Gå til innhold

Noen her som jobber i utlandet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Jeg har fått et jobbtilbud i utlandet (ikke EØS-land, dersom det er relevant), som jeg vurderer nå veldig for og i mot.

Som jeg har forstått det, må jeg altså betale skatt i Norge i tre år (?) etter at jeg har flyttet.

Er det slik at man betaler "vanlig" skatt i Norge, men kan trekke fra det man har betalt i utlandet?

Hva om jeg da betaler mer skatt i utlandet enn jeg ville betalt her?

Gjelder dette kun inntektsskatt?

Hva med evt. gjeld i utlandet, får man fradrag for det?

Landet jeg flytter til har f.eks veldig høy eiendomsskatt, har dette noen innvirkning på det jeg evt må betale til Norge?

Takker for svar, tips og innspill fra folk med erfaring fra området :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet i utlandet, skattet til det landet jeg bodde i og hadde også skatteoppgjøret der.

Leverte selvangivelse også i Norge, dvs jeg rapporterte kun inn det jeg hadde tjent og hva jeg hadde skattet i det landet jeg bodde, ble aldri avkrevd noe skatt her i landet.

Gjeld hadde jeg ikke så mye av på tiden, men vil tro fradragene kommer ann på hvilke skatteregler det landet du flytter til har.

Gjest strykebrett
Skrevet

Du burde sende en mail til skatteetaten og spørre. Det er veldig vanskelig å hjelpe deg når vi ikke vet hvilket land det er snakk om .Nprge har skatteavtaler med mange land så det kommer veldig an på.

Skrevet
Jeg har jobbet i utlandet, skattet til det landet jeg bodde i og hadde også skatteoppgjøret der.

Leverte selvangivelse også i Norge, dvs jeg rapporterte kun inn det jeg hadde tjent og hva jeg hadde skattet i det landet jeg bodde, ble aldri avkrevd noe skatt her i landet.

Gjeld hadde jeg ikke så mye av på tiden, men vil tro fradragene kommer ann på hvilke skatteregler det landet du flytter til har.

Det heter selvsangivelse, dvs at du selv er ansvarlig for å opplyse om all inntekt til skattemyndighetene i Norge.

Uansett er man pliktig å oppgi inntektene til norskye myndigheter.

Til TS: ta kontakt med skattemyndighetene. Det er flere måter dette med dobbeltskatt løses og som nevnt her kan dette være regulert i skatteavtaler.

Skrevet

Jeg har jobbet i England i 4 år.

Det kommer litt an på hvilket land du flytter til - såvidt jeg vet er det en liste på skatteetatens nettsider om hvilke land som er inkludert.

Det er litt ekstra jobb med selvangivelsen.

Hvert år må jeg få bekreftelse fra arbeidsgiver hva jeg har tjent i forrige kalenderår. Og dette må innberettes manuelt, og med vedlegg fra arbeidsgiver som bekrefter total lønn og hva som har vært skattet av det.

Du må også bekrefte hvor mange dager du har vært i Norge i løpet av året, dette sendes også som vedlegg til selvangivelsen.

Eventuell eiendom, formue etc i utlandet må også innberettes.

Såfremt landet du skal jobbe i er inkludert i listen over land som har skatteavtale med Norge, skal skatten du betaler i utlandet bety at du ikke skal skatte til Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...