Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2003 #1 Skrevet 9. august 2003 Er det pga saltvannet, refleksjon fra vannet eller hva er det? Skal en tur på sjøen til uken, bruker vanligvis solfaktor 8, må jeg bruke 12 på sjøen, eller får jeg ikke farge da?
Tusenfryd Skrevet 9. august 2003 #2 Skrevet 9. august 2003 Du får farge uansett hva slags solfaktor du bruker - det kan bare ta litt lenger tid. Talle på solfaktoren sier hvor lenge du kan være uti solen uten å bli brent. Sf 2 - dobbelt så lenge som uten etc. Tror uten er 20 minutter - har jeg en gang hørt. På sjøen reflekteres strålene i vannet og virker dermed sterkere på huden din. Samme på snø. Mange har vel solt seg i en snøskavl i påsken - eller som jeg selv som aldri blir brent - svidde meg på en isbre i sommer.
Gjest Adina Madeleine Skrevet 9. august 2003 #3 Skrevet 9. august 2003 Det er mange misforståelser ute å går når det gjelder solfaktor (dette kan jeg, har vært i "bransjen", gått maaaaaange kurs og kjenner leverandører til "dyre" produkter). For det første: Man BLIR brun selv om man bruker høy faktor. Om så man bruker faktor 60 blir man brun. Er det solBLOKK blir man ikke brun. Tusenfryd har rett i det hun sa om faktor. Det kan ta noe lengre tid å bli brun, men fargen blir jevnere, sitter bedre og man får ikke det "stekte" preget i huden. Et paradoks er at ingen leverandører anbefaler under faktor 16. Helst skal det være 30. De produserer lavere faktor utelukkende fordi skremmende mange ikke kjøper høy faktor uansett, og da ville jo ikke de ha fått solgt såpass at det var vits i å produsere solkremer. Man blir forøvrig brunere/mer brent på sjøen fordi havspeilet fungerer som en reflektor og "speiler tilbake" solen slik at man blir "stekt". :blunke: Adina M.
Gjest Kira Skrevet 9. august 2003 #4 Skrevet 9. august 2003 Min teori om hvorfor vannet var salt var helt feil.
Gjest gjesta Skrevet 10. august 2003 #5 Skrevet 10. august 2003 Sjøen reflekterer ikke så mye av solstrålene som vi tror, faktisk reflekteres det prosentivs ganske lite solstråler i sjøen. Himmelen /horisonten reflekterer svært mye av solstrålene, og det er det som gjør at vi opplever solen som sterkere når vi er ved sjøen. En stor grad av strålene kommer altså fra himmelen, ikke kun fra solen, disse strålene blir det mer av når vi er på åpent hav fordi det ikke er fjell der som stenger for horisonten. Derfor kan når også strålene oss når vi setter oss under en parsasoll i skyggen. Dette er "fritt" gjengitt av Kristen Gislefoss som forklarte om dette bakpå Bergensavisen en dag i forige uke. Han uttrykte seg nok en smule bedre enn meg, men selvsagt finner jeg ikke den avisen akkurat nå.
Lillebi Skrevet 10. august 2003 #6 Skrevet 10. august 2003 Vannet reflekterer mer sol enn gress. Derfor får man gjerne mer farge når man er på sjøen enn hjemme i hagen. 1
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 10. august 2003 #7 Skrevet 10. august 2003 Min teori om hvorfor vannet var salt var helt feil. Umh, har denne teorien noe med hvaler å gjøre?
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 10. august 2003 #8 Skrevet 10. august 2003 Det er for øvrig ikke bare vannet som er skyldig i at du _kan_ bli fortere brun, det har også med krystallene som vi populært kaller salt. Disse reflekterer lyset i langt flere retninger enn hva lyset selv klarer - ergo mer lyseffekt - ergo mer/fortere brun. Dette er selvfølgelig relativt.
Gjest gjesta Skrevet 11. august 2003 #9 Skrevet 11. august 2003 Vannoverflaten reflekterer mindre enn ti prosent av den nedadgående UV-strålingen. Når solen står høyest på himmelen, kommer cirka 50 prosent av UV-strålingen fra solen og 50 prosent fra himmelen. Dette på grunn av ultrafiolett stråling som spres meget effektivt når solstrålingen trenger ned gjennom atmosfæren. Så jo mer av himmelen man eksponeres for, jo mer UV stråling kan man få. Ute på havet eller ved kysten er horisonten fri og man kan eksponeres for både sol og himmel. Inne i byen eller ved et lite vann i skogen er oftest horisonten til en viss del avskjermet og den potensielle strålingen er dermed redusertt.
Samsara Skrevet 11. august 2003 #10 Skrevet 11. august 2003 Vannet reflekterer mer sol enn gress. Derfor får man gjerne mer farge når man er på sjøen enn hjemme i hagen. Men det er faktisk ikke mange prosentene forskjell. Se her, ja, nå har jeg bladd meg gjennom tre F &B, og her står det at refleksjonen av uv-strålingen er: 73 % fra snø 32 % fra vann 29 % fra gress 23 % fra sand Så da stemmer det nok at det er andre faktorer enn akkurat vannrefleksjonen som gjør at man blir desto mer solbrent i havskvulpet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå