Gå til innhold

hvorfor sier alle at man bør gifte seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man er samboere, har felles barn og ulik økonomi, hva er da poenget med å gifte seg? Den som har betalt/eier leiligheten vil jo fortsatt eie denne ved en skilsmisse? Man kan jo ikke gifte seg til eiendom? Hvorfor anbefaler alle ekteskap som den tryggeste økonomiske løsningen for familien? Slik jeg ser det, vil den svake "eieløse" parten være like svakt stilt ved ekteskap som ved samboerskap, dersom det skulle komme til brudd (annerledes ved dødsfall, er klar over det, men faren for skilsmisse er jo større enn faren for brudd når man er i 30-årene).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når man er samboere, har felles barn og ulik økonomi, hva er da poenget med å gifte seg? Den som har betalt/eier leiligheten vil jo fortsatt eie denne ved en skilsmisse? Man kan jo ikke gifte seg til eiendom? Hvorfor anbefaler alle ekteskap som den tryggeste økonomiske løsningen for familien? Slik jeg ser det, vil den svake "eieløse" parten være like svakt stilt ved ekteskap som ved samboerskap, dersom det skulle komme til brudd (annerledes ved dødsfall, er klar over det, men faren for skilsmisse er jo større enn faren for brudd når man er i 30-årene).

Dette er fordi man som gift med kun felles barn er sikret på en helt annen måte økonomisk enn det man er som samboere. Spesielt ved dødsfall.

Men det er også sånn at det ofte lønner seg å være gift i forhold til skatt o.l.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk synes det er så fryktelig skummelt å gifte seg, men helt ok å få barn sammen. Barn er definitivt den største forpliktelsen, og det som binder dere sammen for resten av livet, om dere vil eller ei.

Skrevet
Dette er fordi man som gift med kun felles barn er sikret på en helt annen måte økonomisk enn det man er som samboere. Spesielt ved dødsfall.

Men det er også sånn at det ofte lønner seg å være gift i forhold til skatt o.l.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk synes det er så fryktelig skummelt å gifte seg, men helt ok å få barn sammen. Barn er definitivt den største forpliktelsen, og det som binder dere sammen for resten av livet, om dere vil eller ei.

Er det noen som synes det er fryktelig skummelt da? De jeg kjenner som ikke vil gifte seg vil ikke fordi de

a) synes det er uromantisk å herje på med papirarbeid

b) synes det er hyklersk å skulle love noe de ikke kan vite om de vil klare å holde

c) ikke vil risikere at partneren blir kun fordi han/hun ikke orker styret med en skilsmisse

d) ikke er enig i en del av reglene ekteskapet påtvinger dem

Skrevet (endret)
Er det noen som synes det er fryktelig skummelt da? De jeg kjenner som ikke vil gifte seg vil ikke fordi de

b) synes det er hyklersk å skulle love noe de ikke kan vite om de vil klare å holde

c) ikke vil risikere at partneren blir kun fordi han/hun ikke orker styret med en skilsmisse

Men hvis det er sånn at dette er forsvaret deres for ikke å gifte seg, så synes ikke jeg heller at de skal. :)

Hvis de begynner å diskutere skilsmisse før ekteskap, da kan de la være..

Hver sin lyst. Jeg og min mann ville gifte oss.

- Papirarbeidet var fort gjort. (Og forresten også litt romantisk å ta dette steget og si det skikkelig at : Nå er det snart offisielt!)

- Ingenting er 100% sikkert, men jeg er så sikker som jeg kan få blitt på at dette vil vare..

- Jeg skal (sannsynligvis) ikke bli en del av skilsmissepapirmølla, men jeg gidder ihvertfall ikke å diskutere det før det evt står for døra.

- Hvilke regler tenker du på? Jeg finner stort sett bare positivt ved reglene, det kommer an på hvordan de tolkes. :)

Endret av Anamelona
Gjest Gjest_Dia_*
Skrevet

Hvilke reglr sikter du til ?

Skrevet

Hvordan kan det lønne seg å være gift i forhold til skatt?

Det eneste fordelen med å være gift med felles barn er i tilfelle død. Men da kan man sikre seg med testamentet.

