Gjest Fisk73 Skrevet 2. september 2009 #1 Skrevet 2. september 2009 Jeg er helt ny på dette her jeg, men hvor lenge får 15-åringen være ute om kveldene? Hun går på 1.året videregående, vi bor landlig til og nært en småby så det er til dels ganske gjennomsiktig miljø. Lurer på hvor lenge unger i den alderen får være ute på hverdager og i helger. Ellers så lurer jeg på om det er andre regler man bruker å ha til ungdommer? Faste oppgaver i huset? Hva er normalt at de bidrar med? På forhånd takk for eventuelle synspunkter og svar
Gjest vb Skrevet 2. september 2009 #2 Skrevet 2. september 2009 Hverdager var det innetid kl. 22. I helger kl. 23 -24 alt etter hvor ungdommen var og med hvem. Jeg hentet gjerne. En ting som var veldig nyttig var å alltid ringe foreldre når det var snakk om overnatting. Selv bestevenninen gjorde jeg det med. At vi voksne ikke alltid sjekket da de var 17 år vet de unge ingenting om. Av plikter så er jo deres eget rom en selvfølge. Ungene her hadde sitt eget bad og det måtte de holde i orden selv etter fastlagt plan. Resten må være opp til dere og ungdommen. Noen må grytidlig opp og andre kan sove til 7.45. Noen kommer tidlig hjem fra skolen og andre sent. Her er reiseveien viktig. I tillegg så kommer det ann på aktiviteter. Har du en som trener 4 dager i uka så blir det selvfølgelig mindre tid til å gjøre ting hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #3 Skrevet 2. september 2009 Jeg fortsetter med min kjepphest: alt kommer an på ungdommen selv, og ugdommens modenhetsnivå og behov for søvn!
Wildy Skrevet 2. september 2009 #4 Skrevet 2. september 2009 Blir sikkert litt forskjell på en fjortenåring og en på femten, men fjortissen her i huset må være inne til 21 på hverdager. I helgene er det som regel her alle sammen er, vi har faktisk ikke egen innetid for helger, prøver derimot å "tømme" huset til senest 2200.Det er ingen andre steder de får lov til å være så mange inne på en gang, så det blir til at de samles her. Helt greit for meg, selv om jeg til tider føler et visst behov for klatreutsyr for å komme meg over berget av sko i gangen.......Jeg vet i allefall hvor de er og har blirt godt kjent med vennene. Av faste plikter inngår selvfølgelig eget rom og bad, i tillegg lager hun middag en eller to ganger i uken, hjelper til med klesvask, bære ut søppel osv; alle sånne småting som må gjøres jevnt og trutt om det ikke skal bli kaos.Men har ingen fast liste for hver enkelt. For enkelhets skyld har jeg laget en liste over daglige og ukentlige gjøremål, og man kvitterer ut for uttført opprdag. Disse oppdragene generer ikke lommepeneger. Det å hjelpe til med husarbeid synes jeg er noe man ikke får betalt for, dt er noe man må gjøre uansett hvor man bor.Lommepeneger har vi en fast avtale på 50 kr i uka som jeg ikke legger meg borti hva de bruker på, i tillegg får de penger om de trenger til kino, svømmehall osv. vi pleier også å ha felles ryddeøkt om det er en kjellerbu el som må til pers, og da er ungene med. Det samme med en hagedag på våren og på høsten; når hagen skal grovryddes, hagemøbler skal ut ( eller inn) osv. Har hun mye lekser er det greit at hun ikke lager middag el, det samme på dager hvor hun har fritidsaktivitter. Målet må jo være at alle har en levelig hverdag? Jentene her er kjempeflinke til å ta sin bit, og stiller ekstra opp i perioder hvor jeg jobber mye.
