Gjest Gjest_Tom_* Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Jeg siiter noen ganger og grubler på opplevelser med en dame som jeg var veldig forelsket i og begjærte hvert sekund vi var sammen. Vi var sammen i et år og jeg la all min klokskap og velvilje inn i å snakke om samliv og kommunikasjon. Jeg er jo mann, og vi har visstnok noen svakheter når det gjelder kommunikasjon om de nære ting. Etterhvert ble det mye som jeg ikke forsto eller fattet hva hun egentlig mente med sine uttalelser. Hva hun la i begreper var også ganske uklart for meg. Spesielt siden hun var høyskoleutdannet, meget intelligent og ellers flink med språk. Litt inspirert av en annen tråd her, så tok jeg en gang opp hva vi la i å ha sex. Vi ble da enige om at dette var all kjønnslig omgang og ikke bare samleie. Bakgrunnen var at jeg ikke ante hvem en mann var som hun hadde endel kontakt med og stadig nevnte. Så jeg prøvde å hinte. Etter noen måneder ba jeg henne om å fortelle om forholdet til denne mannen. Det kom da frem at de hadde vært samboere for lenge siden. Så spurte jeg når det ble slutt og fikk vite det. Videre spurte jeg om de hadde hatt sex siden dette, og svaret var nei. Noe senere fortalte hun om en kort ferie de hadde hatt sammen og da bodd på samme hotellrom en stund før hun traff meg. Og jeg spurte om de hadde sex da, og hun svarte "Nei, men vi hadde forsøk på sex". Samtalen stoppet der selv om svaret var uforståelig, men jeg ville ikke være ufin og starte noe slags avhør. Etterhvert ble det mange slike uklarheter for meg, og jeg kom til et stadie der jeg følte meg som en forhører. Så jeg ba henne helt konkret om å beskrive hva som skjedde da hun hadde forsøk på sex med denne mannen. Hun virket helt velvillig og fortalte at de lå sammen (hadde samleie), og så gikk brannalarmen på hotellet. Samleiet ble avsluttet før det gikk for han. Derfor følte hun ikke de hadde hatt sex! Jeg ble ikke mindre forvirret av dette svaret. Hadde hun derimot sagt at hun ikke fortalte sannheten tidligere og nå rettet opp i det, så hadde saken vært glemt for min del. Det kunne jeg sikkert funnet noen plausible forklaringer på selv om det selvfølgelig er ubehagelig å bli løyet til. Bare for å få det "formelle" på plass, så hadde vi blitt enige om at det var helt greit å reservere seg mot ting man ikke ønsket å snakke om, bare ikke lyve. Og dette teamaet som her ble nevnt hadde vi så avgjort blitt enige å snakke om. Vel, dette var noen tanker jeg hadde om hvor forskjellig to mennesker kan se på tilværelsen og virkeligheten. Noen ganger klarer man rett og slett ikke å innse at forskjellene blir for store til å ha et givende forhold selv om bevisene står skrevet med store bokstaver i din fornuft. Synspunkter?
Pokahonta Skrevet 2. september 2009 #2 Skrevet 2. september 2009 Noe senere fortalte hun om en kort ferie de hadde hatt sammen og da bodd på samme hotellrom en stund før hun traff meg. Og jeg spurte om de hadde sex da, og hun svarte "Nei, men vi hadde forsøk på sex". Samtalen stoppet der selv om svaret var uforståelig, men jeg ville ikke være ufin og starte noe slags avhør. Synspunkter? Hvorfor i helvete skulle du i det hele tatt ha noen som helst rett i å vite hva slags forsøk de hadde på sex FØR hun i det hele tatt hadde møtt deg! Det rareste med denne historien er hvordan du skulle vite alle mulige detaljer om dama sin fortid, også er det det du kaller KOMMUNIKASJON!!! om man velger å ikke fortelle i detaljer om sex akten man hadde med eks samboer.. må jo det være helt ok. Greit at dere hadde en avtale om at man ikke trenger prate om alt mulig, men det høres ut som at du har hintet og absolutt skulle vite hva og hvordan hun definerte sitt forhold til eks etcetc.. Det høres ut som du begjærte henne litt vel mye og kvalte hele forholdet! Du får ta deg et kommunikasjonskurs! Du har ikke forstått hva det handler om ennå! Det var mitt synspunkt!
