Linenor Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Emnet er ganske enkelt... Hagen vår har blitt invadert av sopp! Her snakker vi sopp i forskellig størrelse, både beige/brun og svart! Er det pga mye regn at det har kommet, eller hva er grunnen? Noen som vet? Flere som er invadert, kanskje? Og skal jeg plukke de opp og kaste de, eller la de vokse...? Hjelp!!
Virreliten Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Hva er egentlig problemet? En uke eller to så er de borte, la dem stå, plukk dem, spiller ingen rolle. Måtte være for hagens utseende du ønsker å fjerne dem, ellers hadde jeg ikke brydd meg om det.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #3 Skrevet 3. september 2009 Emnet er ganske enkelt... Hagen vår har blitt invadert av sopp! Her snakker vi sopp i forskellig størrelse, både beige/brun og svart! Er det pga mye regn at det har kommet, eller hva er grunnen? Noen som vet? Flere som er invadert, kanskje? Og skal jeg plukke de opp og kaste de, eller la de vokse...? Hjelp!! Min første reaksjon var :spis dem! Det er jo godt mulig du har noen skikkelige godsaker der Men ellers så er det jo bare til å ta seg en runde og plukke og hive de innemellom
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #4 Skrevet 3. september 2009 Først: selvfølgelig ikke spis dem om du ikke vet hvilke typer det er. Så: Du kan jo fjerne soppene hvis du synes de er stygge eller er redd for at unger e.l spiser dem. Ellers forsvinner de i løpet av kort tid, og du blir uansett ikke kvitt soppen permanent ved å fjerne hattene (det du ser). Soppen har nemlig et stort underjordisk nettverk (mycel) av tynne tråder som du ikke får fjernet, muligens med mindre du tyr til plantevernmidler som antagelig er forbudt til hjemmebruk.
Gjest *Mim* Skrevet 3. september 2009 #5 Skrevet 3. september 2009 Det er veldig mye sopp nå i år (i alle fall her) siden det er så rått. Er det veldig mye hadde jeg fjernet dem, ellers forsvinner de om ikke så lenge.
Linenor Skrevet 3. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. september 2009 Takk for alle svar Med tanke på at jeg ikke er noen soppekspert, så tror jeg at jeg lar være å spise de Så konkludering: Jeg lar de være, så kan de få kose seg i noen uker til før vinteren kommer Forresten, du siste "gjest" som hadde så fyldig informasjon om sopp generelt, vet du om soppen kommer tilbake på samme plass til neste år siden de har dukket opp i år?
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #7 Skrevet 3. september 2009 Forresten, du siste "gjest" som hadde så fyldig informasjon om sopp generelt, vet du om soppen kommer tilbake på samme plass til neste år siden de har dukket opp i år? Mange sopper kommer opp omtrent samme sted hvert år, det er derfor sopplukkere gjerne vet om faste soppsteder, men det er også væravhengig. Vi har hatt noen store sopp (brunskrubb) i hagen de siste to årene, og det virker som de dukker opp på samme plass, men dette har vært veldig gode soppår. Jeg kan ikke huske å ha sett sopp på samme sted årene før, og hvis det blir tørt neste år kommer det antagelig ingenting. Mulig det hjelper å gjødsle eller kalke plenen også, ville spurt på Felleskjøpet eller hos en god gartner.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #8 Skrevet 3. september 2009 Det du ser over bakken er frukten til soppen, selve soppen er som et svært "tre" av tråder under bakken. Så de vil komme igjen i ca samme område (et par meters forskjell) år etter år så lenge været er riktig
lilleGrethe Skrevet 4. september 2009 #10 Skrevet 4. september 2009 Mine foreldre hadde røyksopp i hagen for ca 10 år siden (kanskje lenger). De plukket vi og spiste - ikke veldig god matsopp, men grei til å spe på bedre sopper. Såvidt jeg husker kom de igjen et par-tre år, men jeg har ikke sett noe sopp de siste årene, så de kan nok bli borte etterhvert. Hvis det er røyksopp du har, kan det nok være lurt å plukke dem, siden de sprer seg når de får støvet som vi kaller "røyk". Når de er ferske er de hvite inni, litt som champingon.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #11 Skrevet 4. september 2009 Røyksopp er veldig godt i fersk ubehandlet tilstand Og så er det gøy å trampe på de når de begynner å bli overmodne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå