Gå til innhold

tannstein hos katt

Anbefalte innlegg

Gjest Cupcakes
Skrevet

I dag har vi hvert hos dyrlegen, hun sjekket blant annet tennene hennes og sa at det var litt tannstein der så burde bli fjernet snart. må jeg gjøre dette hos dyrlegen eller er det noe triks som jeg kan gjøre selv for å få fjernet dette? hun får kun tørrmat (litt våt mat på lørdagene) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrlegen min doper ned katten og skraper med et elektriskt instrument. Det er eneste muligheten jeg har lest meg til at det kan fjernes på.

Skrevet

Dyrlegen må fjerne det. Ikke begynn og skrap på tenne til katten selv, du vil mest sannsynlig bare skade tennene.

Skrevet
I dag har vi hvert hos dyrlegen, hun sjekket blant annet tennene hennes og sa at det var litt tannstein der så burde bli fjernet snart. må jeg gjøre dette hos dyrlegen eller er det noe triks som jeg kan gjøre selv for å få fjernet dette? hun får kun tørrmat (litt våt mat på lørdagene) :)

Vær med og se hvordan veterinæren fjerner tannsteinen. Spør om h*n kan vise dere en måte å gjøre det selv på hjemme ved en senere anledning. De fleste veterinærer selger tannsteinskraper til hjemmebruk.

Det betinger selvsagt at katten din er rolig og finner seg i å bli "plukket" i munnen.

Gjest Cupcakes
Skrevet

Da blir det å bestille en ny time hos dyrlegen snart :) og spørre om hun kan hvise meg noen tips til hvordan jeg kan forebygge det.

Har funnet ut at grunnen til at hun sannsynligvis har fått en del tannstein er at hun egentlig ikke tygger foret, hun får hiils light (tørrfor) men bitene er så små at hun bare kan svelge dem.. har noen noen tips til et annet for med litt større biter som kanskje er bedre på det sånn at hun MÅ tygge dem?

Takk for svarene :)

Skrevet
har noen noen tips til et annet for med litt større biter som kanskje er bedre på det sånn at hun MÅ tygge dem?

Jeg bruker Iams til kattene mine. Der må de tygge i stykker bitene. Men største katten min har ikke noe problemer med å svelge hele. Han skuffer maten inn med underkjeven og svelger unna (dersom har er veldig sulten)

Skrevet

Når katten først har fått tannstein bør det fjernes hos veterinær, men dere kan kjøpe med et fôr som heter Hill's T/D, som har store, porøse kuler som fungerer som en tannbørst. Om katten får noen kuler av dette om dagen vil det være med på å forebygge mot tannstein. Har dere en veldig håndterbar katt kan dere også, som Troyamin sier, kanskje kjøpe en tannsteinskrape og fjerne mindre mengder tannstein selv. Å fjerne tannstein med en manuell skrape er faktisk mer skånsomt for tennene enn å bruke pusseinstrumentene veterinæren bruker, men en manuell skrape klarer ikke fjerne tannsteinen like godt, og fungerer derfor best når det bare er begynnende tannstein på lett tilgjengelige plasser. Det finnes også tannbørstesett til katter, men det tviler jeg på er nødvendig - jeg tror både dere og katten heller vil la ham gå gjennom en tannrens til enn å drive å pusse tennene hans til stadighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...