Gjest ilvi Skrevet 9. august 2003 #1 Del Skrevet 9. august 2003 Er det noen som kan anbefale gode metoder/behandlinger mot depresjoner? Alt av interesse :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 9. august 2003 #2 Del Skrevet 9. august 2003 Jeg gikk til en fysioterapeut som holdt på å utdanne seg innen akupunktur. Hun sa at dette var bra for depresjoner. Et annet forslag er healing. Går ut fra at det ikke var Cipramil du ønsket å vite noe om ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grete m Skrevet 9. august 2003 #3 Del Skrevet 9. august 2003 Begynn å tren. Start med en halvtimes gåtur det trenger ikke ta lengre tid. Du får god samvittighet og du får lufta hodet litte granne. Det hjelper litt iallefall. Min erfaring er at det hjelper og forskning sier at det hjelper. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 9. august 2003 #4 Del Skrevet 9. august 2003 ECT-behandling er veldig virkningsfullt mot depresjoner. Må selvsagt foreskrives av lege. Kort fortalt er det elektrisk stimulans av deler av hjernen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kidah Skrevet 10. august 2003 #5 Del Skrevet 10. august 2003 Mener du at jeg kan gå til legen min og be om ETC-behandling, uten at det er nødvendig med nærmere undersøkelser osv? Jeg har egentlig prøvd det meste nå, og begynner å bli sliten av tåka. Kid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 10. august 2003 #6 Del Skrevet 10. august 2003 Mener du at jeg kan gå til legen min og be om ETC-behandling, uten at det er nødvendig med nærmere undersøkelser osv? Jeg har egentlig prøvd det meste nå, og begynner å bli sliten av tåka. Kid Nei, det må en del undersøkelser til. Men du kan helt sikkert forhøre deg med legen din, som eventuelt kan henvise deg til riktig sted. Som du kan lese i denne artikkelen, må ECT kombineres med medikamentell behandling for å oppnå ønsket (og varig) effekt, og jeg tror medikamentell behandling alene ofte forsøkes først. Her kan du også lese mer om ulike behandlingsformer mot depresjon, og hvordan depresjon utarter seg. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 10. august 2003 #7 Del Skrevet 10. august 2003 Johannesurt. Det er et naturlegemiddel som man får kjøpt på apoteket. Det tar et par uker før man kjenner virkningen, men det er mange som synes det hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2003 #8 Del Skrevet 10. august 2003 Du skriver egentlig ikke noe om hvor deprimert du er, men jeg får inntrykk av at det ikke er snakk om en svært alvorlig depresjon (da ville du antakelig ikke postet et innlegg her?) Jeg tviler virkelig sterkt på at du vil få tilbud om ECT-behandling i første omgang. Dette er en behandlingsform som krever innleggelse på sykehus, og som kun benyttes ved alvorlige, dype depresjoner (med stor selvmordsfare, for eksempel), som ikke bedres ved annen behandling. Det jeg imidlertid vil råde deg til, er å ta kontakt med din fastlege, hvis du ikke allerede har gjort det. Han vil vurdere om det virkelig er depresjon du lider av, og kan evnt. henvise videre til psykolog/psykiater, skrive ut antidepressiva el.l. Det finnes mange alternativer når det gjelder behandling av depresjoner av mindre alvorlig karakter, en av de bedre er kognitiv psykoterapi, altså samtalebehandling. Gjerne i kombinasjon med antidepressiva, men antidepressiva alene har dårligere effekt. Forresten mener forskere at både psykoterapi og medikamenter muligens bare gir symptombedring, men at dette gjør at den spontane bedringen (selvhelbredelsen, som vil komme før eller senere i de aller fleste tilfeller) skjer raskere. Logikken bak dette er at behandlingen letter symptomene såpass at man får energi nok til å trene, ta opp sosiale kontakter osv. som virker positivt på depresjonen. For dem som lider av såkalt "mørketidsdepresjon", kan lysbehandling være effektivt. Og ja, som MsFlorida sier kan Johannesurt være effektivt for milde til moderate depresjoner. (Artikkel om dette: http://www.doktoronline.no/pub/mediweb/coc...e/31122229.html) Jeg vil anbefale deg å lese litt på Psykisk Helse sine nettsider: http://www.psykiskhelse.no/index.asp De har faktisk depresjon som tema i siste utgave. Nettpsykologene.no har en egen side om depresjon og behandling: http://www.nettpsykologene.no/stemning.htm (P.S. Må bare si dette: Blir litt oppgitt over svaret ditt, Pusekatt, det er tydelig at du ikke vet så veldig mye om hva du skriver om her. Den andre linken din er forresten til en side hvor det skrives om angst og depresjon hos barn....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2003 #9 Del Skrevet 10. august 2003 Du skriver egentlig ikke noe om hvor deprimert du er, men jeg får inntrykk av at det ikke er snakk om en svært alvorlig depresjon (da ville du antakelig ikke postet et innlegg her?) Det kan jo hende at vedkommende ikke nødvendigvis er deprimert selv, men har en i nær omgangskrets som er deprimert. (P.S. Må bare si dette: Blir litt oppgitt over svaret ditt, Pusekatt, det er tydelig at du ikke vet så veldig mye om hva du skriver om her. Den andre linken din er forresten til en side hvor det skrives om angst og depresjon hos barn....) Jeg hadde litt dårlig tid da jeg skrev innleggene mine, og kunne nok ha utbrodert noe mer, kanskje spesielt mtp at ECT krever sykehusinnleggelse og detaljer rundt diagnostisering og vurdering om ECT er korrekt behandlingsform eller ei. Ja, den andre linken dreier seg om depresjoner hos barn og ungdom, og ulike behandlingsformer. Mange av de behandlingsformene som nevnes her er aktuelle for voksne også, og jeg tok derfor med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2003 #10 Del Skrevet 10. august 2003 Gjesteinnlegget ovenfor var meg - Pusekatt :oops: Forøvrig; jeg er ingen fagperson, men har en del befatning med temaet depresjon av private årsaker. I den forbindelse anser jeg ECT som en spennende behandlingsform. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 11. august 2003 #11 Del Skrevet 11. august 2003 Skrev nettopp om det under samliv - mye er likt ihvertfall, uansett om problemstillingen ikke er nøyaktig den samme. Det er i alle fall en god del tips der fra forskjellige brukere som du kan benytte fram til du kommer til lege, evt. psykolog. Her er linken: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=43721 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 11. august 2003 #12 Del Skrevet 11. august 2003 OBS, OBS! Johannesurt kan forandre kroppens opptak av hormonene som finnes i p-pillene, dvs. at effekten svekkes. Er glad jeg fant det ut før jeg prøvde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ilvi Skrevet 11. august 2003 #13 Del Skrevet 11. august 2003 Takk for alle svar, det er ikke jeg selv som sliter men en i familien, og jeg vil gjerne bidra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå