Gå til innhold

Er i super dårlig form

Anbefalte innlegg

Gjest kondistrollet22
Skrevet

Hei hå!

Som tittelen sier, så er eg i super dårlig form. Kondisen er på bunn.. Blir knall rød i trynet i oppover bakker og føler meg temmelig dust om eg går på tur med familien som er i toppform heile bunten (til og med bestefar min er i bedre form :ler: .) Har ikkje trent noe særlig siden eg var 15 (7 år siden altså), og vært i lite skikkelig aktivitet de siste åra. Resultatet er jo det eg sitter igjen med, kondis som ein som har røyka i 40 år og har kols og sittet i ro i fleire år.

Eg røyker, og har gjort det siden eg var 14. Treningsstudio er uaktuelt, fordi eg ikkje har råd. Noen tips til treningsøvelser o.l eg kan gjøre for å forbedre kondis og bygge litt muskler i armer og bein? Om eg trenger noe utstyr så må det være rimlig billig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Intervalltrening!

Du trenger joggesko og en oppoverbakke!

Skrevet

Slutt med røyken, da får du råd til treningssenter.

Seriøst, å kutte ut røykinga er det viktigste enkeltgrepet du kan gjøre i din situasjon.

Skrevet

GÅ! Enkle er ofte det beste.

Jeg er også særdeles dårlig trent, men jeg har begynt å gå raske turer i 20-50 minutter x 3 per uke. Og det funker faktisk! Hvis jeg gidder, orker, har lyst så jogger jeg bittelitt, men blir jo sliten etter hundre meter... Så da går jeg igjen.

Men merket veldig raskt fremgang, ryggholdning er bedre, trapper er lettere, å gå noen busstopp er ikke så mye ork lengere.

Skrevet

Begjynn å jogge.Du kommer fort i form da.Bare husk skikkelig gode sko.Duvil nok få vondt i muskle i bena,men etterhvert vil det gi seg fordi muskler og sener blir sterkere.

Skrevet

Intervalltrening gjør ofte susen, gjerne Gerilja Kardio. Det er skikkelig tungt, men du tar ikke mer i enn det du klarer, og etterhvert vil du merke at kondisen øker.

Jeg hadde ufattelig dårlig kondis, men den gikk svært fort opp etter GK. Jogging klarer jeg ikke, for det blir for langtekkelig til at jeg klarer å holde tempoet oppe.

Det er akkurat det som er så fint med GK at det ikke tar mange minuttene, men effekten er stor.

Skrevet
Intervalltrening gjør ofte susen, gjerne Gerilja Kardio. Det er skikkelig tungt, men du tar ikke mer i enn det du klarer, og etterhvert vil du merke at kondisen øker.

Jeg hadde ufattelig dårlig kondis, men den gikk svært fort opp etter GK. Jogging klarer jeg ikke, for det blir for langtekkelig til at jeg klarer å holde tempoet oppe.

Det er akkurat det som er så fint med GK at det ikke tar mange minuttene, men effekten er stor.

Hva er Gerilja Kardio?

Skrevet

Å ja, Tabata-intervaller. Bruker det selv, er så effektivt at det føles litt som juks. Tror den eneste grunnen til at det ikke har blitt mer populært er at det er veldig ubehagelig. Jeg pleier å si at når man synes vanlig jogging blir kjedelig, kan man prøve dette; det er ikke kjedelig av akkurat samme grunn som tortur ikke er kjedelig. Hvis man gjør det riktig skal man ha lyst til å legge seg ned og dø etter fire minutter selv om man er i OK form.

Men jeg vet virkelig ikke om jeg ville anbefalt det for noen som er i elendig form til å begynne med, det er en viss påkjenning på kroppen.

Skrevet

"Å røyke mens man trener er som å kjøre bil med håndbrekket på." Sitat en eller annen toppidrettsutøver (Ulvang?). Derfor: det viktigste du kan gjøre for å forbedre kondisen din (og helsen din generelt, selvfølgelig) er å slutte å røyke. Begynn med snus i stedet, hvis du synes det er vanskelig.

Jeg synes det er litt voldsomt hvis du skal begynne rett på jogging/intervalltrening hvis du ikke har trent på 7 år. Start med å gå turer, gjerne i skogen hvis du har mulighet til det. Faren med å begynne rett på jogging er at du lettere kan få belastningsskader. Ettersom du blir sterkere i kroppen og mer vant med trening, kan du begynne å jogge. Da vil det også være morsommere.

Gå minst 30 minutter hver dag i ganske høyt tempo (også i oppoverbakkene). Ta med deg en mp3-spiller eller radio. Jeg tror du ganske fort vil merke forandringer. Etter noen uker kan du gå over til lett jogging og intervalltrening.

Det vil også være gunstig å øke aktiviteten i hverdagen, f.eks. å bruke trapper i stedet for heis, gå til skole/arbeid eller gå av et busstopp tidligere og gå derfra.

En skritteller kan være en god investering, likeså en pulsklokke, men hvis du ikke ønsker å bruke så mye penger på utstyr, er det ikke strengt tatt nødvendig :)

Skrevet

Det som er veldig viktig er å begynne rolig. Det er ofte sånn at når man begynner å tren etter en lang pause (eller ikke har trent i det hele tatt), skal man lissom ta igjen for det tapte og kjører skikkelig på. Det gjorde jeg da jeg ville komme i form, og jeg endte bopp med beinhinnebetennlse. Det er fort gjort når man kjenner kondisen og musklene bedre seg, mens senene i beina trenger lengre tid på å bygge seg opp. Så dersom du begynner med jogging må du trappe lett opp.

Intervalltrening burde man kanskje vente med til man er i litt bedre form (har jeg hørt.) Her er et løpeprogram dersom man vil etterhvert klare å løpe 5km

http://iform.nu/treningsplanlegger/treningsprogram-5-km-lop

Da er det viktig at du ikke løper mer selv om du kjenner du klarer det, kondisen øker ganske raskt. I begynnelsen er det tungt, ,men etterhvert blir man ivrigere. Å ikek gi opp, men vær obs på skader.

Det er fint å gå turer også for å forbedre den generelle formen. Dersom du også vil bli sterkere så anbefales trening med ball, der man styrker kjernemuskulatur. Men for gutter som lett bygger muskler, får man nok best effekt på treningsstudio.

Har prøvd gerilja kardio på sykkel og ville dø :P Men dersom man gjør GK er det viktig å kunne presse seg maks, og det er det ikke alle som klarer.

Håper det hjalp noe :)

Skrevet

Joggeturer - gjerne i terreng, som nevnt her. Start med å gå 10 min - så jogger du 4 min, går 2-4 min, jogger 4 min osv. Etter hvert som formen blir bedre kan du øke intensiteten så du jogger rolig i 2-4 min og raskere i 4 min. 20-30 min holder i massevis i starten. Bare husk at du MÅ gjøre dette ofte nok for at det skal fungere - gjerne 3-4 ganger i uka. Om du så bare rekker 20 min "powerwalk" er dette bedre enn ingen ting. Da kommer nok kondisjonen seg raskt!

Skrevet

Anbefaler som nevnt over at du starter rolig, så sllipper du å begi deg ut på trening du ikke føler du mestrer og det ender med at du gir opp.

Gå, gå, gå.. Start med 30 min turer i normalt tempo, øk tempo og tid etterhvert og du vil kunne starte med korte joggeintervaller som tilslutt ender med hele joggeturer uten stopp=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...