Skylines Skrevet 2. september 2009 #1 Skrevet 2. september 2009 Hei! Er det noen som kan anbefale et kamera til en førstegangskjøper? Helst ikke dyrere enn 5000 kr. Skal hovedsaklig bruke det til sportsmotiver der det er mye bevegelse.. På forhånd takk:)
Safira Skrevet 2. september 2009 #2 Skrevet 2. september 2009 (endret) Jeg anbefaler deg å lese litt på forumet til akam (http://www.diskusjon.no/index.php?s=akam.no http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> Denne linken kan kanskje også være til hjelp: Hjelp til valg av første speilrefleks Generelt kan jeg si at alle speilreflekskameraer i den klassen er bra. Du burde finne en butikk hvor du kan klå litt på dem, kjenne hvordan de ligger i hånden osv. Skal du ta bilder av sport må du nok kjøpe et litt dyrere objektiv enn de som følger med (kit), for hvis du skal ha kort lukkertid inne vil du trenge stor blendeåpning (og sannsynligvis høy iso-verdi) for å få inn nok lys, og det kan ikke de billigste objektivene tilby. Jeg synes olympus e-620 virker som et spennende kamera, selv har jeg canon 450D og er veldig fornøyd med dette. Edit: Olympus e-620 var visst litt dyrere enn jeg trodde Endret 2. september 2009 av Safira
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #3 Skrevet 2. september 2009 Jeg skal også kjøpe mitt første speilrefleks, og kommer til å kjøpe Canon EOS 1000D
Maddafakka Skrevet 2. september 2009 #4 Skrevet 2. september 2009 Når det kommer til hvilket speilreflekskamera du skal kjøpe deg, er det veldig dumt å bare lese seg opp på spesifikasjoner og diverse. Vil heller anbefale deg å dra innom nærmeste fotobutikk, be om å få holde kameraene, test de. Kjenn hvilket som passer best i hånden. Personlig har jeg brukt Canon. Husk, kamerahus er bruksvare og optikk er investeringer:) Bruk heller mindre penger på et dyrt hus, og legg mest penger i optikken. Det som vil gjøre det store utfallet på bildene. Personlig har jeg for tiden både Canon EOS 350D som backup og Canon EOS 50D som hovedkamera. Med diverse l-serie optikk fra canon! Hvis jeg skal anbefale et kamera, kjøp deg EOS 1000D. Kjempe kamera for nybegynnere:) Just my 2 cents
Minttu Skrevet 2. september 2009 #5 Skrevet 2. september 2009 Jeg skal også kjøpe mitt første speilrefleks, og kommer til å kjøpe Canon EOS 1000D Det har jeg, og er fornøyd
Gjest Tweek Skrevet 2. september 2009 #6 Skrevet 2. september 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Gjest Golden Girl Skrevet 2. september 2009 #7 Skrevet 2. september 2009 Jeg lurer på det samme, men skal bruke det til "vanlig" bruk.. Fant denne testen: http://www.dinside.no/497619/best-i-test
Snill Skrevet 2. september 2009 #8 Skrevet 2. september 2009 Støtter det som blir sagt om 1000D. Da lærer du basisfunksjonene på kameraet, uten at du har et kamera som har hele spekteret av basisfunksjonene eller det mest avanserte av funksjoner. Alt er til syvende og sist avhengig av to forhold: Behov og pris. Dersom du har behov, eller ønsker deg, noe er det prisen som bestemmer. Hold utkikk etter tilbud. Gå i butikken å finn et ok kamera, og ekstra objektiv (objektiv blir ofte feilaktig omtalt som linse) og sjekk deretter hva det koster på nettet. Anbefalingen min er at du kjøper Sigma 18-200mm som koster rundt 4-5000. Dette er en bra allround begynner-linse (Sic) og jeg vil påstå at 25% av amatørene i dag har denne, dersom de har innvestert utover det som følger med kameraet. Det er heller ikke dumt å kjøpe en 50mm dersom du skal ta portrettbilder, til ca 1000. Mulig du ikke skjønner dette med mm etc, men da er det enten å spørre eller lese
Zzyzx Skrevet 2. september 2009 #9 Skrevet 2. september 2009 (endret) Jeg lurer på det samme, men skal bruke det til "vanlig" bruk.. Fant denne testen: <a href="http://www.dinside.no/497619/best-i-test" target="_blank"> http://www.dinside.no/497619/best-i-test</a> Den testen er gammel og mange av kameraene der får du bare tak i brukt nå. Ingen av dem produseres lengre. 1000D er forresten nesten akkurat det samme som 400D innholdsmessig. Endret 2. september 2009 av Zzyzx
Gjest stearinpikken Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Snill Skrevet 3. september 2009 #11 Skrevet 3. september 2009 BTW: Linse og objektiv er akkurat det samme Det er bare hva man foretrekker å si. Jeg mener å ha sett at korrekt bruk vil være å omtale objektiv som objektiv (det som 99% av oss kaller linse), mens linse eeeegentlig er f.eks. et UV-filter e.l. Men for ALL del, jeg er såpass (in)konsekvent at jeg snakker om linse og filter, og så og si aldri objektiv.
Gjest Coarvi Skrevet 3. september 2009 #12 Skrevet 3. september 2009 Jeg mener å ha sett at korrekt bruk vil være å omtale objektiv som objektiv (det som 99% av oss kaller linse), mens linse eeeegentlig er f.eks. et UV-filter e.l. Men for ALL del, jeg er såpass (in)konsekvent at jeg snakker om linse og filter, og så og si aldri objektiv. Det heter objektiv ja, linse er jo selve glasset (altså linsa!) i objektivet. De fleste kamerahus er gode, men jeg ser på akam at mange anbefaler Canon 40D fremfor 450D/1000D hvis man virkelig trenger et godt sportskamera (HVIS du vurderer canon). Jeg vil også anbefale deg å ikke være redd for å kjøpe noe som ikke er helt nybegynner - du lærer det enkleste fort på litt mer proffe kameraer også, og har noe å vokse med. Selv sto valget mitt mellom Canon 1000D eller Canon 450D, eller Nikon D60. Jeg er veldig glad for at jeg valgte 450D som ikke er fullt så nybegynnerish som 1000D (450D har bedre kvaliteter), men så er jeg veldig interessert i å utvikle meg da... Uansett, et dårlig kamera greier du hvertfall ikke kjøpe, det meste der ute er bra, det er bare objektivene som kan være skikkelig dårlige. Dra innom en butikk og kjenn på kameraene, hva ligger best i hånda. I tillegg bør du tenke på at når du først kjøper et merke (f.eks Canon), så er det det merket du blir å investere i (kjøpe flere objektiver), slik at neste gang du skal ha kamera "må" du kjøpe samme merke. Selv valgte jeg Canon fordi den lå best i hånda mi, og jeg da kan låne optikk av typen. Har du en kjæreste med Nikon f.eks kan det være verdt tanken å vurdere Nikon, bare fordi det er praktisk å kunne dele på utstyret...
Gjest Coarvi Skrevet 3. september 2009 #13 Skrevet 3. september 2009 (endret) BTW: Linse og objektiv er akkurat det samme Det er bare hva man foretrekker å si. Jeg sa det i sted men følte for å si det direkte til deg også - nei, det er ikke det samme... Mange bruker det omhverandre, men det gjør det ikke mer riktig av den grunn. Linsa er bare en del av objektivet. Linse er like mye objektiv som det er en kikkert, for å si det sånn... Endret 3. september 2009 av Coarvi
Gjest stearinpikken Skrevet 4. september 2009 #14 Skrevet 4. september 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #15 Skrevet 4. september 2009 Objektiv Betegnelse på linse - eller sett av linser som er satt sammen til en enhet som brukes på kamera med utskiftbar optikk.
Snill Skrevet 4. september 2009 #16 Skrevet 4. september 2009 Objektiv Betegnelse på linse - eller sett av linser som er satt sammen til en enhet som brukes på kamera med utskiftbar optikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå