Gå til innhold

Dere gifteklare...

Fremhevede innlegg

Gjest negasjon
Skrevet

Men hvis din mann het Quisling eller Rinnan, ville du valgt da noe annet, selv om ....?

Hvorfor, hvorfor ikke og hva ville du sagt til din mann som helt uforskyldt har navnet... og hvorfor ville du ikke hete det?

Hvis ikke haN TAR DET OPP, MEN JEG VILLE SYNTES DET VAR FEIL, man kan bytte navn, men man heter det samme, vil jeg mena, men hva mener dere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde beholdt mitt eget navn uansett. Bytter ikkje vekk mitt eget familie navn til fordel for min manns etternavn, bare fordi eg skal gifte meg med han. I am who I am, etternavnet mitt er ein del av hvem eg er.

Hvorfor er Quisling/Rinnan så "fælt" da?

Skrevet
Hadde beholdt mitt eget navn uansett. Bytter ikkje vekk mitt eget familie navn til fordel for min manns etternavn, bare fordi eg skal gifte meg med han. I am who I am, etternavnet mitt er ein del av hvem eg er.

Hvorfor er Quisling/Rinnan så "fælt" da?

Rinnanbrødrene er vel bare kjente i Norge og ikke så farlig å hete, men Quisling er blitt et internasjonalt skjellsord for landsviker eller forædrer.

Skrevet
Rinnanbrødrene er vel bare kjente i Norge og ikke så farlig å hete, men Quisling er blitt et internasjonalt skjellsord for landsviker eller forædrer.

Eh... Aldri hørt om, men men... For meg er det uansett bare navn, man velger ikkje sjøl hva etternavn man får når man blir født. Bare fordi andre folk har hatt det som kanskje ikkje har vært heilt 100% i hodet, så bryr ikkje det meg om ein venn/kjæreste e.l har det samme etternavnet (eller er i slekt med de for den del).

Skrevet

Så bra at jeg ikke har planer om å ta navnet til en evt ektemann hvis jeg gifter med da :) Rinnan kunne jeg ikke brydd meg det spor om, men er det noen som ennå heter Quisling i Norge? :klø:

Skrevet (endret)

Hvis mannen min hadde hatt et etternavn som jeg var redd kunne bli en belastning, ville jeg ikke byttet. Åsaken til dette er nettopp den belastningen som det ligger i folks assosiasjoner til disse navnene.

For enkelte er det et poeng at hele familien har samme etternavn. Hvis dette var tilfellet for min mann (og han hadde et kjent krigsforbryter- eller massemordernavn) kunne han byttet til mitt.

Til Kiyo:

I følge SSB er det 3, 2, 1 eller 0 i Norge som heter Quisling til etternavn.

Endret av Spinell
Skrevet

Hadde ikke byttet navn om han het Pitt til etternavn en gang. Mitt etternavn er en viktig del av meg og min familie. Så nei, jeg hadde ikke bytta om han het noe av det nevnte.

Skrevet

bare jeg som reagerer på at noen ikke vet hvem Quisling er?

Gjest negasjon
Skrevet
Så bra at jeg ikke har planer om å ta navnet til en evt ektemann hvis jeg gifter med da :) Rinnan kunne jeg ikke brydd meg det spor om, men er det noen som ennå heter Quisling i Norge? :klø:

Tror alle byttet etternavn etter hans periode.

Skrevet

Jeg hadde tatt til meg et ekstra. Samtidig som jeg og hadde beholdt mitt.

Quisling? Usikker på den. :ler:

Skrevet

Nå byttet jeg ikke navn i utgangspunktet, men ville uansett ikke byttet til et navn som ville være belastende, hvem ville vel gjort det?

Skrevet

Jeg er allerede gift, og jeg tok mannens etternavn, men hadde han hett Rinnan, hadde jeg ikke tatt navnet hans, ikke Quisling heller for den saks skyld.

Henry Rinnan hadde en så stor del av livet til mine grandonkler og besteforeldre under krigen, at det navnet gir så negative assosiasjoner for hele familien min at jeg så absolutt ikke hadde klart å bære det navnet.