lilleGrethe Skrevet 2. september 2009 #5 Skrevet 2. september 2009 Jeg hadde aldri "innetid" som tenåring, men vi hadde en regel - si ifra hvor du skal, og når du har tenkt å komme hjem. Hvis det blir endring i planene, gi beskjed. Skal du overnatte hos noen, si ifra på forhånd, og hos hvem. Dette gikk veldig greit, men så var jeg heller aldri noen rebell. Ja, jeg gikk på fester innimellom, og foreldrene mine visste nok ikke om alt som skjedde, men stort sett var jeg sammen med ålreite folk, og det var sjelden problemer. Å ha en bestemt innetid kan sikkert fungere bra for noen, men i vår familie gikk det veldig greit på denne måten. Selv langt opp i tenårene ga jeg beskjed til foreldrene mine om hva vi skulle, og hvilken buss jeg hadde tenkt meg hjem med (den gikk en gang i timen, så det var vanligvis greit å planlegge). Mine foreldre sa også at de heller ville ha en telefon midt på natta for å hente oss, enn at vi skulle sitte på med noen som hadde drukket, eller ikke komme oss hjem i det hele tatt. Det var ikke så ofte det var nødvendig, men det var veldig greit å vite at det var ok. Av husarbeid var vi selv ansvarlige for vårt eget rom - ingen spesielle ryddedager, bortsett fra at vi enkelte ganger ble bedt om å ta en storomgang - og når det var rydding av huset generelt hjalp alle til, og tok sin del. Strengt forbudt for foreldrene å rydde - da blir det jo rot i kaoset! Normale ting som å ta ut søpla osv, men ikke som en regel, heller som en naturlig ting at man gjør det når den er full. Hvis vi vasket huset, fikk vi penger for det - det var en avtale om at vi skulle gjøre et visst område, og vi fikk betalt for den andelen vi gjorde. Vi hjalp til med en del andre ting også, matlaging, vaske og henge opp klær, osv. -igjen ingen spesiell regel, men noe man hjelper til med når det trengs. Og plutselig er ikke favoritt-genseren vasket, og da blir det å sette på en vask. Lær dem hvordan vaskemaskinen fungerer, og når de savner yndlingsplagget, oppfordre dem til å vaske selv. Disse små oppgavene hjelper langt på vei når de en gang flytter på hybel. Såvidt jeg husker sluttet vi med ukelønn i tenårene (skal ikke være bombesikker på det, men tror det at vi vasket og støvsugde hjemme kom istedenfor ukepenger). Men vi fikk penger til ungdomskort til kollektivtransport - først og fremst for å komme til skolen, men det var nyttig ellers også. Håper dette hjelper - et standpunkt fra ei jente som føler hun har hatt en veldig god og trygg oppvekst, med riktig ballast for fremtiden (er nå 26 og har bodd hjemmefra i tilsammen 5 år).
Matrix Skrevet 2. september 2009 #6 Skrevet 2. september 2009 Vi har ei på 15 hjemme som går siste året på ungdommskolen. I ukedagene er hun gjerne hjemme ca 21.00 og i helgene 22.00. Disse tidspunktene kan diskuteres hvis det er noe spesiellt hun vil være med på. Hun får likevel ikke lov til å reise på fester eller være ute til sein natt. Ikke har hun ytret noe ønske om det heller. Av andre sære regeler har vi satt at hun ikke får ha egen pc på rommet før hun starter videregående. Vi har også pratet med henne om at vi helst ser at hun ikke begynner med sex før hun er minst 16 og deretter når hun selv er klar for det. Hun klager ikke på disse regelene og har selv vært med å diskutere de. Hun sier selv at hun er glad for å ha foreldre som bryr seg og setter litt grenser. Ikke alle vennindene hennes har det sånn. Av plikter går det på å holde rommet ryddig. Hun vasker og tørker stort sett sitt eget tøy. Ellers så tar hun gjerne i et tak med husarbeid når vi ser det trengs. Vi trenger faktisk ikke mase!! Noen synes sikkert vi er strenge, men det fungerer utmerket for oss. Jenta vår er en blid og fornøyd tenåring så helt feil kan det vel ikke være.
