Gå til innhold

Droppe desserten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den store dagen nærmer seg, og detaljene faller på plass en etter en. I går skulle vi spikre menyen for bryllupsmiddagen, men sjefen på selskapslokalet vårt kom med et innspill som vi måtte gruble litt på.

Skal vi gå for den tradisjonelle trerettersmiddagen med forrett, hovedrett og dessert, etterfulgt av kaffe avec og så kaker en time eller to etter, eller skal vi velge en mer utradisjonell middag med forrett, mellomrett og middag, så kaffe avec og så kaker ganske fort etterpå?

Fordelen med den siste løsningen er at man slipper å få kakeserveringen som bryter opp feststemningen helt, det synes jeg nemlig skjer ganske ofte. Etter maten får man seg litt luft, så begynner dansingen og når man er godt i gang så boms, nå skal du spise masse kaker og så går liksom piffen litt ut av festen...

Men veldig mange vil kanskje savne desserten? Og kanskje er det deilig å få hvile litt etter tre retter, og så heller få kakebordet en god stund etterpå?

Har dere innspill eller tanker?

Skrevet

Jeg vil definitivt ha dessert, og så kaker et par-tre timer etterpå. Hele slekten min er kakestorspisere, og ville blitt lange i masken om kakene kom så fort etter middagen at de ikke klarte mer enn to små stykker hver. For liten tid mellom middag og kaker gjør jo at folk ikke klarer spise så mye, og et fint kakebord går litt til spille. I tillegg elsker jeg dessert, så jeg ville blitt dobbelt snytt.

Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget med å ha dessert først og så masse kaker etterpå :)

Det er mer enn nok kaker, så vi dropper desserten. Kaker er jo dessert uansett da :)

Skrevet

Du kan evt ha noen kaker som er mer "dessert" enn "kake" - f.eks pasjonsfruktmousse el.l.

Skrevet

Vi tar kakene som dessert og håper det faller i smak!

Skrevet

Jeg ville hatt normal dessert og så kaker senere - men hva med å ha kakene som "koldtbord" istedenfor direkte servering, og sørge for at det er mer enn nok kaker - om folk bare småspiser kake fortsetter vel festen stort sett som før?

Skrevet

Vi hadde dessertene og kakebordet slått sammen til ett bord. En times tid etter middagen.

Men rett etter middagen, annonserte toastmaster at det var kaffe, avec og noe søtt i underetasjen (der var det salong til å sitte i, bl.a.). Så gikk gjestene ned dit, og fikk kaffe og sjokolade (Hadde kjøpt masse Anton Berg o.l. i Sverige :) ). Mens hjelperne fikk ryddet av i spisesalen, og gjort klart kaffebord og slikt til kakebordet skulle åpnes.

Veldig greit for oss, og håper gjestene syntes det var OK, også.

Skrevet

Jeg ville savnet desserten :) Veldig bra med noe søtt (kan være lite og lettvindt) direkte etter middag, men kake orker jeg ikke da.

Skrevet

Vi hadde tapas, så da syntes jeg det ble litt rart med sånnt tradisjonell servering av dessert etterpå. Vi serverte kaffe/avec med noe søtt til (kransekakestenger og sjokolade) som de kunne forsyne seg av, så ble kakebordet litt tidligere enn om vi hadde hatt dessert.

Hadde vi hatt tradisjonell middag med forret og hovedret ville jeg gått for dessert også.

Skrevet

Jeg ville heller hatt dessert etter middagen enn kaker senere...

Skrevet

Takk for mange bra innspill, jeg skjønner at det både er mange forskjellige måter å gjøre det på og ulike preferanser!

Kakebord blir det nok uansett, det synes vi begge at hører med. Det er tenkt servert som et kakekoldtbord, så de som vil fortsette å danse kan selvfølgelig det.

Skulle vi ende på at vi dropper desserten, synes jeg det er en god ide å servere noe sjokolade til kaffen rett etter middag, siden jeg vet at det er mange som liker noe søtt etter maten.

Takk for gode innspill, i hvert fall!

Gjest Gjest_krillan_*
Skrevet

Vi hadde en veldig lett dessert, den var veldig populær, så en sjokolade moussé kake til bryllupskake som var utrolig nydelig som til og med folk som ikke spiser kake elsket :)

Og jeg trodde det skulle bli for mye og tenkte på å droppe desserten, men angrer absolutt ikke at vi hadde begge!

Lykke til uansett valg:)

Skrevet

Jeg var i et bryllup i helgen hvor vi fikk forrett som ble servert (scampi, avocado og noe greier), hovedrett som gikk "på rundgang" (poteter og bacalao) og ingen dessert, men et kakebord med bryllupskake, alle andre "obligatoriske" kaker (verdens beste, ostekake, sjokoladekaker osv.) samt desserter (sjokoladepudding, gelé osv.).

Etter middagen var det en liten pause på 30-45 minutter mens bordene ble ryddet og kakene satt frem. Kakespising, kaffedrikking og fest ble blandet sammen til en god miks.

Det skal sies at dette bryllupet ikke var stivt og superhøytidelig, men en koselig fest hvor man så en anledning til å samle brudeparets familier.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg var nylig gjest i bryllup hvor de nettop droppet dessert og tok kakebordet som en avsluttning på middagen. Var helt greit det, selv om jeg selv syns det er litt mer staselig med begge deler. Med kaker senere blir det også litt mer "opplegg" etter middagen. Det blir litt bevegelse i folk og man får samlet alle litt igjen. Men på den andre siden har man faktisk lyst på kaker når de kommer rett etter middagen.

Vi gikk for kaker som en "pause" i dansingen utpå kvelden, med musserende servert til :)

Skrevet

Jeg synes det er greitt å ha kaker en stund senere på kvelden. Spesielt hvis det ikke skal serveres nattmat. + at da er det mer plass til å smake på alle de herlige kakene. Etter middagen er man gjerne ganske mett :) Men hadde satt pris på en dessert rett etter middagen i tillegg. Trenger ikke være store greiene hvis det går på økonomi. Riskrem, sjokoladepudding og gele er gode greier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...