Skrevet (endret)

Jeg har status som forlovet og kommer til å gifte meg etterhvert. Jeg kommer da til å ta min kommende manns etternavn. Beholde mitt på papiret, men bruke "hans" i det daglige. Jeg vil også at våre (forhåpentligvis) fremtidige barn får hans etternavn, og ønsker de mitt i tillegg når de blir eldre er det jo ikke noe problem for dem å ta det også :)

Jeg er kanskje litt gammeldags på den måten, men jeg syns det er en hyggelig ting og ta hans navn og at hele familien har samme navn. Folk har jo forskjellige meninger om dette, og det er jo helt greit, men for min del syns jeg det er en veldig hyggelig ting og ta hans navn i tillegg :hjerte:

Endret av Mmmmmm
Skrevet

Hadde ikke tatt navnet til noen, verken Quisling, Rinnan eller Jensen.

Skrevet
bare jeg som reagerer på at noen ikke vet hvem Quisling er?

Nei, det er ikke bare du som reagerer på det!

Trodde ikke det var mulig!

Gjest negasjon
Skrevet

Jeg er også sjokkert over at ingen vet hvem Rinnanbrødrene og Quisling var, uten at jeg sier at de var like ille. Ville jeg hatt romantiske svar, ville jeg postet på bruzilla-forumet og spurt der, men vet så få hvem de var og hva de stod for?

Jeg har ikke noe i mot etterkommere av overnevnte, jeg bare spurte fordi jeg er nysgjerrig av natur.

Skrevet
Hvordan kan du kalle meg og min samboer egoistiske når du ikke har den fjerneste anelse om hvordan vår situasjon er?

Hva med de som bare kan få et barn? Som sliter i åresvis og får et, men da ikke vil/kan få fler av ymse grunner.. Er de egoistiske?Og hvordan kan du hvis du mener det forsvare en slik uttalelse? Skal man bare få barn hvis man er 100% sikker på at man kan få fler? Og hvordan kan man være sikker?

Går to uslinger på en Quisling.

Hvordan er det mulig å ikke kjenne til disse navnene?

Nå er jeg en av disse ekle damene som uansett ikke bytter etternavn, men jeg vet ikke om jeg engang hadde klart å være sammen med en Quisling eller en Rinnan.

Jeg hadde byttet etternavn så kjapt som mulig hadde jeg vært født en Quisling eller en Rinnan, og jeg tror vel at de aller fleste hadde gjort det.

Samtidig så ser jeg jo at en sterk person lett kan finne på å holde på navnet som en statement. For navnet sier jo ingenting om deg. Å være i slekt med noen sier heller ingenting. Men jeg er uten vil fordomsfull nok til å tenke at noen som beholder, eller til og med er stolt av, et etternavn som det sannsynligvis lener mot idelogien også.

Hadde jeg truffet en flott fyr, kjempet meg igjennom alle fordommene mine, og så skulle giftet meg med vedkommende så regner jeg igjen med at han hadde skjønt det. Hvis han ikke hadde skjønt det så hadde han jo uansett ikke vært fyren for meg. Det tror jeg uansett jeg hadde lagt merke til lenge før jeg hadde overveid å gifte meg med han.

Jeg ville ikke hett det på grunn av navnets historie og arv. Enkelt og greit. Ja, også syns jeg Rinnan er skikkelig stygt. :P

Quisling er ikke noe glansnavn det heller, men de fleste etternavn er ikke spesielt pene.

Nå skal jeg slutte å surre, og gå og lage middag.

Gjest negasjon
Skrevet

Jeg mente ikke å såre noen, men ser at noen tara dette tungt. Da beklager jeg, men dette er jo lenge siden og vi kan vel ikke dømme tyskskertøser og tyskerbarn (har noen i fam), slik de gjord, eller er krigen og motstanden mot Tyskland sterk?

Håper motstanden er sterk mot ytterlige-høyrekrefter, men jeg blir helt sjokkert av at noen ikke kjenner til disse navnene, uten at de er dermed dumme. Nå tenker jeg lærere burde gått på skolen en gang til.

Og jeg er ikke kommunist.

Skrevet

Jeg ville nok i utgangspunktet valgt aa ta mannens navn og bruke mitt eget som mellomnavn. Men jeg ville nok ikke tatt noen av disse navnene som etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...