Gå til innhold

Lurt av husvert!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg flyttet for sirka ett og et halt år siden inn i en ny leilighet. jeg skrev under kontrakt med en gang. Så dom så jeg var viste jeg ikke at hun hadde laget sine ”egne” hus regler på leiekontrakten. Er dette lov? hun hadde krysset over selve husleielovene og ført på sine egne regler, som for eksempel: At jeg måtte leie vaskefirma da jeg skulle flytte ut som jeg måtte betale. Og den dagen min samboer kom fra havet å skulle flytte inn med meg nektet hun det selv om det står i loven at jeg hadde lov til å la han flytte inn. hun skulle så klart få godkjenne det, men jeg måtte true henne med å flytte ut for at han skulle få flytte inn. Etter dette satt hun opp husleien med 500,-??. Så jeg trenger hjelp til å forstå om dette er rett. Kan hun stryke ut regler fra husleieloven å føre på sine egne lover?? hun har også opp til flere ganger sku ha hatt samtaler med oss og bare har spradet inn i leiligheten uten og tatt av seg på beina en gang. og hun klager på bråk når vi ikke en gang er hjemme i leiligheta. Det er rett og slett ett mareritt å bo her, og vil nå få gjort noe med dette slik at de som flytter inn etter oss ikke får samme problemene!

Er det kanskje noen man kan ta kontakt med for å få hjelp til dette?

Mvh, Fortvilet leieboer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://forbrukerportalen.no/Artikler/Lover/husleieloven

For å sikre leierne visse minimumsrettigheter, er loven ufravikelig til fordel for leieren. Det vil si at det ikke kan avtales vilkår som gir leieren færre rettigheter enn de loven gir, dersom loven selv ikke åpner for det.

Det vil si at hun ikke kan gi dere dårligere betingelser enn det som står i loven. Tror ikke dere trenger å betale vaskefirma. Er veldig sikker på at hun ikke har lov til å øke leien med 500, men det kommer litt ann på hva den skal dekke. (hvis den f.eks inkluderer strøm så er det mulig hun kan det). Hvis hun kommer på døren deres så trenger dere jo ikke å la hun komme inn, det er jo bare til å gå ut og lukke døren etter dere :)

Skrevet

Huseier kan nok ikke heve leien med 500.

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

Med mindre leien skal dekke strøm o.l

§ 4-5. Unntak fra leieprisvernet

Bestemmelsen i § 4-2 gjelder ikke for særskilt betaling av en forholdsmessig andel av utgiftene ved forbruk av elektrisitet, brensel, vann eller avløp i eiendommen, jf. § 3-4. Dette vederlaget kan reguleres slik at utleieren får dekket de nødvendige omkostningene med ytelsene.

Bestemmelsene i §§ 4-2 og 4-3 gjelder ikke for den del av leien som er avtalt i et bestemt forhold til omsetningen i eller resultatet av leierens virksomhet.

Hvis ikke burde dere henvise til regelverket og kreve pengene tilbake

§ 4-4. Tilbakebetaling av ulovlig leie

Den som har betalt høyere leie enn lovlig, kan kreve tilbakebetalt forskjellen mellom det som er betalt og lovlig vederlag, med mindre betaleren i vesentlig grad må anses medansvarlig for overtredelsen. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling blir krevd.

Kravet etter første ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt.

Og huseieren kunne ikke ha nektet kjæresten din å flytte inn ;)

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Nån som vet hvem jeg kan få hjelp av til å ta henne på disse tingene?

Eller skal jeg bare slenge husleieloven på bore til henne?

Takk for hjelpen til dere som har svart meg:)

Skrevet

Prøv å ta det opp med henne selv først, og vis til aktuelle paragrafer. Du finner mye nyttig info på Forbrukerportalen som det også ble linket til over her. Om hun setter seg helt på bakbena selv etter at du har slått i bordet med husleieloven får du vurdere å skaffe hjelp utenfra - i Oslo og Akershus har du f.eks. Husleietvistutvalget, det finnes sikkert tilsvarende for resten av landet også.

Skrevet
Nån som vet hvem jeg kan få hjelp av til å ta henne på disse tingene?

Eller skal jeg bare slenge husleieloven på bore til henne?

Takk for hjelpen til dere som har svart meg:)

Det kommer jo litt ann på hvor påståelig hun er, men det er godt mulig det holder med å skaffe en kopi av husleieloven, markere de aktuelle lovene og slenge den i bordet foran henne :fnise:

Du kan jo prøve det først og hvis hun protesterer kan du si at du vil gå videre med saken, jeg er litt usikker på hvem du skal henvende deg til da men forbruker rådet kan garantert hjelpe deg :) Mulig det er de du skal klage til og

Skrevet (endret)

Edit: Glem det, postet feil. :)

Endret av Virvel
Skrevet

Gjør ALT skriftelig! Ikke kast bort unødvendig energi på henne.

Skrevet

Er det noe vi kan gjøre med den "ekstrabetalingen" på 500,-? Tenker da på å kreve den tilbake.

