Fun Light Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Jeg har handlet på Lefdal og Black Design shop de siste dagene. Begge butikkene nekter å tilbakebetale pengene når jeg ønsker å returnere ubrukt vare i ubrutt forpakning til tross for at jeg har kvittering og det kun er et par dager siden kjøpet. Er det ikke slik at man har krav på åpent kjøp og mulighet til å heve kjøpet så sant alt er i orden med hensyn til kvittering og slike ting? Begge butikkene kan tilby bytte av vare eller tilgodelapp, men det hjelper så lite..
Trillrund Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Nei, du har ikke KRAV på åpent kjøp. Dette er en service som den enkelte butikk velger å ha.
Gjest Coarvi Skrevet 3. september 2009 #3 Skrevet 3. september 2009 Kan bare bekrefte det trillrund sier, du har ikke krav på pengene tilbake nei. Angrerett har du kun ved salg utenfor fast utsalgssted (som netthandel, telefonsalg). Kjøpt er kjøpt...
Makin' it big Skrevet 3. september 2009 #4 Skrevet 3. september 2009 Du har bare krav på åpent kjøp når du ikke handler over disk (altså når du kjøper over telefon, internett o.l.).
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #5 Skrevet 3. september 2009 Selv om det er litt irriterende de få gangene det hadde vært greit så er jeg generelt sett veldig fornøyd med ordningene våre. I USA er de jo helt gale på å returnere ting, og det å jobbe i butikk er helt grusomt, og belastningen fører til mindre effektive butikker.
zitrus Skrevet 3. september 2009 #6 Skrevet 3. september 2009 For å være sikret pengene tilbake ved retur, må du deponere. Dette er som regel tidsbegrenset. Tre dager tror jeg er vanlig.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #7 Skrevet 3. september 2009 Jeg har handlet på Lefdal og Black Design shop de siste dagene. Begge butikkene nekter å tilbakebetale pengene når jeg ønsker å returnere ubrukt vare i ubrutt forpakning til tross for at jeg har kvittering og det kun er et par dager siden kjøpet. Er det ikke slik at man har krav på åpent kjøp og mulighet til å heve kjøpet så sant alt er i orden med hensyn til kvittering og slike ting? Begge butikkene kan tilby bytte av vare eller tilgodelapp, men det hjelper så lite.. Kjøp heretter på Elkjøp. De har åpent kjøp i 30 dager.
Trillrund Skrevet 4. september 2009 #8 Skrevet 4. september 2009 For å være sikret pengene tilbake ved retur, må du deponere. Dette er som regel tidsbegrenset. Tre dager tror jeg er vanlig. Deponering er også en ekstraservice fra butikkene, så det er ikke alle som har denne ordningen.
Eeyore Skrevet 5. september 2009 #9 Skrevet 5. september 2009 Ettersom jeg jobber i butikk selv, lurer jeg ofte på hvorfor ALLE kunder kan angrefristloven (som ikke gjelder for butikker), mens INGEN kan kjøpsloven som faktisk gjelder for oss? Det står jo om dette i avisen hver eneste jul. Men senest idag hadde jeg en kunde som mente han hadde krav på pengene tilbake... Ifølge angrefristloven har du krav på 14 dagers retur med penger igjen, men denne loven gjelder KUN for internettsalg, telefonsalg og andre selger uten fast salgssted ala gateselgere! Etter kjøpsloven, som gjelder for alle butikker, har du faktisk ikke krav på å få byttet en vare uten at det er en reklamasjon, altså feil på varen! At du får tilbud om en annen vare eller tilgodelapp er dermed allerede en ekstraservice fra butikken
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #10 Skrevet 5. september 2009 Ettersom jeg jobber i butikk selv, lurer jeg ofte på hvorfor ALLE kunder kan angrefristloven (som ikke gjelder for butikker), mens INGEN kan kjøpsloven som faktisk gjelder for oss? Det står jo om dette i avisen hver eneste jul. Men senest idag hadde jeg en kunde som mente han hadde krav på pengene tilbake... Ifølge angrefristloven har du krav på 14 dagers retur med penger igjen, men denne loven gjelder KUN for internettsalg, telefonsalg og andre selger uten fast salgssted ala gateselgere! Etter kjøpsloven, som gjelder for alle butikker, har du faktisk ikke krav på å få byttet en vare uten at det er en reklamasjon, altså feil på varen! At du får tilbud om en annen vare eller tilgodelapp er dermed allerede en ekstraservice fra butikken Kremt: Det er ikke KJØPSloven som gjelder mellom butikken din og kundene, men FORBRUKERKJØPSloven. Det er to forskjellige lover. Merkelig at du ikke vet det da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå