Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Det er blitt endring i jobbsituasjonen, og det fører til at samboeren min og meg får mye dårligere økonomi. Vi leier leilighet og har ikke barn eller dyr. Vi skal overleve, men trenger tips. Vi kommer til å ha ca 8-10 000 i mnd etter husleie. Hva slags budsjett er realistisk? Vi er vant til å ha mye mer, ikke vært rike, men ikke behøvd å tenke på pengene i det daglige.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 8-10 000 på to stykker etter endt husleie er da ikke å ha dårlig råd Se på sifo sine sider, de har standardbudsjett dere kan se på. Det er ikke noe problem i det hele tatt å klare seg på det du skisserer. Om dere har lagt dere til dyre vaner, så vil det selvsagt bli en overgang, men dere må ikke akkurat leve på nudler og grandis når dere har såpass som du sier.
Gjest TS Skrevet 3. september 2009 #3 Skrevet 3. september 2009 Takk for det, fint å lese at det ikke er å ha dårlig råd. Følte det, men det er som du skrev fordi vi har laget oss dyre vaner. Godt å få perspektiver på ting når man blir opphengt i sin egen situasjon. Det blir tøft å gå kraftig ned i inntekt, men slipper vi nudler og grandis er det bra Jeg skal se på siden du anbefalte. Takk.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #4 Skrevet 3. september 2009 Dere setter opp et budsjett hvor boutgifter og andre faste utgifter er plottet inn. Ta med utgifter som ikke er hver måned, men fordel de på hver måned. Da vet dere hva dere må sette av for å kunne møte tv-lisens, forsikringer mm. Betal ALLE regningene med en gang du får penger. Blås i forfallsdato. Dersom du tror at du har mye penger på konto så er det lett å bruke. Lag regnskap over alt som dere bruker penger på. Mat og den slags er kjempeviktig. Du kommer til å få noen aha-opplevelser. Sett opp ukesmeny og handle deretter. Kjøp mat på Rema og Kiwi og bruk tilbudene. Selv lever jeg på 5100 kr som skal dekke alle utgifter, klær, lege mm utenom boutgifter som husleie og strøm. Råtøft, men jeg sulter iallfall ikke.
Nelly Pelly Skrevet 3. september 2009 #5 Skrevet 3. september 2009 Sett opp et budsjett med absolutt alt av utgifter dere har. Sett gjerne opp for flere mnd fremover slik at dere får med utgifter som veiavgift, alle forsikringer, tv lisens osv. Disse store utgiftene som kommer noen ganger i året kan dere fordele ut på hver mnd, så blir det ikke så mye når mnd kommer. Sett også av litt penger til sparing til jul f.eks, da går det gjerne litt ekstra I mitt budsjett har jeg de større utgiftene som er fast hver mnd: - Husleie - Lån(studie, bil osv) - Forsikringer - evt sparing som fond ol. - Bensin/diesel/kollektivtransport(se om dere kan spare inn) - Telefon/internett(se om dere kan spare inn) Nå vet dere hvor mye dere har til overs til mat/husholdning, fornøyelser, ferie ol. Prøv å finn ut hvor mye dere skal bruke på dette. Også kommer det viktigste av alt, hold dere til budsjettet..
Gjest Gjest_linda_* Skrevet 3. september 2009 #6 Skrevet 3. september 2009 Jeg er student, og har 3000 igjen etter betalt husleie. Jeg klarer meg helt fint! Så dere kommer absolutt ikke til å ha problemer. Dere må bare prioritere. Jeg prioriterer klær, og lever heller på first price produkter
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #7 Skrevet 3. september 2009 I en overgangsperiode er det mange ting man kan klare seg uten. Vi fikk plutselig dårlig råd når renten gikk opp og måtte brått legge om livsstilen. Det gikk overraskende greit og vi fortsatte like godt slik etterhvert som rentene sank og nå sparer vi ekstra mye i stedet =) Vi planlegger middager etc og handler én gang i uken etter liste (som hovedregel). Kjøper billigste variant av produktene hvis vi anser verdien som lik, da sparer man penger til å kjøpe dyrere når det kreves bedre kvalitet av noe annet. (f.eks. er kokt skinke like godt enten det er fjordland el. gilde, men frokostmüslien til first price kan ikke sammenlignes med møllerens) Vi skrur av varmekablene på badet (også om vinteren - vi bor i leilighet så det går med grøss og gru. Dusjer så og si aldri på morgenen lenger, men det går seg til). Tar raske dusjer - jeg er atopisk og kan ikke dusje mye uansett, og i hvertfall ikke i varmt vann. Vi drar ut alle ting som drar strøm og ingenting står i stand-by. Vi er nøye med å slukke lys. Kjører bare fulle maskiner med klær og på lave temperaturer og kortprogram. Kjører aldri pyrolyse i ovnen - det går greit med god gammaldags ovnsvask. Kjører oppvaskmaskinen max 2 ganger i uken - skyller av fat etc sånn at det ikke skal lukte og komme alt for mye bakterier. Og viktigst av alt - jeg har så og si aldri penger med meg hvis jeg ikke planlegger å bruke penger den dagen. Impulskjøp er jeg helt sluttet med! Ikke engang så mye som en kaffe i universitetskantinen - jeg har med instant coffee selv og kokt vann er gratis! Er fornøyd med tingene jeg har. Tenker på det flere ganger dersom jeg vil kjøpe meg noe jeg ikke er helt sikker på om jeg trenger å bruke penger på. (30 kr flere ganger i uken blir noen tusen på slutten av året).
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #8 Skrevet 3. september 2009 Tusen takk for gode råd, det føltes forferdelig, men jeg ser nå at vi skal klare oss greit
PecanPie Skrevet 3. september 2009 #9 Skrevet 3. september 2009 Betal ALLE regningene med en gang du får penger. Blås i forfallsdato. Dersom du tror at du har mye penger på konto så er det lett å bruke. Jeg har en egen regningskonto som jeg setter inn summen på regningen jeg får (evt runder opp litt, en regning på 199 kr blir 200 kr inn på regningskonto), og betaler regningen derfra. Dermed kan jeg drøye med å betale regningene til forfallsdato, og få rentene på pengene mine Med litt opprunding sparer man samtidig litt. Det forutsetter selvfølgelig at man ikke fristes til å "spise" av regningspengene. Du har fått mange gode råd, og med 10 000 etter husleie skal dere nok klare dere bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå