Gå til innhold

Vanskelige relasjoner

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sliten_*
Skrevet

Min mann og jeg har en familie i nettverket vårt som vi har et svært dårlig forhold til. Denne familien er ganske så dysfunksjonell, og noen har problemer knyttet til rus, andre til lettere psykiske plager. Vi hadde i flere år et relativt godt forhold til denne familien. Men så har noe skjedd, og vi har fått hele familien imot oss. De satte ut løgner om oss, de sendte oss truende sms'er og ringte for å kjefte på oss. Vi regner med at det er familiens "overhode" som styrer disse tingene.

Men så går ting litt fram og tilbake her. Ene dagen tar de kontakt og framstår som vennlige, neste dag er de fly forbannet for noe de har fått for seg at vi har gjort. Det er kjempeslitsomt, og vi ønsker nå bare å bryte all kontakt for å slippe mer tull.

Men så er det likevel ikke så enkelt. For når en av dem ringer med blid stemme og bare er hyggelig, så er det så vanskelig å avvise/nekte å ta telefonen. Hvis vi får en fin sms med et hyggelig forslag så er det vanskelig å bare overse det eller takke nei.

Bør vi få mer ben i nesa og bare avvise all kontakt, om den er aldri så hyggelig?

Eller bør vi akseptere den hyggelige kontakten og avvise den negative?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere forsøkt å snakke med dem om problemet?

Skrevet

Her tror jeg det mangler litt informasjon..

Dette "noe" som skjedde har tydeligvis satt sitt preg på dem. Kanskje de prøver å gjenoppta den gode kontakten dere hadde før (selv om "denne familien er ganske så dysfunksjonell, og noen har problemer knyttet til rus, andre til lettere psykiske plager." (Det stoppet dere ikke før dette "noe" skjedde, gjorde det vel? Kan ikke helt skjønne hvorfor det har noe å si nå.)

Hvis dette "noe" er noe drit de gjorde, og i tillegg oppfører de seg som banale klovner hadde jeg aldri i verden giddi å ta telefonen engang når jeg ser at det er dem. Ikke etter flere utskjellinger pr. telefon, nei.

Skrevet (endret)

Uff, ja, jeg hadde nok brutt kontakten da det høres ut som en belastning for familien deres, selv om det noen ganger er positivt. Hvilken grunn har de for å lage til historier om dere + slenge dritt? Mulig "brudd" med familien kan føre til nye løgner pga at de blir fornærmet, men dette komme til å gå over.. De kan ikke holde på med det til evig tid uten at de har noe å ta dere på.

Man kan ikke godta alt selv om det er synd på mennesker (psykiske plager, rus etc) Det får være grenser !

Endret av annipanni
Skrevet

Vi har hatt relativt god kontakt med dem lenge. De er på en måte (men ikke helt) en del av slekta. Men så skjedde denne greia da, som jeg ikke kan gå nærmere inn på her. Det jeg kan si er at saken handler dels om misforståelser, men ingen i familien er interessert i å høre på det.

Vi vil ikke kutte dem ut pga problemene med rus og psyke, men det ble nevnt som et bakgrunnsteppe for at dere lettere skulle kunne forstå familiens noe ustabile situasjon.

Vi kommer antakelig til å velge å kutte kontakten, selv om det er vanskelig. Vi har prøvd å forklare dem om misforståelsene, men vi blir bare hudflettet tilbake. Det kan hende ting bedrer seg når de får roet seg, men jeg har mistet all tillit til dem. Det samme føler de andre i min familie. Så det beste er kanskje å legge til side den høflige og veloppdratte siden av meg og bare overse dem heretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...