Det hun gjorde var å komme med en kontrakt der samboeren min måtte skrive under på for å få utlevert en nøkkel for å komme seg inn. Argumentet for å gå opp i leie sa hun var ekstra slitasje :gjeiper:

Og bare for å få det helt klart: Har vi noe å si når vi har skrevet under på hennes "redigerte kontrakt"? (vi har jo skrevet under på begge :snurt:

Hun "nekter"/klager på oss når vi har besøk, særlig om det er overnattende gjester.

HUFFHUFF, vi får vel bare ta oss bryeriet med å komme oss vekk herfra. Går heller ikke ann å pusse tenner eller være våken etter klokken 23:00 uten at det skal banke i gulvet for så å bli truet med utkastelse dagen etterpå..

HÅPLØST :sukk:

Skrevet (endret)

Hvis hun har laget seg en kontrakt som bryter loven er den selvsagt ikke gyldig, og du kan bare rive den i stykker. (Ikke bokstavelig talt da, det kan være lurt å ta vare på alt i tilfelle saken trekker ut og må løses av en tredjepart.)

Endret av Virvel
Skrevet

Tror dere kan bruke de paragrafene som er listet opp tidligere for å få igjen de ekstra pengene. Det er ikke lov til å øke husleien mer enn konsumprisindeksen. Print ut disse lovene eller send de på mail til hun og skriv (ting på papiret er en fin ting) at økningen av husleien var ulovlig og at dere krever pengene tilbakebetalt eller så klager dere videre.

Dere kan også holde tilbake husleier tilsvarende beløpet men da bør dere for deres egen del sette de på en egen konto. Det står mer om det i husleieloven. Ellers er det bare til å gi blaffen i klagen hennes når dere har besøk. Skriv (alltid skriftelig) til henne at så lenge dere betaler for å benytte dere av leiligheten har dere besøk når det passer dere.

Skriv også at det er huseiers ansvar at det er dårlig lydisolert der og at hun får slutte å plage dere med å banke i gulvet på kveldstid. Hvis hun truer med å kaste dere ut, be hun dokumenter at dere lager mer bråk enn det som naturlig forekommer når det bor folk et sted.

Spør hun gjerne hvorfor hun i det hele tatt leier ut når hun ikke tåler at det bor noen der :rolleyes:

Skrevet

En ting er at dere gjerne har retten på deres side, men en annen ting er at det er vel greit å lese hva det er man skriver under på? :rolleyes:

Forøvrig hadde jeg en kjempegrei leietaker som sa at det var helt greit at kjæresten min flyttet inn, men da satte også han opp husleien med 500kr pga ekstra slitasje. Det synes jeg er fair enough og gjorde meg ikke vanskelig på det. Siden vi ble to om husleia var det jo ikke snakk om mer enn 250kr ekstra i mnd for min del, og jeg følte aldri at jeg hadde krav på at kjæresten skulle flytte inn hos meg. Noen huseiere foretrekker gjerne å ha én leier så det å betale ekstra for slitasje synes jeg er et greit kompromiss. Men det er klart at det er noe som bør avtales på forhånd.

Skrevet

synes ikke det er galt å ta 500 kr ekstra når det flytter inn en til person i huset. spesielt ikke om strøm er inkludert i leia.

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Samboern min har stortsett vært hoss meg her fra den dagen jeg flytta inn. å det har hun vist om. men den dagen jeg skulle ha en ekstra nykkel slik at han kunne komme å gå da han ville bleir det bråk. Da jeg endeli hadde klart og krangle meg til å få han på kontrakten krevet hun 500,- mer i månden. Vi har ikke inkludert strøm. Å grunnet til at vi begge skrev under på papirene va for at vi rett å slett ikke viste bedre. :sukk: Det var foreldre å venner av oss som reagerte på opplegge å på hvordan hun hadde laget til kontrakten.

Takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Jeg vil tro denne økningen på 500 kr er for å dekke strøm - to personer bruker mer strøm enn én. Men det er klart; hun burde gjøre rede for denne økningen, ikke bare endre husleien.

Skrevet
Jeg vil tro denne økningen på 500 kr er for å dekke strøm - to personer bruker mer strøm enn én. Men det er klart; hun burde gjøre rede for denne økningen, ikke bare endre husleien.

De betaler strøm utenom ;)

Skrevet
synes ikke det er galt å ta 500 kr ekstra når det flytter inn en til person i huset. spesielt ikke om strøm er inkludert i leia.

Det gjør det ikke mer lovlig. Huseiere bør sette seg inn i lovverket før de leier ut, på samme måte som at leietagere bør sette seg inn i lovverket.

Skrevet

Er det en lovlig leilighet?

Hvis den skal følge forskriftene skal det være et lydisolerende lag mellom boenhetene, og da skal ho teknisk sett ikke kunne høre om dere pusset tennene eller beveget dere etter kl 23. Er kanskje et argument å bruke hvis ho slår seg helt vrang. Er bare å ringe rett etat å si ifra at ho leier ut en ulovlig leilighet, så må ho utbedre det!

Godt å se at dere har regelverket på deres side i alle fall.

Er fryktelig kjedelig å bo på det viset!!

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...