*Numi* Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Jeg har to kåper. En vinterkåpe og en trenchcoat. Begge disse kåpene har metalliknende knapper, og man trenger nesten bare se på de litt lenge av gangen før de faller av. Grunnen til at de spretter ut er fordi metallet sliter ned sytråden. Noen som har noen råd for å få de til å holde seg på plass lenger? Sterkere tråd? I tilfelle hva slags tråd? Jeg liker jakkene mine, men når de mangler 3 av 6 knapper er det mindre kult å bruke de... Tar i mot alle råd med glede!
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Om problemet er skarpe metallkanter som gnager over tråden, kan du prøve med et tykt lag (blank) neglelakk på de skarpe kantene.
attegløyma Skrevet 3. september 2009 #3 Skrevet 3. september 2009 Eg pleier sy ein knapp på innsida, altså ein knapp som synest og ein mindre som er på innsida av jakka. Mi erfaring er at det er stoffet som gir etter, og tråden går gjennom stoffet på eit vis. Dersom det er metallet som øydelegg tråden pleier syntetisk tråd halde lenger enn bomull.
Elbereth Skrevet 3. september 2009 #4 Skrevet 3. september 2009 Jeg haddde samme problemet, helt til jeg sydde kanppene fast med sterk tråd som jeg hadde brukt til opptrekking av sofaen. Nå sitter knappene!
*Numi* Skrevet 3. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. september 2009 Jeg liker knappene som hører til. Blir ikke det samme med noen andre, tror jeg. Får ta meg en tur og se etter ekstremt slitesterk tråd. Tror jeg har polyestertråd, men den er for dårlig. Du vet ikke tilfeldigvis hvor du fikk tak i den sofatråden din eller, Elbereth? Hørtes jo lovende ut!
Elbereth Skrevet 3. september 2009 #7 Skrevet 3. september 2009 Oi, det er 10-12 år siden jeg kjøpte den tråden... Men det var på vanlig sytilbehørsbutikk. Kan den være i nylon, kanskje? Den er i alle fall ganske mye tykkere enn vanlig sytråd, men jeg brukte den i symaskinen.
*Numi* Skrevet 3. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 3. september 2009 Ok, ja, det kan godt hende det er nylon. Søkte litt på Google også. Da skal jeg prøve å få tak i litt nylontråd. Må jo være en befrielse å ha knapper som sitter! Har lissom åtte knapper som må syes på igjen... Og fire av de har nok vært sydd på igjen opptil flere ganger allerede.
Solstorm Skrevet 4. september 2009 #9 Skrevet 4. september 2009 Jeg har hørt at det kan fungere med å bruke tanntråd å sy med! Jeg har ikke prøv det selv, men kanskje det er et godt tips?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå