Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Jeg trenger nøyaktig veildening for hvordan jeg lager foredrag. Kan jeg lagre det på en minnepinn og ta med meg til datamaskinen der jeg skal ha foredrag? hvordan lager jeg ett bra foredrag, tar bacup osv? dette er helt nytt for meg, har ingen til å veilede meg og takker for hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Jeg trenger nøyaktig veildening for hvordan jeg lager foredrag. Kan jeg lagre det på en minnepinn og ta med meg til datamaskinen der jeg skal ha foredrag? hvordan lager jeg ett bra foredrag, tar bacup osv? dette er helt nytt for meg, har ingen til å veilede meg og takker for hjelp. Når det gjelder teknisk: Spør de som har ansvaret om du kan ta med en minnepinne. Som regel går det greit, men du må alltid spørre. Ellers er det mange mange mange ting å tenke på når man holder foredrag. Når man er nybegynner gjelder det ofte å ikke snakke for fort. Snakk sakte og tydelig, drikk vann og kos deg (eller lat som du gjør det). Smil om det er naturlig, ha en avslappet holdning og ikke fikle med ting. Oppsett på et foredrag går kanskje litt sånn: Presentasjon av deg selv (ikke for langt, ikke hele cven din, liksom) Introduksjon av hva du skal snakke om Hoveddel Avslutning, gjenta gjerne poengene dine Spørsmål Du kan også ta spørsmål underveis i foredraget, da ville jeg sagt det i introduksjonen at det er greit. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #3 Skrevet 3. september 2009 Når det gjelder teknisk: Spør de som har ansvaret om du kan ta med en minnepinne. Som regel går det greit, men du må alltid spørre. Ellers er det mange mange mange ting å tenke på når man holder foredrag. Når man er nybegynner gjelder det ofte å ikke snakke for fort. Snakk sakte og tydelig, drikk vann og kos deg (eller lat som du gjør det). Smil om det er naturlig, ha en avslappet holdning og ikke fikle med ting. Oppsett på et foredrag går kanskje litt sånn: Presentasjon av deg selv (ikke for langt, ikke hele cven din, liksom) Introduksjon av hva du skal snakke om Hoveddel Avslutning, gjenta gjerne poengene dine Spørsmål Du kan også ta spørsmål underveis i foredraget, da ville jeg sagt det i introduksjonen at det er greit. Lykke til! Tusen hjertelig takk for svar! Lure også på det tekniske oppsettet, er det bare å følge powerpoint?
twinklestar Skrevet 3. september 2009 #4 Skrevet 3. september 2009 Jeg trenger nøyaktig veildening for hvordan jeg lager foredrag. Kan jeg lagre det på en minnepinn og ta med meg til datamaskinen der jeg skal ha foredrag? hvordan lager jeg ett bra foredrag, tar bacup osv? dette er helt nytt for meg, har ingen til å veilede meg og takker for hjelp. Jeg har ikke så mye erfaring i å holde foredrag, men har litt peiling likevel. Du må jo nesten spørre hva de har der du skal holde foredrag hva de har av utstyr. Forsikre deg om at noen kan hjelpe deg med å koble til skjerm osv. Jeg hadde nok tatt med min egen laptop, og i tillegg lagra alt på minnepenn. Foredraget lages enkelt på powerpoint. Og mitt råd: ikke lag for mye ut av det med effekter og farger, pass på at det blir enkelt å lese. Men et bilde eller to gir jo litt variasjon. Flere tips etter erfaring fra å høre på foredrag: - Øv deg på forhånd så det ikke blir ren oppramsing av lysbildene dine! Det er nemlig utrolig kjedelig å høre på. - Ikke for mye tekst på lysbildene! - kjekt med kopier av presentasjonen på forhånd, slik at folk kan notere på siden underveis. - ikke snakk for fort! - åpne for spørsmål! du får da en nærmere kontakt med de som hører på. vet ikke om dette var opplagt, eller om det var til litt hjelp... Uansett Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #5 Skrevet 3. september 2009 Du kan ta med en minnepinnne, ja. Men for guds skyld: ha det som en pdf-fil! Jeg pleier også å sende foredraget til meg selv på e-post, så ligger det ute på serveren og jeg kan få fatt i det selv om noe skulle skje om minnepinnen. Jeg lager alle mine foredrag med Beamer, men om du ikke har noe tidligere erfaring med Latex, og ikke har masse formler og slikt, så funker powerpoint ok. Husk å bruke stor nok skriftstørrelse! De som sitter lengst bak skal også kunne lese hva som står der. Ha rikelig med luft på slidsene dine. Ikke tettpakket tekst, å lage en oversiktlig liste med stikkord er ofte å foretrekke. Selv om det er teknisk mulig å ha tekst som hopper, spretter, blinker, flagrer, flyr, osv, i all slags grelle farger, så betyr ikke det at det er en god idé å gjøre det... Det enkle er faktisk det beste. Jo mer tull&tøys, jo mer forstyrrende er det for de som ser på. Et bilde kan ofte si mer enn tusen ord. En oversiktlig figur kan være lettere å snakke om enn masse tekst.