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 2. september 2009 #7 Skrevet 2. september 2009 Vi bor midt i byen, og har i tillegg en umoden/naiv og lettpåvirkelig 15-åring. Derfor kjører vi ganske stramme grenser, med innetid kl. 21 på hverdager og 22 i helgene. Men det er den "generelle" innetida. Dersom vi vet at hun er hos venner vi kjenner så er det ikke noe problem å avtale andre tidspunkter, eller dersom hun skal f.eks. på kino. Hun har ikke så mange plikter, men må rydde/vaske rommet sitt jevnlig, gå tur med og stelle hunden (gi mat, børste pelsen osv) på fast basis. I tillegg gjør hun småting som å sette inn/ta ut av oppvaskmaskinen, dekke bordet, ta ut søpla eller hjelpe til med annet vi ber om. Pga litt sen utvikling må vi ta ting i litt saktere tempo enn andre, så hun vil få utvidet ansvar etter hvert, og også friere tøyler i forhold til utetid. Vi er i tillegg på utkikk etter nytt sted å bo. Det gikk fint her så lenge hun var opptatt av å se Hannah Montana på tv sammen med venninner osv. Nå når hun vil mer ut for å "henge" med venner blir det vanskeligere å bo midt i byen. Hun får 100 kr i lommepenger hver ute, og vi gir henne ekstra til kino, bursdagsgaver osv.
Gjest Fisk73 Skrevet 3. september 2009 #8 Skrevet 3. september 2009 Takk for svar. Det betyr at det jeg har bestemt ikke er så ille Vanskelig å plutselig få en 15-åring i hus når man bare har vært voksne til nå. Ikke ønsker jeg å være for streng slik at hun ikke "får" venner, men ønsker heller ikke å være for slepphendt slik at hun ender opp som en av de ungdommene som er "ute hele natten". Jeg har det som litt filosofi at vi tar reglene etterhvert, men at 22 i ukedagene er en grei tid å være inne på. I helgene har jeg egentlig sagt kl 24 og skal hun overnatte hos noen så skal jeg vite hvem det er, ha hilst på de og vite hvor de bor og slike ting. Sex har jeg ikke snakket med henne om?? Det går jeg ut fra at moren hennes har gjort? Alkohol og stoff har jeg snakket med henne litt om, men jeg er usikker på om hvor mye man skal si. Husker jo selv at skremselspropagandaen ikke fungerte, og samtidig tror jeg at jo mer man snakker om det jo mer spennende blir det?? Hvor mye får de egentlig vite på skolen? Jeg er usikker på hvilket grunnlag hun har fra ungdomsskolen, men jeg husker vi fikk vite slikt da, og går ut fra at de gjør det fortsatt i dag? Hun får lommepenger fra foreldrene, og ikke fra oss, men jeg har sagt at hun må hjelpe til med ting i huset og det har gått greit til nå. Uvant å ha en tenåring i hus og jeg er helt fersk på dette så jeg trenger litt hjelp noen ganger
Gjest Gjest_Heisann_* Skrevet 3. september 2009 #9 Skrevet 3. september 2009 Vi hadde ingen regler på dette, bare hun kom hjem og la seg. Men reke ute om nettene var forbudt, samt at hun måtte holde avtaler og informere oss om hvor hun er,og når hun kan ventes hjem. Når de beg på videregående, så tror jeg dette med regler og innetider er veldig individuelt ,og hver enkelt må finne ut av dette selv, både i forhold til ungdommens modenhet og annet.
lilleGrethe Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 Sånn for å forstå situasjonen deres - er dere fosterforeldre som har jenta på heltid eller deltid? Eller er du sammen med faren hennes? Hvis det første er tilfelle er jeg enig i at det kan være lurt med faste regler, der det evt kan avtales unntak på forhånd. Det kan jo også være en idé å diskutere reglene - synes hun at reglene er urettferdige? Isåfall kan hun argumentere for at de skal endres. Ikke snakk med henne om sex hvis hun ikke tar det opp / viser tegn til at hun lurer på noe. De er som regel flinke til sånt på skolen, også i forhold til holdninger. Evt kan dere nevne det generelt "jeg synes ikke at ungdommer bør ha sex før de er 16", eller "jeg synes man bør vente til man er sammen med noen man vet man er glad i før man har sex".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå