Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en wordpressblogg som jeg gjerne skulle hatt inn på mitt eget domene,

altså at når noen skriver domenenavnet skal de komme direkte inn på bloggen min. Hvordan gjør jeg dette? Noen som vet, og koster det evt. noe?

Setter STOR pris på svar! :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvilket domene du vil ha, koster vel ca en 100kr å registrere ett .com/org/net domenet.

Usikker på om du mener at du vil flytte over bloggen til det domenet (altså hosting på det domenet) eller om du vil ha en forwarding som automatisk videresender deg til wordpressbloggen.

Skrevet

Et eget domene koster alltid penger, men det trenger ikke koste mye hvis det bare er domene du kjøper, og ikke webhotell.

For å kjøpe et domene kan du f.eks. gå til 1and1.com eller søke på domene i google, og da kommer flere alternativer opp. Velg det billigste for typen domene du vil ha. Du kan like gjerne kjøpe det fra USA som fra et annet sted.

Domener betaler du per år, så husk at du må betale om igjen hvert år. Sjekk at prisen ikke går opp til neste år når du velger hvem du skal kjøpe domene hos.

Som Marblecake sier så er det forskjell på om du vil hoste på domene eller ha en forwarding. Det billigste er å videresende de som skriver inn webadressen din til bloggen din. Men da forandrer url-en seg når de kommer inn på bloggen.

Hvis du vil at bloggen skal bli værende på domenet ditt (dvs at det fortsatt står f.eks. www.rubyblogg.com i url-feltet, og ikke www.rubyblogg.wordpress.com, må du hoste bloggen på domenet ditt. Dette koster mye mer penger, siden du må betale for webhotell (hosting), og er ganske mye vanskeligere å gjøre.

Skrevet
Hvis du vil at bloggen skal bli værende på domenet ditt (dvs at det fortsatt står f.eks. www.rubyblogg.com i url-feltet, og ikke www.rubyblogg.wordpress.com, må du hoste bloggen på domenet ditt. Dette koster mye mer penger, siden du må betale for webhotell (hosting), og er ganske mye vanskeligere å gjøre.

Tja.

Et domene og webhotell på one.com f.eks. koster deg ikke mer enn litt over 300 i året, og det er ganske enkelt å sette opp. Du laster ned wordpress fra wordpress.org og der følger det med en ganske enkel og grei step-by-step guide. Så at det koster "mye mer penger" og er "ganske mye vanskeligere" er jo... forsåvidt sant, men ikke til den grad det virker som når du sier det sånn ;) Det er strengt tatt hverken dyrt eller særlig vanskelig.

Skrevet

one.com har jeg hørt at har mye nedetid. Jeg betaler $80 i året for hosting, og da har jeg mulighet for mange nettsider.

Kun domene koster som regel ikke noe mer enn en 50-lapp i året, så om du kan få relativt lignende funksjoner for en brøkdel av prisen, er det ihvertfall verdt å vurdere det.

Skrevet
Jeg har en wordpressblogg som jeg gjerne skulle hatt inn på mitt eget domene,

altså at når noen skriver domenenavnet skal de komme direkte inn på bloggen min. Hvordan gjør jeg dette? Noen som vet, og koster det evt. noe?

Setter STOR pris på svar! :sjenert:

Hva med å sjekke med de du kjenner på FN? :P

Skrevet
one.com har jeg hørt at har mye nedetid. Jeg betaler $80 i året for hosting, og da har jeg mulighet for mange nettsider.

Vi (jeg og freezepop) har aldri opplevd nedetid på websidene vi har hostet på one.com hvertfall. De har selvsagt planlagt nedetid innimellom (par ganger i året), men det har alle leverandører, siden det er pga servervedlikehold osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...