Gjest imli Skrevet 2. september 2009 #1 Skrevet 2. september 2009 Er to dager over termin med mitt andre barn og begynner å bli litt utålmodig. Lurer jo veldig på om jeg er "moden"/har noe åpning osv. På diverse andre forumer (BiM o.l), driver jo alle damene og snakker om hvordan de både sjekker åpning og tøyer og røsker på seg selv Jeg lurer egentlig på om dette er litt sånn for spesielt interesserte, eller om det faktisk er mulig å kjenne etter selv om man har åpning? :klø: Hva skal man i såfall kjenne etter?
Makin' it big Skrevet 2. september 2009 #2 Skrevet 2. september 2009 Hmm... Sånn som jeg husker det, så var det ganske langt oppi der de skulle når de sjekket åpning. Tror ikke jeg hadde kommet så langt inn hvertfall. Men kanskje du er litt mer bøyelig enn det jeg var etter 6 mnd med bekkenløsning som endte i en 4.3 kilos unge, da
Gjest imli Skrevet 2. september 2009 #3 Skrevet 2. september 2009 Hehe, kommer kanskje an på hvor lange fingre man har Men legene/jordmødrene bare putter opp et par fingre og kjenner litt frem og tilbake så kan de si hvor mange cm åpning det er... Ser jo så lett ut Men er kanskje ikke så lett på seg selv. Kanskje spørre mannen om han vil?
Makin' it big Skrevet 2. september 2009 #4 Skrevet 2. september 2009 Hehe, ja kanskje det. Men altså, når jeg lå på føden, så kjentes det seriøst ut som hun kjørte hele handa en halvmeter oppi der :klø: Var jo verre enn riene, jo (hvertfall før bekkenet begynte å bevege seg).
Gjest imli Skrevet 2. september 2009 #5 Skrevet 2. september 2009 Ja, noen sier jo at det gjør så vondt å bli sjekka for åpning. Jeg syntes ikke det gjorde vondt i det hele tatt jeg :klø: Fikk sjekka åpning på kontroll dagen før jeg fødte sist, synes det var som vanlig GU... Da jordmoren tøyde, fikk jeg litt "menssmerter" men ikke noe mer. Så det er nok forskjellig hvordan det føles fra person til person... Under fødslen kjente jeg ikke noe i det hele tatt da JM sjekka åpning, men da hadde jeg litt ande vondter å tenke på da
^^Sunny^^ Skrevet 3. september 2009 #6 Skrevet 3. september 2009 Du får spørre mannen imli he he.. Stakkars Skjønner godt at du er lei nå.. Men skal du ikke snart på kontroll ? Be dem røske litt oppi der kanskje
Gjest ¤bella¤ Skrevet 3. september 2009 #7 Skrevet 3. september 2009 de anbefaller jo ikke at en røsker selv oppi der, pga fare for infeksjoner.
Susan Sto Helit Skrevet 3. september 2009 #8 Skrevet 3. september 2009 Sånn for å gjette cm åpning, så er det vel en tommelfingerregel at 1 finger er i cm... Men jeg tror jeg ville fått mannen til å sjekke, ja, og ikke gjort det selv. Pluss vært grundig med håndvask før og etter, selvfølgelig.
Gjest imli Skrevet 3. september 2009 #9 Skrevet 3. september 2009 Takk for svar Jeg har heldigvis time til kontroll i morra, så jeg håper JM får røska litt opp da. Men er jo litt nysgjerrig på om jeg kan få en pekepinn selv da... Men hva skal man kjenne etter? Når jeg kjenner oppi der selv, kjenner jeg ikke noe som kan minne om noe åpning noe sted :klø:
Susan Sto Helit Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 Har du kjent etter livmorhals tidligere, altså som ikke-gravid? Jeg har nemlig vært gjennom en lenger periode som prøver før vi fikk lillegutten, og da kunne livmorhals gi ganske mye indikasjoner på hvordan man lå an i syklusen. Og da er det litt lettere å kjenne om den er "flat" eller "spiss", samt å kjenne etter hullet. (Jeg vet hvor min "åpning" er, hvertfall. Den er omtrent midt på ytterst på "tappen") Men det er nok veldig vanskelig å kjenne på sånt hvis man ikke vet hva man kjenner etter.
Gjest imli Skrevet 3. september 2009 #12 Skrevet 3. september 2009 Har du kjent etter livmorhals tidligere, altså som ikke-gravid? Jeg har nemlig vært gjennom en lenger periode som prøver før vi fikk lillegutten, og da kunne livmorhals gi ganske mye indikasjoner på hvordan man lå an i syklusen. Og da er det litt lettere å kjenne om den er "flat" eller "spiss", samt å kjenne etter hullet. (Jeg vet hvor min "åpning" er, hvertfall. Den er omtrent midt på ytterst på "tappen") Men det er nok veldig vanskelig å kjenne på sånt hvis man ikke vet hva man kjenner etter. Nei, har aldri prøvd det. Hvor i skjeden er egentlig livmorhalsen? :klø: Veldig langt inn? Rett inn? Til en av sidene? Hvordan kjennes livmorhalsen og "tappen" ut? Ca hvor langt opp? Jeg er visst ikke lommekjent i mitt eget underliv gitt Det er slikt man har hansker til Får skaffe oss et lager av plasthansker
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #13 Skrevet 3. september 2009 Hvordan fødte du i forhold til termin sist, Imli? Krysser fingrene for at du kommer i veien snart!!!