*appifany* Skrevet 2. september 2009 #3 Skrevet 2. september 2009 Hvorfor i helvete skulle du i det hele tatt ha noen som helst rett i å vite hva slags forsøk de hadde på sex FØR hun i det hele tatt hadde møtt deg! Det rareste med denne historien er hvordan du skulle vite alle mulige detaljer om dama sin fortid, også er det det du kaller KOMMUNIKASJON!!! om man velger å ikke fortelle i detaljer om sex akten man hadde med eks samboer.. må jo det være helt ok. Greit at dere hadde en avtale om at man ikke trenger prate om alt mulig, men det høres ut som at du har hintet og absolutt skulle vite hva og hvordan hun definerte sitt forhold til eks etcetc.. Det høres ut som du begjærte henne litt vel mye og kvalte hele forholdet! Du får ta deg et kommunikasjonskurs! Du har ikke forstått hva det handler om ennå! Det var mitt synspunkt! What she said... Kom deg over henne og kom deg videre. Glem det "dere snakket" om det året dere var sammen. Ta det som en erfaring til neste gang at du ikke spør og kveler kjæresten med spørsmål du dessverre ikke har noe som helst krav på å vite.
Gjest Gjest_Felix_* Skrevet 2. september 2009 #4 Skrevet 2. september 2009 Hvorfor i helvete skulle du i det hele tatt ha noen som helst rett i å vite hva slags forsøk de hadde på sex FØR hun i det hele tatt hadde møtt deg! For det første så skriver trådstarter at de hadde blitt enige om å snakke om disse tingene. For det andre så gjaldt dette en mann som hun hadde jevnlig kontakt med fremdeles. Jeg, og mange andre har det vist seg i andre diskusjoner her, ønsker å vite om hva slags forhold det har vært med de en partner omgås av det annet kjønn. Videre beskriver Pokahonta trådstarter som en person som ønsker å vite detaljer om damens seksuelle fortid. Jeg ser det helt motsatt. Han vil vite om sex eller ikke, altså ingen detaljer. Grunnen til at han får detaljene er grublingen på hva svaret, og et besynderlig begrep, betyr. Og forklaringen hennes gjør at det hele skurrer så mye at han burde kommet seg langt vekk umiddelbart.
Mons Skrevet 2. september 2009 #5 Skrevet 2. september 2009 Når noe skurrer fælt, var temaet her. Ja, hva gjør man da...Tenker på hun som spurte mannen om han hadde kjørt bilen. Nei, han hadde forsøkt. Det skurret, så hun spurte mer inngående. Det viste seg at han hadde stoppet på halvveien og ikke kjørt helt frem. For meg er god kommunikasjon å få svar som man skjønner og faktisk ha en holdning der man forventer å få et svar - om det gjelder seksualitet eller annet.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #6 Skrevet 3. september 2009 Jeg syns det var teit og dustete av dama å lyve, som trådstarter sa så hadde de blitt enige om at det var ok å reservere seg om å snakke om ting, så da kunne hun jo gjort det om noe. Men jeg syns egentlig ikke det er så rart å snakke om seksuell fortid når man er sammen jeg, og særlig ikke, som en annen over her påpeker, dette er seksuell fortid med en person som fortsatt er i livet til partner. Jeg og kjæresten min har null problemer med å spørre hverandre om sånne ting. Noen ganger kan den ene ønske å ikke gå inn på noe, men lyve, det gjør man bare ikke! Og jeg lurer virkelig på hvorfor det er så opplest og vedtatt her på Kvinneguiden at man ikke har lov til å spørre om kjærestens seksuelle fortid. Dette er vel noe ulike par må komme fram til seg i mellom, og ikke en absolutt regel på linje med "du skal ikke slå"? Jeg for min del ønsker å ha en viss oversikt, og jeg ønsker også at partner skal vite endel om meg.
