Gå til innhold

merkelig ring rundt månen (fullmåne)

Gjest emigranten (ikke logget)

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå ute på terrassen på sydligere breddegrader (ved Middelhavet), og nyter et glass vin i den varme sommerkvelden under fullmånen.

Men det er en merkelig stor ring rundt månen, som jeg aldri har sett før hjemme i Norge. Hele "ring"området rundt månen lyser ganske sterkt, og ringen/sirkelen er lys nær månen men oransjefarget der ringen slutter. Og nå er faktisk hele ringen i ferd med å forsvinne? (kun underste delen av fullmånen har ring nå) Er dette et værfenomen?

For ordens skyld, det er mange timer siden solen gikk ned.

I løpet av den tiden jeg har brukt på å skrive innlegget har hele ringen/sirkelen blitt borte, og fullmånen lyser nå "normalt" mot en mørk himmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Værskifte på gang... kanskje regn :fnise:

Kommer selvsagt litt an på.. om du bare så en ring eller hele disken/ haloen.

Værskifte her nede? olala, hvis det kommer regn (etter nesten 3 måneders tørke) blir det folkefest her. Men metereologene på TV bare melder 30-32 og sol i mange dager fremover :-(

Ringen var ganske stor og lyste veldig sterkt. Men var også ganske kortvarig (ca. 15 minutter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værskifte på gang... kanskje regn :fnise:

Kommer selvsagt litt an på.. om du bare så en ring eller hele disken/ haloen.

Tenker litt saktere i varmen, men skjønner nå kanskje hva du mener med "hele disken/haloen".

Det jeg så minte meg om en diger, lysende tallerken med risengrynsgrøt der månen er "smørøyet" og det er en kant rundt som består av masse smør og mye kanel. Capito? Så jeg så nok "hele disken/haloen". Og ikke bare en ring rundt. Hele området innenfor sirkelen lyste veldig sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd, men det du så var iskrystaller, så kanskje noen skyer i morra.

Takk Ba'al'

Helt greit med skyer i morgen her hos oss :-) Da kan vi kanskje få gjort noe fornuftig - istedet for å sitte innendørs og sukke/stønne fordi det er altfor varmt med sola som har stekt fra skyfri himmel uten stopp i flere måneder :-)

Skyer? Yes, bare kom. Og ta med mange venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_hei_*
Takk Ba'al'

Helt greit med skyer i morgen her hos oss :-) Da kan vi kanskje få gjort noe fornuftig - istedet for å sitte innendørs og sukke/stønne fordi det er altfor varmt med sola som har stekt fra skyfri himmel uten stopp i flere måneder :-)

Skyer? Yes, bare kom. Og ta med mange venner.

Hun blir vel ikke stemor til dette barnet når hun "bare" er kjærest med barnefar?

Jeg trodde man måtte være i et stabilt samboerforhold eller være gift!?

Det varsler om været ja, og at det blir varmt og veldig varmt og sol i lang tid nå der du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...