Gå til innhold

hund med dårlig gemytt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min og samboeren hennes har ei rottweiler/dobberman tispe på 2 år.

Gemyttet på hunden er langt i fra bra. Hun har inntil nå, vært snill og god mot den nærmeste familien, men da min søsters samboers bror passet henne noen dager, ble han faktisk bitt.

Ei venninne av søsteren min, "gliser" hun til, så hun tør ikke nærme seg hunden.

Hun skulle også få hilse på valpen vår, men den skulle hun ta.. :overrasket:

Jeg liker ikke hvordan gemyttet hennes utvikler seg. Hun var ikke sånn da hun var mindre. Søsteren min har hatt hunden fra hun var valp(8 uker).

Hun er også helt vill etter mat. Jeg husker en episode her i sommer, da vi var hjemme hos foreldrene våre og grillet.

Jeg satt og spiste pølse, da bikkja hoppet opp og snappet til seg pølsa. For en oppførsel! Hadde det vært min hund, ville slik oppførsel vært uaksepabelt! Makan!

Hun stjal også mat fra min 4 år gamle datter. Hun bet henne i hånden,da hun tok tak maten.

Hvordan skal man få denne hunden "normal" igjen? Søsteren min bryr seg egentlig ikke så mye og lar henne holde på som hun gjør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan skal man få denne hunden "normal" igjen? Søsteren min bryr seg egentlig ikke så mye og lar henne holde på som hun gjør.

Hvorfor skal du stille opp og "fixe" hunden til din søster? Hvis hun ikke bryr seg om at hunden er på den måten, så burde du heller anmelde henne dersom hunden biter datteren din!

Skrevet
Søsteren min og samboeren hennes har ei rottweiler/dobberman tispe på 2 år.

Gemyttet på hunden er langt i fra bra. Hun har inntil nå, vært snill og god mot den nærmeste familien, men da min søsters samboers bror passet henne noen dager, ble han faktisk bitt.

Ei venninne av søsteren min, "gliser" hun til, så hun tør ikke nærme seg hunden.

Hun skulle også få hilse på valpen vår, men den skulle hun ta.. :overrasket:

Jeg liker ikke hvordan gemyttet hennes utvikler seg. Hun var ikke sånn da hun var mindre. Søsteren min har hatt hunden fra hun var valp(8 uker).

Hun er også helt vill etter mat. Jeg husker en episode her i sommer, da vi var hjemme hos foreldrene våre og grillet.

Jeg satt og spiste pølse, da bikkja hoppet opp og snappet til seg pølsa. For en oppførsel! Hadde det vært min hund, ville slik oppførsel vært uaksepabelt! Makan!

Hun stjal også mat fra min 4 år gamle datter. Hun bet henne i hånden,da hun tok tak maten.

Ja her har hun et problem, hunden er blitt høyest i rang. Din søster bør snarest mulig søke hjelp for å få hunden nederst på rangstigen i familien.

Skrevet

Kanskje hunden er frustrert? Får den nok mosjon og aktivitet? Hunder trenger faste regler. Regler som forteller den hvilken plass den har i flokken. I dette tilfellet familien. Hunder som ikke har slike grenser vil raskt begynne å utfordre omgivelsene. De er flokkdyr, og flokkdyr benytter alle muligheter til å klatre på rangstigen, skaffe seg best mulig posisjon i flokken. Er hunden dominant av natur, vil den benytte seg av manglende ledelse fra eier til å skaffe seg fordeler. Og den kan bite, knurre, stjele mat m.m. for å oppnå disse fordelene.

Skrevet

Søstera di har anskaffet seg en brukshund, som trenger mye både av mental og fysisk trening. Samt oppdragelse (positiv). Om søstera di ikke bryr seg om dette, bør hun heller finne en ny eier som gjør det - til det beste for både hund og omgivelser.

Om hun bryr seg - atferdsspesialist/kurs alt etter som hvor ille bikkja har blitt.

Og - hun bør begynne med spor, lydighet e.l.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Stort sett går det greit å endre hunders oppførsel relativt kvikt, men når eier ikke er motivert eller ser behovet så er hele prosjektet dødfødt. Du må heller passe på hunden og datteren din.

Skulle eier bli motivert til å gjøre noe så er trengs det nok uansett litt eksperthjelp her. Å gi gode treningsråd uten å se hund og eier er umulig.

Forøvrig tar hunden pølse fordi pølse er godt, ikke fordi den er så opptatt av rangstigen.

Skrevet
Forøvrig tar hunden pølse fordi pølse er godt, ikke fordi den er så opptatt av rangstigen.

Jepp. Men en hund som kjenner sin plass stjeler ikke pølse ut av hendene til den som sitter og spiser..

Skrevet

Mine hunder ELSKER pølse. Men aldri i verden om de hadde turt å ta pølsa fra meg! Ved alle måltider så ligger bikkjene ved siden av oss. De vet de er nederst på rangen og må spise sist.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Når det gjelder "glising": En del hunder gjør dette uten at det betyr noe, de smiler på en måte. Bare så du er klar over det. Godt mulig dette var "aggressivt", som i vise tenner og knurre, men greit å huske på at det MÅ ikke være det.

Jeg syns det høres ut som en hund som ikke får "brukt seg" nok, og som ikke har den grunnoppdragelsen man MÅ ha på en hund som denne. Her trengs det nok et dressurkurs og/eller en privat-time eller to med en trener. Og litt engasjement! Du kan jo prøve å si det til søsteren din, men det blir som noen over her sier, du har jo egentlig ikke noe med det å gjøre, bortsett fra at du skal beskytte datteren din...

Det med at hunden "bet" datteren din når den tok mat, syns jeg på en måte ikke skal trekkes fram som et bitt slik du gjør, hvis det egentlig bare handler om en hund som tok mat ut av hendene til et barn, og som var litt for voldsom. (ikke at det er noe bedre, men en hund som BITER barn er noe ganske annet enn en hund som tar mat fra barn)

Det er samme om man snakker rang eller ikke her... Det denne hunden trenger er oppdragelse, og med at han får det og eierne tar en "oppdrager-rolle" i forhold til han, så vil han etterhvert skjønne hvor han hører til, og hvem som bestemmer. Ofte er det bare det som trengs...

Litt rotete det her, men kanskje du får noe ut av det...

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Og når jeg sier "oppdragelse" mener jeg egentlig lydighetstrening, hjernetrim og generelt grensesetting hjemme osv. Så at det hørtes litt voldsomt ut å kalle det oppdragelse.

Gjest Gjest_may_*
Skrevet

hvor kommer man i kontakt med en adferdsspesialist?noen som vet om en bra i oslo-området?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...