Gå til innhold

4-åringen tisser på seg igjen

mimmi

Anbefalte innlegg

Jeg har en 4-åring som har vært tørr i over et halvt år, men nå har han begynt å tisse på seg igjen. Det skjer på tur i barnehagen og når han er ute og leker hjemme. Antagelig er han så opptatt av leken at han ikke tar seg tid til å gå inn for å tisse. Han er heller ikke spesielt ulykkelig over uhellene sine, og kan gå våt til han blir oppdaget. Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dattera mi som nå er 6,5 år var bleiefri da hun var 2,5 år. Men rundt 4 års alderen begynnte hun å tisse på seg i barnehagen, ute og alle andre steder enn hjemme. Saken var den at hun glemte å gå på do. Hun var for opptatt med å leke o.l. Så jeg prøvde å forklare henne at når hun kjente at hun måtte på do, så måtte hun legge fra seg det hun drev med og gjøre det som måtte gjøres. Det hjalp lite med forklaringer i hytt og pine, så barnehagen og jeg ble enige i at hun skulle minnes på å gå på do innimellom i tillegg til at de hadde faste do-rutiner for alle barna. Dette fungerte ganske greit, hun hadde noen uhell men det gikk seg til. Fortsatt den dag i dag hender det en sjelden gang at hun ikke klarer å holde seg fordi hun har utsatt dobesøket for lenge, men da skyller jeg henne bare og skifter klær på henne. Tror dette med at barn tisser i buksa i 4 års alderen er en fase de må gjennom, de klarer ikke helt å ta seg tid til å gå på do når de holder på med noe spennende. Har opplevd dette med barn jeg selv har jobbet med i barnehage.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Si at hun må begynne med bleie igjen og gå med den til hun klarer å være tørr hvis hun ikke skjerper seg. Da skjønner hun fort at hun ikke kan sluntre unna toalettbesøkene. Bleie i buksa vil være litt flaut og det vil hun nok forsøke å unngå å måtte ha på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

det hender av og til at sønnen min på over 5 år skvetter litt i buksa. ta det opp med barnehagen og be de være påpasselige med at han går på do før de skal ut og at de spør av og til ute. jeg ber alltid før vi skal gå ut poden om å gå på do, og selv om han sier at han ikke må tisse så ber jeg han allikevel ta seg en liten tur - det hjelper!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...