Gjest imli Skrevet 3. september 2009 #14 Skrevet 3. september 2009 Hvordan fødte du i forhold til termin sist, Imli? Krysser fingrene for at du kommer i veien snart!!! En uke over... Så jeg er redd historien gjentar seg gitt...
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #15 Skrevet 3. september 2009 En uke over... Så jeg er redd historien gjentar seg gitt... Da er det isåfall "bare" to dager igjen... Få JM til å røske og romstere det hun kan imorra. Bak kanelsnurrer som du momser i vei, og gi "Imlimannen" klar beskjed om hva jobben hans er de neste dagene... Lykke til!!!
Anaconda Skrevet 3. september 2009 #16 Skrevet 3. september 2009 Er to dager over termin med mitt andre barn og begynner å bli litt utålmodig. Lurer jo veldig på om jeg er "moden"/har noe åpning osv. På diverse andre forumer (BiM o.l), driver jo alle damene og snakker om hvordan de både sjekker åpning og tøyer og røsker på seg selv Jeg lurer egentlig på om dette er litt sånn for spesielt interesserte, eller om det faktisk er mulig å kjenne etter selv om man har åpning? :klø: Hva skal man i såfall kjenne etter? Røsker!! LOL 1
Gjest Gjest_Ava_* Skrevet 3. september 2009 #17 Skrevet 3. september 2009 Nei, har aldri prøvd det. Hvor i skjeden er egentlig livmorhalsen? :klø: Veldig langt inn? Rett inn? Til en av sidene? Hvordan kjennes livmorhalsen og "tappen" ut? Ca hvor langt opp? Hvor langt opp kommer ann på hvor lang skjede du har, det er forskjellig fra kvinne til kvinne. Fra 8-13 cm er normalt. Livmorhalsen sitter helt øverst i skjeden, rett opp. Livmorhals og livmortapp er det samme, den kjennes forskjellig ut etter hvor man er i syklusen, eller i ditt tilfelle, hvor moden du er. Mange sier den kjennes ut som nesetippen. Midt på livmorhalsen er åpningen som normalt er helt lukket, men som i ditt tilfelle skal åpne seg. Jeg ville ikke ha sjekket så mye selv, mest pga infeksjonsfare. Leger og JM bruker sterile hansker når de sjekker åpning og tøyer. Lykke til, håper du slipper å vente så mye lengere.
Norbertine Skrevet 3. september 2009 #18 Skrevet 3. september 2009 Nei, har aldri prøvd det. Hvor i skjeden er egentlig livmorhalsen? :klø: Veldig langt inn? Rett inn? Til en av sidene? Hvordan kjennes livmorhalsen og "tappen" ut? Ca hvor langt opp? Prøv å ta deg selv på navelen innenfra, så kanskje du når den. Den er altså på framsiden, men hvor langt inn den er varierer visst ganske mye fra kvinne til kvinne. Den er på størrelse med en hmm... liten drue kanskje? Hvis du kjenner noe inne i der er det nok den. Den kjennes glatt og avlang ut, med en fordypning eller sprekk ytterst. Hvis du greier å putte en finger inn i den har du en cm åpning. Har ikke prøvd å tafse på den i gravidtilstand selv, kan godt tenke meg at det er vanskelig å nå den.
Gjest imli Skrevet 3. september 2009 #19 Skrevet 3. september 2009 Da er det isåfall "bare" to dager igjen... Få JM til å røske og romstere det hun kan imorra. Bak kanelsnurrer som du momser i vei, og gi "Imlimannen" klar beskjed om hva jobben hans er de neste dagene... Lykke til!!! Takk Røsker!! LOL Hehe, er det de kaller det Hvor langt opp kommer ann på hvor lang skjede du har, det er forskjellig fra kvinne til kvinne. Fra 8-13 cm er normalt. Livmorhalsen sitter helt øverst i skjeden, rett opp. Livmorhals og livmortapp er det samme, den kjennes forskjellig ut etter hvor man er i syklusen, eller i ditt tilfelle, hvor moden du er. Mange sier den kjennes ut som nesetippen. Midt på livmorhalsen er åpningen som normalt er helt lukket, men som i ditt tilfelle skal åpne seg. Jeg ville ikke ha sjekket så mye selv, mest pga infeksjonsfare. Leger og JM bruker sterile hansker når de sjekker åpning og tøyer. Lykke til, håper du slipper å vente så mye lengere. Takk for info! Får se om jeg tør prøve meg på en liten oppdagelsesferd etterpå Prøv å ta deg selv på navelen innenfra, så kanskje du når den. Den er altså på framsiden, men hvor langt inn den er varierer visst ganske mye fra kvinne til kvinne. Den er på størrelse med en hmm... liten drue kanskje? Hvis du kjenner noe inne i der er det nok den. Den kjennes glatt og avlang ut, med en fordypning eller sprekk ytterst. Hvis du greier å putte en finger inn i den har du en cm åpning. Har ikke prøvd å tafse på den i gravidtilstand selv, kan godt tenke meg at det er vanskelig å nå den. Såpass langt opp ja Har lange fingre da Ja, ja, skal uansett til kontroll i morgen Takk for svar!
Kirin Skrevet 4. september 2009 #20 Skrevet 4. september 2009 Er litt våken midt på natten jeg da, og nettopp det du spør om leste jeg litt om i går. Link til instruksjon om hvordan du sjekker selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå