Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi la i går inn bud i går på et hus med frist til i dag kl. 9. Nå fikk jeg melding om at det var kommet inn et nytt bud med frist til kl. 14. i dag.

Vi vil gå litt høyere, men er usikker på fristen. Kan vi sette til kl. 10 f.eks? Hva lønner seg for oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har det seg slik at de andre har det høyeste budet, så da må dere legge inn et nytt bud. Nei du kan ikke legge inn med frist til klokka 10-.

Vet ikke hvor høyt budet er eller hvor mye dere vil gi, men tenk litt på hvor mye over du går.

Vil dere gjerne ha huset, så legg inn et bud (høyt) som kan bli litt tungt å gå over.

Ikke gå opp 10000 kr, men kanskje 50000 kr. Da må de andre gå opp 60000 kr og da er det snakk om mye penger.

Alt er da avhengig av ders økonomi og hvor gjerne dere vil ha huset.

Budet står uansett til kl 1400. Deres også.

Skrevet

De gikk opp 20 000.

Vi la nå inn et nytt bud på ytterligere 30 000,-, som er det meste vi vil gi for huset. Budet varer til kl. 11, ikke kl. 14 :)

Skrevet
Glemte å spørre om dette hjalp deg?

Vi hadde allerede lagt inn budet, men takk for svar :)

Skrevet

Om noen lurer så ble det ikke noe hus på oss i dag. Det ble en liten budkrig, før vi ga oss. Såpass mye å gjøre på det, så følte ikke det var verdt noe mer. Nesten ikke det en gang..

Men da er det bare å se videre :P

Skrevet
Nå har det seg slik at de andre har det høyeste budet, så da må dere legge inn et nytt bud. Nei du kan ikke legge inn med frist til klokka 10-.

Dette er helt feil, hun kan selvsagt legge inn et bud med kortere frist enn det som lå inne fra før. MEN, det er ikke noe lurt å legge in bud med korte frister, det er slikt som skaper intense budrunder, og vil være et dumt trekk. Nå er denne saken allerede avgjort, men som megler ville jeg rådet ts i denne situasjonen til å legge inn bud med frist til 16 i ettermiddag, evt 12 i morgen, da hadde alle fått litt tid til å tenke seg om, og man unngår opphetede budrunder.

Skrevet
Dette er helt feil, hun kan selvsagt legge inn et bud med kortere frist enn det som lå inne fra før. MEN, det er ikke noe lurt å legge in bud med korte frister, det er slikt som skaper intense budrunder, og vil være et dumt trekk. Nå er denne saken allerede avgjort, men som megler ville jeg rådet ts i denne situasjonen til å legge inn bud med frist til 16 i ettermiddag, evt 12 i morgen, da hadde alle fått litt tid til å tenke seg om, og man unngår opphetede budrunder.

Takk for meglerråd, får helt sikkert bruk for dem senere :jepp:

Skrevet
Takk for meglerråd, får helt sikkert bruk for dem senere :jepp:

Bare hyggelig :) Nå er også bransjen ganske enig om at prisveksten i det norske boligmarkedet har stoppet med august-oppgangen, og at prisene nå skal videre ned. Ha is i magen, gå på mange visninger, og vær like klok som du var i dag: Nemlig å unngå å være med på opphetede runder hvor objektet selges for langt mer enn det er verdt. Håper din drømmebolig dukker opp i løpet av vinteren, du kan iallfall være ganske sikker på at boligene blir mindre verdt i månedene som kommer, og sjansene for gode kjøp vil være større.

Skrevet

Oki, det høres jo egentlig lovende ut! :) Vi har lagt inn bud på et par hus til, men det er visst noen andre som bare MÅ ha huset og gitt mye mer for det enn hva det er verdt.

Mulig de ikke skjønner hva som faktisk må gjøres med huset før det forfaller helt.. Men da kan de ha det så godt, tenker nå jeg :gjeiper:

Skrevet
Vi har lagt inn bud på et par hus til, men det er visst noen andre som bare MÅ ha huset og gitt mye mer for det enn hva det er verdt.

Et hus er vel verdt akkurat det markedet er villig til å betale for det?

Skrevet
De gikk opp 20 000.

Vi la nå inn et nytt bud på ytterligere 30 000,-, som er det meste vi vil gi for huset. Budet varer til kl. 11, ikke kl. 14 :)

Ville bare kommentere dette......dere høynet altså med 30.000 kroner og fikk ikke tilslaget som jeg skjønner. Dere har sikkert også tenkt deres "limit" o.s.v. men min umiddelbare tanke går på selve budprosessen da......30.000 kroner idag, hva er det i en budprosess ????? skremmer neppe ingen, heller ikke meg. Da burde dere eventuelt vurdert å trekke dere før synes nå jeg.....Så prøv å tenke på det neste gang om dere er interessert i bolig. Det er mange interessenter der ute nå etter det jeg hører (solgte faktisk min leilighet FØR visning nå nylig)....

Skrevet
Et hus er vel verdt akkurat det markedet er villig til å betale for det?

Joda, sant nok det. Hva vi mener det er verdt, blir vel mer riktig å si.

Men mange av husene går jo for en pris langt over takst, en pris som kanskje tilsvarer et hus som er både nyere og mindre jobb på.

Har jo skjønt at det veldig ofte er beliggenheten og utsikt folk betaler i dyre dommer for.

Håper bare de gidder å gjøre det som trengs på huset (som drenering, omkledning osv), er mye slurv rundtomkring har vi erfart. Mange fortrenger nok mye av det som står i boligsalgsrapporten og hva man ser på visning.

Cannavaro: Vi la først inn på prisantydning. Så kom det noen andre budgivere rett før fristen og høynet med 20 000,-. Da gikk vi opp til nærmeste runde tall ved å høyne med 30.

De gikk opp ytterligere 20 000, før vi også høynet med nye 20.

Det var vel egentlig det siste budet vi burde tenkt oss litt mer om på. Jeg ville egentlig gått opp med 30 til for å komme til prisen som var 100 000,- over prisantydning, men vi tenkte desverre ikke klart nok. Vår limit var vel egentlig på 100 000,- over vårt første bud og prisantydning.

Hvorfor skulle vi ha trukket oss før? Vi burde kanskje gått opp til 100 000,- over takst med en gang, men å trekke seg ser jeg ingen hensikt i.. Man vet jo aldri hva de andre budgiverene tenker og har mulighet til.

Vi fikk da hjulpet selgeren litt i det minste :P

Skrevet

Helt enig TS, skjønner ikke helt hva Cannavaro snakker om her.

Vi kjøpte leilighet i 2006. Prisantydning var på 1120000. Vi la inn bud på prisant. Fikk motbud på 1150000, la inn nytt bud på 1170000 og fikk huset:)

Skrevet
Ville bare kommentere dette......dere høynet altså med 30.000 kroner og fikk ikke tilslaget som jeg skjønner. Dere har sikkert også tenkt deres "limit" o.s.v. men min umiddelbare tanke går på selve budprosessen da......30.000 kroner idag, hva er det i en budprosess ????? skremmer neppe ingen, heller ikke meg. Da burde dere eventuelt vurdert å trekke dere før synes nå jeg.....Så prøv å tenke på det neste gang om dere er interessert i bolig. Det er mange interessenter der ute nå etter det jeg hører (solgte faktisk min leilighet FØR visning nå nylig)....

Hvorfor i all verden skulle de gjøre det? Trekke seg før altså?

Man vet aldri når den/de andre interessentene når sin grense. Vi vant budrunden da vi kjøpte sist etter å ha økt med latterlige 5.000,-

Vi var litt i tvil, men fikk en følelse av at de begynte å nærme seg hva de kunne gi, så valgte å legge inn et bud med svært lav øking. Kunne selvsagt lagt inn et skremmebud og økt med mye mer, men er jammen glad vi ikke gjorde det.

Så sant det ikke er snakk om boliger i mange milloner klassen så kan man ikke drive å bare øke med 50.000 - 100.000,- (eller kanskje mer). Er det snakk om boliger til hvermansen så er 20- 30.000,- helt greie bud å komme med. At man skal trekke seg ut hvis man ikke vil øke med mer er bare tull.

Skrevet

Kan jo legge til at det var et hus som opprinnelig lå ute til 1 450 000,-. Det hadde ligget ute siden mai, før de nå satt ned prisen til 1 350 000,-.

Vårt første bud var altså på 1 350 000,- og de andre fikk det for 1 450 000,-.

Angrer på at vårt siste bud ikke var på dét, men det er vel ikke så mye å gjøre med nå..

Skrevet

Greit nok, da fikk jeg svar på det jeg var forundret over. Selvfølgelig opererer man da med forskjellig prisøkning innenfor hvilken prisklasse man opererer innenfor på boligen. Greit å få bekreftet dette ; 2 % endring av pris behøver NØDVENDIGVIS ikke skremme noen i markedet alltid da. Her ble differansen 7 % til slutt ser jeg.

Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet

Poenget her er vel kanskje at man har x antall penger å by og ikke mer og dette faktum er uomstridelig enten boligen koster 2 000 000 eller 20 000 000 .

Har også vært med på endel budrunder og i alle budrundene vi har vært med på er det svært vanlig å øke med 10-25 000 per bud og dette har vært objekter med prisant 4-5 mill .

Skrevet
Vi har lagt inn bud på et par hus til

Håper dere ikke legger inn bud på flere hus samtidig om ikke dere har lyst på flere hus da .... :)

Gjest Gjest_Hedda_*
Skrevet
Bare hyggelig :) Nå er også bransjen ganske enig om at prisveksten i det norske boligmarkedet har stoppet med august-oppgangen, og at prisene nå skal videre ned. Ha is i magen, gå på mange visninger, og vær like klok som du var i dag: Nemlig å unngå å være med på opphetede runder hvor objektet selges for langt mer enn det er verdt. Håper din drømmebolig dukker opp i løpet av vinteren, du kan iallfall være ganske sikker på at boligene blir mindre verdt i månedene som kommer, og sjansene for gode kjøp vil være større.

Hvorfor uttale deg så bastant om noe du vet så lite om? Iflg. SSB så vil boligprisene fortsette å stige:

Boligprisvekst i vente

Samtidig kommer boligprisene til å fortsette å trekke oppover til høsten. SSBs boligprisanslag er kraftig oppjustert, fra -2,3 prosent til en vekst på 2,2 prosent.

Det betyr at for de som eier bolig kommer verdien på boligen til å stige. Til neste år tror SSB at boligprisveksten virkelig kommer til å skyte fart, til en oppgang på 6,2 prosent fra det tidligere prognosenivået på 2,2 prosent. Også i 2011 kommer boligprisveksten til å være på over seks prosent.

Jeg for min del solgte nylig boligen min til langt over takst. Ikke langt over verdi - men langt over takst. I mine øyne settes takst og prisantydning uvanlig lavt for tiden - noe jeg tror skyldes at meglerne er veldig usikre på hva objektet vil bli solgt for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...