorgsyrker på. Ønsker deg uansett masse lykke til, det er ikke lett å finne sin vei! Man skal jo lett kunne FÅ jobb etterpå også.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #4 Skrevet 2. oktober 2009 Hei, jeg sliter også psykisk samt med sterk migrene. Har vurdert mange veier å gå men bestemt meg for blomsterdekoratør. Desverre tar det ganske mange år å få fagbrevet, selv om jeg har allmenne fag fra mange år tilbake. Lønna er ikke veldig god, derfor har jeg også vurdert høgskole. Har kommet frem til at det nok er viktigere, tross alt, å trives med faget. Har levd, og overlevd, på 130000 i året i flere år, værre kan det jo ikke bli Gartner, blomster, frisør, hudpleie/SPA, håndverksfag, aktivitør, interiør (ikke lett å få jobb!), reiseliv/hotell (mye service), tekniske helsefag, bibliotek/arkiv. Barnehage er ganske fysisk, som hun over skriver, men krever også mye av deg psykisk. Alle disse yrkene innebærer kontakt med mennesker, men ikke av den mest krevende sorten (bortsett fra barnehage). For noen med psykiske problemer hjelper det å jobbe kreativt, for noen å jobbe fysisk og for noen få kan det faktisk hjelpe å arbeide tett med mennesker i omsorgsyrker. Men vanligvis tærer omsorgsyrker på. Ønsker deg uansett masse lykke til, det er ikke lett å finne sin vei! Man skal jo lett kunne FÅ jobb etterpå også. Hei igjen! Tenker også på idrett og friluftsliv eller natur og miljø på høgskole. Men det er også mye teori i utdanningene. Veterinær og dyrepleier kunne kanskje passe, men nesten umulig å komme inn på og er vel kun i Oslo.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 kasnskje en slags lagerjobb? jeg var hjemme noen år grunnet angst, kunne ikke forlate huset en gang. Nå er jeg begynt i et firma hvor jeg har ansvaret til lønna for over 150 personer. Betalte ut 5 mill i hindagen. Det er rart hvordan ting kan snu seg. små steg og god tid er vel mitt beste tips
Twink Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Det aller viktigste tror jeg må være å finne noe du virkelig liker, og kan tenke deg å jobbe med! Om du tar noe bare fordi det er en av de jobbene det "passer" å være psyksisk syk i, og så trives du ikke, tror jeg ikke det kommer til å bli bedre akkurat... Høres ihvertfall ut som du kan tenke deg noe innenfor natur og dyr? Har du hørt med NAV om det er mulig å være utplassert i noen av yrkene du kan tenke deg? Jeg bor like ved en kirkegård, og for å komme meg til trikken må jeg gå over den. Det er tre personer som jobber der med å klippe plen, plante blomster og ordne, da får du vært for deg selv, får litt fysisk arbeid og kan jobbe i ditt eget tempo, kunne jo ha prøvd noe sånt? Ønsker deg ihvertfall masse lykke til og håper du finner noe du trives med!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå