Gjest Helst sunn, ikke fanatiker... Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 VISSTE DU AT DISSE PRODUKTENE INNHOLDER ASPARTAM eller andre kunstige søtstoffer? Collett vitaminbjørner: Aspartam Läkerol Soft Berry for kids: Sukralose Sipahh (Sugerør med smak) Sukralose Fun light Ice Tea: Acesulfam K + aspartam Fun Light: Acesulfam K + aspartam Lerum saft uten sukker: Sukralose 7up Free: Acesulfam K + aspartam Solo lett + pasjon + + : Acesulfam K + aspartam Imsdal Pære og Ingefær, Solbær og Sjasmin + +: Acesulfam K + aspartam Mozell light: Acesulfam K + aspartam Pepsi Max: Acesulfam K + aspartam Farris PLUSS: Acesulfam K + aspartam Fanta Free: Acesulfam K + aspartam Stimorol, Extra: Acesulfam K + aspartam Bentasil: Acesulfam K + aspartam "Mentos med Xylitol": Sukralose Ricola Original Herb sukkerfri: Acesulfam K + aspartam DENT halslinser: Acesulfam K + aspartam Store IFA sukkerfri: Sukralose Fisherman's Friend: Aspartam FRISK pastiller: Acesulfam K + aspartam Läkerol DARK lakrispastill: Acesulfam K + aspartam Dietorelle sukkerfri toffee: Acesulfam K + aspartam IDUN tomatketchup uten sukker: Sukralose Choc Au Lait Options: Aspartam Atkins-produkter: Sukralose Noen istyper og syltetøy inneholder også kunstig søtstoff http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...DN%26start%3D60
Elbereth Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 Det er jo nettopp dette som er paradokset med den hysteriske sukkerfri-trenden. I stedet for å kutte ut saft, sjokolademelk, godteri, sjokoladepålegg og annet dritt som hverdagskost, pøser folk på med "sukkerfri"-produkter og tror at det er så sunt
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 Jeg tviler på at lista de er komplett. Vet at noen brusetabletter (paracet?) inneholder aspartam. Da hjelper det mye å ta de mot hodepinen man fikk av å drikke lettbrus. Vi er ENORMT sløve i Norge( resten av den vestlige verden?). Vi pøser i oss masse mat og nekter å se en sammeheng mellom dårlig mat og fedme, og allergiske reaksjoner og maten vi spiser. Jeg har møtt mange som ikke har visst at har man migrene, så reagerer man ofte på mange matvarer. Jeg f eks tåler ikke eplejus, appelsinjus, sitronjus (ikke at det er så vanlig ), i større mengder. Rødvin er ganske vanlig, mens noen ikke tåler alkoholen i seg selv. Så får du migrene uansett hva du drikker, dropp å drikk. Men neida, vi klager bare over hodepine og er sykemeldt et par dager heller enn å se sammenhenger... Begynn å les innholdsfortegnelser, så ser du fort hvor mye drit man lurer inn overalt. Og hvor mye sukker osv som er tilsatt.
Belima Skrevet 4. september 2009 #4 Skrevet 4. september 2009 Det er sikkert mye mer. Ketchup uten tilsatt sukker, syltetøy med mindre sukker (det var ikke mer bær som datteren min trodde) Var bare dette jeg kom på. Ble ikke klokere av å se i skapene mine heller, for der var det ikke noe lett eller med mindre sukker. Har prøvd å styre unna alt dette så lenge jeg kan huske. For 100 år siden fikk en gjennomsnittnormann i seg 4- fire kilo sukker i året. Nå har gjennomsnittet gått opp til 44 kg i året. mest da takket være brusen. Helt forferdelig utvikling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå