Gå til innhold

Foreldres (jule)gave til fireåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som er "vanlig" å bruke på julegave til sin fireåring. evnt hva har dere kjøpt til deres fireåring til jul?

Lurer også på om sånt har en sammenheng mellom hvor mange andre barn man har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det henger vel helst sammen med hvor god råd man har.

En fireåring har ikke begrep om penger, så for barnets skyld spiller det ingen rolle om du bruker 50 eller 500 kroner, eller 5000 kroner for den del.

Jeg ville lagt meg på rundt 500 kroner for min egen del, men det ville jo også vært avhengig av hva barnet ønsket seg/trengte. Om barnet trenger en ny sykkel kunne jeg lagt i mer. Om barnet ikke trenger noe spesielt men bare ønsker seg inderlig malesaker så kunne jeg brukt mye mindre penger men likevel fått til en kjempeflott gave som barnet ville elsket.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg har aldri sett på hva ting koster, men hva som står øverst på ønskelisten. Dette vet ungene, så de sparer til noen dyre ting på egenhånd, så ønsker de seg noe til jul og bursdag.

De vet også at trommesettet til 40.000,- er av de tingene de som voksne kommer til å huske at de aldri fikk.

Da de var fire, pleide vi å sette oss ned sammen og se i leketøyskatalogene som kom i tiden før jul, for å se hva som skulle stå på ønskelisten. Det er lett å høre på en fireåring hva de virkelig ønsker seg, når man gjør det på den måten.

Skrevet

Pris på gave har variert. Som oftest bruker vi jul og bursdag til å kjøpe ting de uansett "må ha" som ski, sykkel, pult eller seng. Dette var også stort sett planlagt i lang tid, så hvis det var tilbud kjøpte vi det på tilbud i god tid før de skulle få det. Når de ble seks-syv og fikk litt mer begrep om penger (det var også da snakk om at de kunne ha et par-tre tusen på sparebøsse etter bursdag) og da måtte de "spytte" i noe selv for å få bedre gaver...

Behov og økonomi har jo mye å si. Som nevnt i innlegg over har jo ikke en fireåring begrep om økonomi, samtidig som gavehaugen er så stor at de ikke veit hvem de har fått hva av. Syns derfor man trygt kan se på sin egen økonomi og kjøpe gave uten dårlig samvittighet, også fordi de vokser og sliter ut klær mer i denne alderen enn noen annen aldre...

Skrevet

Vi har et barn som blir fire oppunder jul og vi har greit økonomi.

Vi går for ting han trenger. Dvs ski, akebrett, rattkjelke.

Jeg er tilhenger av at man så langt det er praktisk og hyggelig, gir store ting barna trenger i gave. Vi gjorde imidlertid unntak for sykkel som vi kjøpte utenom alt da snøen gikk. Å gi den til bursdag i november eller til jul og så skulle ikke ungen få bruke den, det ville ikke vært hyggelig.

En fireåring aner ikke hva ting koster, prislappen er kun show-off for andre voksne, vær klar over det.

Om barnet får en Elias-båt til 149,- eller en rattkjelke til 1490,- spiller ingen rolle så lenge det er noe han eller hun ønsker seg, har glede av og som varer litt. Jeg synes nå gaver kan vare litt lenger jeg da, å gi vekk billig skramleplast synes jeg vi som foreldre må slutte med. Det finnes mange gode solide ting som ikke er dyre også.

Dessuten pakker vi ofte inn nye luer eller votter til jul, som trengs fornyes i alle fall. Vi har som sagt grei økonomi, og det er svært enkelt å venne barna til at alt kan kjøpes hele tiden. Derfor er vi litt restriktive på det og tar det heller ved anledninger.

Men med en unge som har jul og bursdag på under en måned, så holder det noen ganger hardt da...

Hva skal barnet få denne jul og bursdag? Sikkert lit supplering av de nye Eliasbåt-figurene - og så skal han få rattkjelke. Da blir det en stor gave og så blir den andre sikkert noe mindre. Vi går på tingen ikke prisen, som du skjønner, men det må ikke ta helt av heller.

Skrevet

Mye enig i det sistemann her skriver. Blir helt matt jeg, når jeg hører om foreldre som har budsjett på 7000 kr pr unge til jul. Greit nok at man har anledning til det, men barna lærer jo seg ikke noe om penger, og spesielt ikke å spare eller prioritere selv. Hva når disse skal bo på hybel og lære å leve av studielån/stipend osv? (Men det blir visst mer og mer vanlig at foreldre bidrar under studietiden også, med kjøp av leilighet, fast innskudd på konto til barna osv...) Jeg er i alle fall glad jeg hadde min tid som student og nyetabler og måtte lære meg å få endene til å møtes. Har vært veldig verdifullt. Men det var en digresjon - beklager!

Her bruker vi ca. 500 pr barn uansett økonomi. Har vi hatt det veldig vanskelig har vi måttet gå ned til f.eks. 300 (mye fin lego å få til den prisen:-) og har vi hatt godt med peng har vi kansje gått opp til 800 og kjøpt noe ekstra som barnet trenger - f.eks. trehjulssykkel, rattkjelke el.lign.

Skrevet

Da sønnen vår var 4 fikk han rattkjelke (sånn i plast/metall fra Stiga) det var skikkelig stas og storesøster var veldig fornøyd med å få han sin i fred ;)

Skrevet

Det er veldig smart å finne fram en lekebutikk katalog og be ungen ringe rundt det han har lyst på :)

Skrevet
Det er veldig smart å finne fram en lekebutikk katalog og be ungen ringe rundt det han har lyst på :)

Jeg er redd ALT på sidene med prinsessedill hadde blitt ringa rundt her.... :ler:

Skrevet

leketøyskatalog husker jeg lillebroren min satt og krysset rundt i.

Og det kommer jeg nok til å bruke når jeg blir mamma også.

Men gjerne da si at nå kan man sette ring rundt 10 ting og sende til nissen, sånn at det blir enklere for han og vite hva han skal gi. Noe i den duren hvertfall, husker mamma fikk katalogen tilbake med en ring rundt alt bortsett fra jente tingene et år :fnise:

Det er alltid greit og gi ting man trenger til jul, rattkjelke når man er 4 og snowboard når man er 14. Men jeg ville nok lagt til en bamse, eller en ball eller noe sånt. Så ungen faktisk fikk noe og styre med på julaften og ikke bare en kjelke man måtte vente på å få bruke.

Skrevet

Til siste taler her... vi har enda ikke opplevd en julaften hvor vi ikke må legge vekk gaver til dagen etter, Ungene får ALTFOR MYE - og de har mer enn nok å styre med og enda litt. Så ingen bekymreinger der.

Skrevet
Til siste taler her... vi har enda ikke opplevd en julaften hvor vi ikke må legge vekk gaver til dagen etter, Ungene får ALTFOR MYE - og de har mer enn nok å styre med og enda litt. Så ingen bekymreinger der.

Nei, men da har du vel flere i familen og feire jul med som gir gaver.

Sånn er det ikke her, da blir det litt kjedelig med kun en kjelke og da ville jeg lagt til en ball eller en bamse eller noe sånt så det ikke ble kun nyttige gaver.

Skrevet
Som oftest bruker vi jul og bursdag til å kjøpe ting de uansett "må ha" som ski, sykkel, pult eller seng.

Pult og seng synes jeg barn skal få når de trenger det, på lik linje med at de får mat. Dersom det er noe spesielt som ungen ønsker seg, som feks en bil-seng eller himmelseng er det julegavemateriale, men en ramme med madrass og fire bein er sånt alle i husstanden bør få ved behov.

Ski, sykkel ol er fint å gi i julegave, så lenge ungen vil ha det. Ski og kjelker får man da brukt dagen etter, så lenge det er snø, og sykkel kan man gi i bursdag istedet, dersom ungen er født i sommerhalvåret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...