twinklestar Skrevet 3. september 2009 #6 Skrevet 3. september 2009 Ha rikelig med luft på slidsene dine. Ikke tettpakket tekst, å lage en oversiktlig liste med stikkord er ofte å foretrekke. Selv om det er teknisk mulig å ha tekst som hopper, spretter, blinker, flagrer, flyr, osv, i all slags grelle farger, så betyr ikke det at det er en god idé å gjøre det... Det enkle er faktisk det beste. Jo mer tull&tøys, jo mer forstyrrende er det for de som ser på. Et bilde kan ofte si mer enn tusen ord. En oversiktlig figur kan være lettere å snakke om enn masse tekst. Veldig enig! og med stikkord har du mer å si rundt det som står på skjermen, slik at det ikke blir bare opplesing! og hopping, blinking etc - helt enig - det blir bare forstyrrende og teit. og det siste du skriver - ja. figurer evt bilder er fint. Lettere for deg å ha noe å snakke om rundt dette også.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #7 Skrevet 3. september 2009 ok, takk for svar- er mye det datatekniske jeg er grønn på, hvorfor ta med seg lap top når man har minne pinn etc.. men men- får bare sette i gang så blir det nok bra etterhvert, takker så mye for svar, til stor hjelp.
twinklestar Skrevet 3. september 2009 #8 Skrevet 3. september 2009 ok, takk for svar- er mye det datatekniske jeg er grønn på, hvorfor ta med seg lap top når man har minne pinn etc.. men men- får bare sette i gang så blir det nok bra etterhvert, takker så mye for svar, til stor hjelp. det er kanskje bare meg, som ikke har så mye erfaring... Tenkte siden du spurte om back up... Hadde vært en trygghet for meg iallfall. Men går sikkert bra med bare minnepenn. Og som en skriver over, så kan du jo sende det til deg selv på mail. Power point er veldig enkelt å finne ut av! lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #9 Skrevet 3. september 2009 det er kanskje bare meg, som ikke har så mye erfaring... Tenkte siden du spurte om back up... Hadde vært en trygghet for meg iallfall. Men går sikkert bra med bare minnepenn. Og som en skriver over, så kan du jo sende det til deg selv på mail. Power point er veldig enkelt å finne ut av! lykke til! Takk:)
Gjest *Mim* Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 Jeg hadde snakket med teknisk ansvarlig der jeg skulle holde oredraget for å forsikre meg om at alt var i orden. Øv godt og frigjør deg fra powerPointen så mye du kan. Lykke til!
feuerstein Skrevet 3. september 2009 #11 Skrevet 3. september 2009 Hvis du har Powerpoint 2007 og dem du skal presentere hos har en eldre Powerpoint må du bruke det gamle formatet (ppt) og ikke det nye som kom med 2007 (pptx). "Alle" leser ppt, også andre pakker som OpenOffice.org, men ikke alle leser pptx.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #12 Skrevet 3. september 2009 Hvis du har Powerpoint 2007 og dem du skal presentere hos har en eldre Powerpoint må du bruke det gamle formatet (ppt) og ikke det nye som kom med 2007 (pptx). "Alle" leser ppt, også andre pakker som OpenOffice.org, men ikke alle leser pptx. Jeg vil på det aller, aller sterkeste anbefale å lagre om pdf. Velg fil -> eksprter som -> pdf. Om maskinen du skal vise foredraget fra har et helt annet oppsett enn deg, kan ting gå riktig galt - det har jeg sett ørten eksempler på selv. Med pdf er du trygg for ubehageligheter. Jeg har sett nok av foredrag som har blitt helt ødelagt av at spesialtegn har blitt oversatt til all slags kruseduller o.l.
feuerstein Skrevet 3. september 2009 #13 Skrevet 3. september 2009 Pdf er fint, men det tillater ikke å bringe inn punkt for punkt på et lysbilde, såvidt jeg vet? Jeg baserer mine foredrag i stor grad på å ta inn tekst/illustrasjoner punktvis, så for meg vil ikke pdf fungere til vanlig. Pleier å lage kopier i pdf og ppt på en minnepinne til nødbruk/utskrift, men så lenge jeg får presentere fra egen pc bruker jeg odp.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #14 Skrevet 3. september 2009 Jeg bruker som nevnt beamer, basert på Latex, og der går det helt fint med punktvise saker. Der går det helt fint å ta inn elementer punktvis i pdf-filene. Jeg bruker aldri powerpoint, ettersom det suger hestkuk om man skal ha formler og spesialtegn o.l (og forøvrig eller også..), så jeg vet ikke hvordan de gjør det med punktvis innhenting der.
lilleGrethe Skrevet 6. september 2009 #15 Skrevet 6. september 2009 Nå er det tydelig at ts ikke har så god erfaring med data, så det blir tåpelig å foreslå noe som er for komplisert, f.eks. programmer som beamer / latex som de fleste ikke har hørt om engang. Så lenge du bruker vanlige skrifttyper som Arial eller Times New Roman, skal det ikke være noe problem å bruke PowerPoint. Lagre som vanlig ppt fil. Dette skjer automatisk hvis du har en eldre versjon av Office, men hvis du har Office 2007 velger du "lagre som" istedenfor lagre - og så velger du Powerpoint 97-2003 - dette finner du i en dropdown-liste under der du vanligvis skriver filnavnet du vil lagre som.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå