Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har handlet på Lefdal og Black Design shop de siste dagene. Begge butikkene nekter å tilbakebetale pengene når jeg ønsker å returnere ubrukt vare i ubrutt forpakning til tross for at jeg har kvittering og det kun er et par dager siden kjøpet.

Er det ikke slik at man har krav på åpent kjøp og mulighet til å heve kjøpet så sant alt er i orden med hensyn til kvittering og slike ting?

Begge butikkene kan tilby bytte av vare eller tilgodelapp, men det hjelper så lite..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du har ikke KRAV på åpent kjøp. Dette er en service som den enkelte butikk velger å ha.

Skrevet

Kan bare bekrefte det trillrund sier, du har ikke krav på pengene tilbake nei.

Angrerett har du kun ved salg utenfor fast utsalgssted (som netthandel, telefonsalg).

Kjøpt er kjøpt...;)

Skrevet

Du har bare krav på åpent kjøp når du ikke handler over disk (altså når du kjøper over telefon, internett o.l.).

Skrevet

Selv om det er litt irriterende de få gangene det hadde vært greit så er jeg generelt sett veldig fornøyd med ordningene våre. I USA er de jo helt gale på å returnere ting, og det å jobbe i butikk er helt grusomt, og belastningen fører til mindre effektive butikker.

Skrevet

For å være sikret pengene tilbake ved retur, må du deponere. Dette er som regel tidsbegrenset. Tre dager tror jeg er vanlig.

Skrevet
Jeg har handlet på Lefdal og Black Design shop de siste dagene. Begge butikkene nekter å tilbakebetale pengene når jeg ønsker å returnere ubrukt vare i ubrutt forpakning til tross for at jeg har kvittering og det kun er et par dager siden kjøpet.

Er det ikke slik at man har krav på åpent kjøp og mulighet til å heve kjøpet så sant alt er i orden med hensyn til kvittering og slike ting?

Begge butikkene kan tilby bytte av vare eller tilgodelapp, men det hjelper så lite..

Kjøp heretter på Elkjøp. De har åpent kjøp i 30 dager.

Skrevet
For å være sikret pengene tilbake ved retur, må du deponere. Dette er som regel tidsbegrenset. Tre dager tror jeg er vanlig.

Deponering er også en ekstraservice fra butikkene, så det er ikke alle som har denne ordningen.

Skrevet

Ettersom jeg jobber i butikk selv, lurer jeg ofte på hvorfor ALLE kunder kan angrefristloven (som ikke gjelder for butikker), mens INGEN kan kjøpsloven som faktisk gjelder for oss? Det står jo om dette i avisen hver eneste jul. Men senest idag hadde jeg en kunde som mente han hadde krav på pengene tilbake...

Ifølge angrefristloven har du krav på 14 dagers retur med penger igjen, men denne loven gjelder KUN for internettsalg, telefonsalg og andre selger uten fast salgssted ala gateselgere!

Etter kjøpsloven, som gjelder for alle butikker, har du faktisk ikke krav på å få byttet en vare uten at det er en reklamasjon, altså feil på varen! At du får tilbud om en annen vare eller tilgodelapp er dermed allerede en ekstraservice fra butikken ;)

Skrevet
Ettersom jeg jobber i butikk selv, lurer jeg ofte på hvorfor ALLE kunder kan angrefristloven (som ikke gjelder for butikker), mens INGEN kan kjøpsloven som faktisk gjelder for oss? Det står jo om dette i avisen hver eneste jul. Men senest idag hadde jeg en kunde som mente han hadde krav på pengene tilbake...

Ifølge angrefristloven har du krav på 14 dagers retur med penger igjen, men denne loven gjelder KUN for internettsalg, telefonsalg og andre selger uten fast salgssted ala gateselgere!

Etter kjøpsloven, som gjelder for alle butikker, har du faktisk ikke krav på å få byttet en vare uten at det er en reklamasjon, altså feil på varen! At du får tilbud om en annen vare eller tilgodelapp er dermed allerede en ekstraservice fra butikken ;)

Kremt: Det er ikke KJØPSloven som gjelder mellom butikken din og kundene, men FORBRUKERKJØPSloven. Det er to forskjellige lover. Merkelig at du ikke vet det da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...