Gå til innhold

Hvordan få det "varmere"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Leier leilighetn, der veggene er off-white. Alle møblene er mørke :Svart skinnsofa, mørkt stuebord med glassplate, mørk tv-benk (denne ).. Har til nå hatt lilla på puter, pledd, lys og duker, men er veldig lei lilla nå. Noen som har tips til andre farger? evt andre tips til hvordan jeg få det "varmere". Blir så tungt med så mange mørke møbler..

Har arvet kjøkkenbord og stoler fra svigerfar, men dette er i lakket furu, så skal nå pusse og beise de for å få det i samme stil som resten.. Noen som har tips til beis\olje og hvordan jeg skal gå frem?

Setter stor pris på all help:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rødt og/eller oransje på puter og puter og pledd.

De fargene er fine enten sammen eller alene. Jeg liker best rødt, så har mye rødt selv - men hvis du liker oransje, er det flott sammen med rødt også. Bare pass på at det ikke blir for mange forskjellige toner hvis du velger begge - ha én klar rødfarge, og en klar oransjefarge.

Skrevet

Takk for innspill.. Har vært på jakt etter rødt i dag, men er jo ingen som har det! Kommer til jul sider de :ler:

Skrevet

Lilla og rødt er virkelig ikke farger du bør gå for, for å få det varmere! Det gir for sterke kontraster = kaldt inntrykk.

Til mørke møbler ville jeg valgt mye hvitt, beige, grønt, brunt, bronze og gull.

Skrevet

Kanskje gå for grønt og brunt da??.. De fargene passer jo godt ilag :nigo:

Gjest Agurkolat
Skrevet

Vær obs med lyssettingen. Bare almennbelysning (taklamper, ikke spotter ol.) gir et kjedeligt utrykk i rommet, ha en god del små lamper, lamper over bilder osv :)

Skrevet

Har ikke taklamper, men har ei stålampe som gir mye lys.. Liker egentlig best å ha litt dempet belysning og mye stearin lys..

Skrevet

Planter og blomster kan gi litt mer varne til et rom, feks en stor grønn plante i et ellers veldig hvitt hjørne. Varmere belysning, stearinlys, eller lamper som kan dimmes.

Rødt, lilla og orange høres for påtrengende ut for meg, tenker mer på duse farger som brunt, beige, gammelrosa eller grå-lilla. Fargene kan brukes på puter, gardiner, lampeskjermer, tepper (både gulvtepper og andre tepper), blomsterpotter, vaser, spisebrikker, duker, puffer osv..

Det forutsetter at du liker en litt mykere stil da :) Jeg må si meg enig med en over som nevnte gull og bronse - gjerne i speilrammer eller billedrammer, det passer nydelig inn i en slik stil.

Kurver kan også gi en litt varmere følelse.

Lykke til

Skrevet

Ja vil gjerne "mykne" opp litt. Skal kjøpe inn noen grønne planter, pottene er allerede beige, de er jeg fornøgd med :) Da er det bare å vente på lønning :nigo:

Skrevet
Og ikke bruk samme farge på alt :P

nei, finnes nå mange forskjellige brun og grønn farger... :nigo:

Skrevet

Maaasse pledd og puter! :fnise:

Du skal riktignok få plass i sofaen, men å måtte flytte på en pute eller to er en smal sak å betale for å få det kosligere. Ellers er det som nevnt viktig med belysningen. Velg varmtonede pærer, og ha et par lamper her og der. Personlig synes jeg grønn kan bli litt kaldt i de gale tonene. Jordfarger er vel egentlig cluet.

En lysbeige løper på bordet med noen brune store stearinlys kanskje. Løperen vil jo gjøre det mye lysere.

Men ja, blant annet aubergine/plomme, (mose)grønn, (sennep)gul, bronze og gull. Det synes jeg er veldig koslige duse og beroligende farger. (riktignok når de blir valgt i de mer duse tonene)

Ang spisestuen, så er det mange fremgangsmåter. Beise oppå lakken kan faktisk være å foretrekke siden man da får et mer jevnt resultat. (siden beisen tørker oppå lakken, og ikke trenger ned i treet) Vel og merke må du da ha en kvalitetsbeis som fester seg til alt mulig. Er bare å forhøre seg med malemestern.

Men om du ønsker å fremheve treet ekstra mye, så får du bare pusse i vei.

Om du tar beis oppå lakk, må du vaske møblene godt. Deretter går du over med et fint slipepapir, støvsuger/tørker vekk pussestøvet og beiser i vei. Ta en seksjon om gangen. Ett eller to strøk, det ser du ann hvordan du foretrekker det.

Avslutt med lakk for et godt holdbart resultat.

Evt kan du bare bruke en farget lakk. Det enkle er ofte det beste hva ;) Men det kommer igjen ann på hvor mørkt du vil ha det. Mange panellakker kan tilsettes pigmenter, ta med deg noen hefter neste gang du er hos malingbutikken.

Ble et veldig langt innlegg dette, men er så mange måter å gjøre ting på :blink:

Skrevet
Maaasse pledd og puter! :fnise:

Du skal riktignok få plass i sofaen, men å måtte flytte på en pute eller to er en smal sak å betale for å få det kosligere. Ellers er det som nevnt viktig med belysningen. Velg varmtonede pærer, og ha et par lamper her og der. Personlig synes jeg grønn kan bli litt kaldt i de gale tonene. Jordfarger er vel egentlig cluet.

En lysbeige løper på bordet med noen brune store stearinlys kanskje. Løperen vil jo gjøre det mye lysere.

Men ja, blant annet aubergine/plomme, (mose)grønn, (sennep)gul, bronze og gull. Det synes jeg er veldig koslige duse og beroligende farger. (riktignok når de blir valgt i de mer duse tonene)

Ang spisestuen, så er det mange fremgangsmåter. Beise oppå lakken kan faktisk være å foretrekke siden man da får et mer jevnt resultat. (siden beisen tørker oppå lakken, og ikke trenger ned i treet) Vel og merke må du da ha en kvalitetsbeis som fester seg til alt mulig. Er bare å forhøre seg med malemestern.

Men om du ønsker å fremheve treet ekstra mye, så får du bare pusse i vei.

Om du tar beis oppå lakk, må du vaske møblene godt. Deretter går du over med et fint slipepapir, støvsuger/tørker vekk pussestøvet og beiser i vei. Ta en seksjon om gangen. Ett eller to strøk, det ser du ann hvordan du foretrekker det.

Avslutt med lakk for et godt holdbart resultat.

Evt kan du bare bruke en farget lakk. Det enkle er ofte det beste hva ;) Men det kommer igjen ann på hvor mørkt du vil ha det. Mange panellakker kan tilsettes pigmenter, ta med deg noen hefter neste gang du er hos malingbutikken.

Ble et veldig langt innlegg dette, men er så mange måter å gjøre ting på :blink:

Grønn er en jordfarge.

Skrevet
Grønn er en jordfarge.

Doh.. Så vel kanskje ut som om jeg mente noe annet, men det gjorde jeg altså ikke. Poenget mitt var duse jordtoner, ikke feks lime.

Skrevet

Det blir kanskje vanskelig, men hva med å trekke inn bronse?

Det er imidlertid mulig det er for sent for meg å visualisere dette akkurat nå...

Skrevet

Er ikke for sent. Må vente til jeg får penger før jeg begynner å ordne og fikse ting... Så bare å komme med ideer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...