Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Noldus
Skrevet

Hvor dårlig er det egentlig normalt å bli? Jeg er 7+5 på vei og hele denne uken har jeg ligget rett ut nesten hele tiden. Klarer ikke å mobilisere energi til å få gjort noen ting, og det er et jævla ork bare å dusje. Er kvalm og uggen og kaster opp 0-4 ganger om dagen. Skal det være sånn?

....Har lest et sted at man blir ekstra dårlig hvis man har tvillinger... faren min er tvilling (altså min farmor fikk tvillinger) Er det noen større sjanse enn vanlig for at jeg får tvillinger da? Ingen andre i familien har fått det.

Takknemlig for svar:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Graviditetskvalme er veldig forskjellig fra kvinne til kvinne. Noen holder seg frisk hele tiden mens andre blir nesten dødssyk og helt utpumpa. Dette er jo veldig individuelt og for de fleste går dette over etter de tre første månedene.

Dette med at en kan bli dårligere med tvillinger har jeg også hørt, men vet det ikke med sikkerhet.

De som har arvelige gener for å få tvillinger har størst sjanse for å få tvillinger i annenhvert ledd. (har jeg hørt.) Slik at hvis din far er tvilling er det fullt mulig at dine barn blir tvillinger.

Men dette har litt med om det er en- eller toegget.

Lykke til videre, og håper kvalmen blir bedre etter hvert.

Gjest Louise.
Skrevet

Kvalmen og annet ubehag knyttet til graviditet er ofte sterkere ved tvillinggraviditet pga. den økte mengden svangerskapshormoner.

Dette varierer veldig fra person til person så det trenger likevel ikke bety at du venter tvillinger.

Det er bare ved toeggede tvillinger at det er arv med i bildet. (Tendensen til å slippe flere egg ved eggløsning er til en viss grad arvelig.)

Ellers viser det seg at man har større sjanse/risiko til å få tvillinger dersom man er over 35, over gjennomsnittlig høy og litt kraftigere enn gjennomsnittet. Dette har med hormoner å gjøre. Ganske interessant egentlig.

Håper du snart kommer deg litt. Det må være slitsomt å være så dårlig så tidlig i svangerskapet.

Skrevet

jepp bærer man på tvillinger får man dobbelt opp med HCG hormoner, og det er jo det hormonet som fremkaller kvalmen og. legen sa det til meg, og skremte livskiten utav meg, trodde jeg hadde tvillinger i magen jeg, siden jeg var invalidisert og 100 % sykemeldt av kvalmen i 6 uker, fra uke 7 til 12-13. ikke at det er så fælt å få tvillinger, men jeg er IKKE klar for det nå :ler:

ellers er det veldig vanlig å være kvalm og slapp i første trimester. jeg lå strekk ut på sofaen nesten hele tiden da jeg. først i uke 12-13, da kvalmen slapp taket, begynte jeg å føle meg mer vel. men da kom jammen bekkenløsningen smått på, og ble verre utover. nå er jeg pinadø sykemeldt ut svangerskapet, men det hjelper på altså.

ikke lett nei, men hold ut. før du vet ordet av det så er du pigg og opplagt igjen:) og da har du glemt alle plagene du har nå.

jeg sa ALDRI MER da jeg var så kvalm og kastet opp døgnet rundt, men nå er det jo fullstendig glemt, og til tross for bekkensmertene så gleder jeg meg allerede til neste svangerskap hihi:)

klemmer fra Iset 25+2

Skrevet

Jeg går med tvillinger i magen, og var skikkelig

dårlig de første månedene..

Mye verre enn tilidgere svangerskap..

Syns det har vært "dobbelt opp" av alt..

Faren din er ikke bærer av "tvilling genet"..

Det er bare kvinner som kan bære det :wink:

Skrevet

Jeg var også veldig dårlig, trett og uopplagt de første ukene. Dette begynte først å gi seg rundt 12.uke hos meg. Nå hender det bare innimellom at jeg føler meg litt uvel, ikke har den store matlysten osv. Men dette varierer jo fra kvinne til kvinne!

Ei jeg pratet med, var dårlig HELE svangerskapet...Det siste hyn gjorde før hun fødte, var å kaste opp! :o Det måtte ha vært slitsomt.....

Men Jiiiinx, jeg hadde ikke fått med meg at du skal ha tvillinger! Gosh, dobbelt så moro! :D

Skrevet

Takk for svarene :) .......offffff! jeg får vel bare slite videre på sofaen hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...