Med mindre man har særkullsbarn, 2 ekskoner, mange eiendomer, arv osv som kompliserer saken. Da bør man uansett snakke med en jurist for å finne den beste løsningen for alle.

Skrevet
Hvordan kan det lønne seg å være gift i forhold til skatt?

Det eneste fordelen med å være gift med felles barn er i tilfelle død. Men da kan man sikre seg med testamentet.

Med mindre man har særkullsbarn, 2 ekskoner, mange eiendomer, arv osv som kompliserer saken. Da bør man uansett snakke med en jurist for å finne den beste løsningen for alle.

Gifte lignes sammen, så om den ene har mye gjeld, og den andre mye formue, så slipper den med formue formueskatten, fordi man tilsammen ikke har formue.

Ellers er det jo litt andre paragrafer og sånt for de som tjener spesielt dårlig, og forsørges av ektefelle. Der kommer man også bedre ut som gift enn samboere.

Skrevet

Litt på kanten av spørsmålet, men..

Skjønner ikke hvorfor så mange synes det er så stor forpliktelse å gifte seg. De er ikke sikre på om de vil holde sammen resten av livet osv.. Men barn har de fått? Hvorfor i all verden få barn med noen du ikke tror du vil holde sammen med for alltid. Barn er en mye større forpliktelse enn ekteskap. Ekteskap er kun mellom to voksne mennesker, barn er uskyldige i det hele.

Jeg sier ikke at dette var det ts lurte på, og jeg beskylder ingenting. Måtte bare si det, for jeg føler det er så mange som har det sånn. (f.eks. fikk jeg mange reaksjoner da jeg valgte å gifte meg som 23-åring, og da gjerne av andre som hadde barn med samboere eller aleneforeldre..)

Skrevet

Gjensidige testamenter er vel og bra, men om samboer faller fra, vil det være barna som står først i køen til å arve uansett. Og som samboer kan du ikke sitte i uskiftet bo, og dermed må alt gjøres opp med en gang. Dermed må du betale ut dine egne barn, og risikerer at overformynderiet sitter med kontrollen på deler av leilighet/formue ;)

Skrevet

Loven er endret nå, så hvis du er samboer med felles barn så har du rett til å sitte i uskiftet bo :)

Og der mistet jeg det eneste argumentet for å få sambo til å gifte seg :ler:

Nei, helt ærlig, man MÅ da ikke gifte seg. Jeg har aldri hatt det store behovet for det, det hadde ikke forandret noe for oss det. Jeg har funnet mannen jeg vil være sammen med resten av livet jeg, og kan gjerne være det som samboer :)

Skrevet
Litt på kanten av spørsmålet, men..

Skjønner ikke hvorfor så mange synes det er så stor forpliktelse å gifte seg. De er ikke sikre på om de vil holde sammen resten av livet osv.. Men barn har de fått? Hvorfor i all verden få barn med noen du ikke tror du vil holde sammen med for alltid. Barn er en mye større forpliktelse enn ekteskap. Ekteskap er kun mellom to voksne mennesker, barn er uskyldige i det hele.

Jeg sier ikke at dette var det ts lurte på, og jeg beskylder ingenting. Måtte bare si det, for jeg føler det er så mange som har det sånn. (f.eks. fikk jeg mange reaksjoner da jeg valgte å gifte meg som 23-åring, og da gjerne av andre som hadde barn med samboere eller aleneforeldre..)

Jeg har aldri møtt noen som har syntes det å gifte seg er en stor forpliktelse. De jeg kjenner som ikke vil gifte seg mener tvert imot at ekteskapet er meningsløst, ettersom over halvparten av dem ender i skilsmisse.

Absolutt INGEN kan være sikre på at de vil holde sammen for resten av livet. Så om man skulle følge ditt argument, skulle ingen fått barn.

Gjest Melchizedek
Skrevet

Personlig mener jeg at ekteskap er en gammeldags institusjon som man ikke har bruk for lenge. Det burde forbys.

Ektespak har utgått på dato. Vi lever i 2009 ikke i 1809.

Skrevet

De som er samboere med felles barn, kan få samme rettigheter som de som er gift. Så det er ikke akkurat noe god grunn.

Jeg er også enig i at ekteskap tilhører gamle dager. Jeg syns det er flott om det er noen som vil gifte seg, men det er helt greit å ikke gifte seg. Jeg vil ikke gifte meg, men vil nok ha de samme rettighetene som de som er gift. Syns det funker helt fint jeg :-)

Skrevet
Personlig mener jeg at ekteskap er en gammeldags institusjon som man ikke har bruk for lenge. Det burde forbys.

Ektespak har utgått på dato. Vi lever i 2009 ikke i 1809.

Dette er et argument jeg aldri har forstått. Er alt de gjorde i gamledager gått ut på dato? Barn gikk på skole i 1809, kanskje de skulle sluttet med det snart? Forøvrig så vasket de tøy og spiste middag mye lengre tilbake enn det også.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Er det sånn at så fort man gifter seg, selvom man ikke har felles barn eller barn i det hele tatt, så får man skattefordeler av det? Sånn at den ene havner i skatteklasse 1 og den andre i klasse 2 eller noe sånn?

Skrevet
Er det sånn at så fort man gifter seg, selvom man ikke har felles barn eller barn i det hele tatt, så får man skattefordeler av det? Sånn at den ene havner i skatteklasse 1 og den andre i klasse 2 eller noe sånn?

Nei, det er ikke sant.

Derimot lignes man sammen, slik at alle fradrag blir fordelt så man totalt betaler minst mulig skatt.

Skrevet

Det er då mykje meir papirarbeid med å vere sambuar? Testament, eit jækla styr for å (ikkje) få felles konto, fordeling av kven som eig kva, bla bla bla. Om ein gifter seg er jo dei juridiske reglane ganske klare både ved død og skilsmisse.

Skrevet
Jeg har aldri møtt noen som har syntes det å gifte seg er en stor forpliktelse. De jeg kjenner som ikke vil gifte seg mener tvert imot at ekteskapet er meningsløst, ettersom over halvparten av dem ender i skilsmisse.

Absolutt INGEN kan være sikre på at de vil holde sammen for resten av livet. Så om man skulle følge ditt argument, skulle ingen fått barn.

Jeg føler at de fleste som argumenterer MOT å gifte seg, kommer opp med argumentet at det er mye vanskeligere å gå fra hverandre når man er gift, fordi det er masse ekstra papirer å fylle ut...

Derimot er det altså bedre å være samboer, for da kan man bare flytte på dagen.

Dette er gjerne de samme som får barn med kjæresten etter 6mnd, og ikke ser at dette er langt mer kompliserende for et evt. brudd.

Selv tror jeg fult og fast på at jeg og mannen skal være sammen resten av livet. Og det er jeg villig til å jobbe litt ekstra for.

Og for oss var det helt naturlig å gifte oss, for å formalisere forholdet vårt, og nettopp gjøre det litt vanskeligere å bare gå. Vi fikk barn rett etter at vi giftet oss, men det var to uavhengige avgjørelser, basert på samme troen på at dette var for alltid.

Har forøvrig ei venninne som var anti-ekteskap i alle år. Hun mente at det var bra nok med samboerskap og alle papirer i orden. Alikevel går hun hen og frir selv, og gifter seg, etter 7-8 år som samboer. Så da må hun jo plutselig ha sett en mening i det hun også.

For min del spiller det liten rolle hva folk velger å gjøre i eget liv. Men jeg finner holdningene rundt ekteskap og barn til å være selvmotsigende i mange tilfeller.

Skrevet
Det er då mykje meir papirarbeid med å vere sambuar? Testament, eit jækla styr for å (ikkje) få felles konto, fordeling av kven som eig kva, bla bla bla. Om ein gifter seg er jo dei juridiske reglane ganske klare både ved død og skilsmisse.

Ja, om man er samboer bør man ha gjensidig testament, og en samboerkontrakt som oppdateres hvert annet år. Dette er ting som blir ønødvendige når man "går gjennom papirmølla" og gifter seg.

Skrevet (endret)

Når man har opparbeidet seg et liv sammen, med barn, venner, familie, eiendom osv er det ikke bare å gå uansett, samboer eller gift. Jeg tviler på at papirarbeidet er det som står i veien for en eventuell skilsmisse. Vil man skilles gjør man det uansett hvor mange papirer man må skrive under på.

Endret av Iah

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...