Gjest læsern Skrevet 3. september 2009 #7 Skrevet 3. september 2009 Jeg syns det var teit og dustete av dama å lyve, som trådstarter sa så hadde de blitt enige om at det var ok å reservere seg om å snakke om ting, så da kunne hun jo gjort det om noe. Men jeg syns egentlig ikke det er så rart å snakke om seksuell fortid når man er sammen jeg, og særlig ikke, som en annen over her påpeker, dette er seksuell fortid med en person som fortsatt er i livet til partner. Jeg og kjæresten min har null problemer med å spørre hverandre om sånne ting. Noen ganger kan den ene ønske å ikke gå inn på noe, men lyve, det gjør man bare ikke! Og jeg lurer virkelig på hvorfor det er så opplest og vedtatt her på Kvinneguiden at man ikke har lov til å spørre om kjærestens seksuelle fortid. Dette er vel noe ulike par må komme fram til seg i mellom, og ikke en absolutt regel på linje med "du skal ikke slå"? Jeg for min del ønsker å ha en viss oversikt, og jeg ønsker også at partner skal vite endel om meg. Det er ikke opplest og vedtatt noe her, folk har bare forskjellige meninger og det en annen mener trenger ikke du mene. Så enkelt kan det være. Min mann har en i vår krets som han har hatt sex med lenge før jeg kom inn i bildet, jeg vet at de har vært sammen og hatt sex men det er meg revnende likegyldig hva slags sex de har hatt. Men det er meg, og hadde du lest flere av trådene her inne så ville du sett at det er nesten like mange oppfatninger av problemstillingen som det er brukere. Ingenting er opplest og vedtatt.
Lissi Skrevet 3. september 2009 #8 Skrevet 3. september 2009 Orgasme eller ikke, de hadde sex. Nakenhet og onani: de har sex. Oralsex, ligger i ordet, sex. Så ja skjønner at du er forvirret over at hun sier de ikke har hatt sex når de har hatt det!
Gjest Gjest_Tom_* Skrevet 3. september 2009 #9 Skrevet 3. september 2009 Trådsterter melder seg. Jeg hadde faktisk forventet stigmatisering av min person ved å skrive dette innlegget. Altså at noen ville "lese" om en kontrollerende person som ønsket detaljer om kjæresten sitt tidligere sexliv. Noen får det til å bli at jeg presser på for å få vite uten å få med seg at jeg skriver vi ble enige om å snakke om disse tingene. Vi snakket om hva vi skulle fortelle om fortiden, og det var hun som ønsket at vi kun snakket om forhold til det annet kjønn i en gitt periode før vi kom sammen. Men det var meg som tok opp definissjonen av sex, nettopp for å unngå å snakke om detaljer. Helt greit at folk har forskjellige meninger om hva man snakker om i et forhold. Man bør bare respektere hva andre par har blitt enige om. Poenget her var ikke dette, men hvordan kommunikasjonen kan bevege seg i en uønsket retning. Er det slik at seksualitet er untatt når det gjelder å forstå hva den andre sier. Altså at man ikke har lov å si: Jeg skjønner ingenting, kan du være snill å konkretisere? I så fall må noen forklare meg dette.
Gjest læsern Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 Er det slik at seksualitet er untatt når det gjelder å forstå hva den andre sier. Altså at man ikke har lov å si: Jeg skjønner ingenting, kan du være snill å konkretisere? I så fall må noen forklare meg dette. Nei, det vil jeg ikke si. Påbegynt sex er sex for meg uansett om forsøket ble gjennomført eller ikke. Og jeg kan jo forstå at du kan lure hvis mannen fortsatt er i nærleiken og definisjonen på hva som er sex er litt vag.
stjernekyss Skrevet 4. september 2009 #11 Skrevet 4. september 2009 Først og fremst; hun var sammen med deg. Ergo hun hadde valgt deg. Hadde jeg vært henne, hadde opplevd deg som masete og sjalu, og jeg ville vært redd for at du ville kommet til å nekte meg kontakt med ekssamboeren, dersom du fikk vite at de hadde hatt et seksuelt forhold, og spesielt så nært opp til dere traff hverandre. Det ville jeg hatt store problemer med å godta. Definisjonen av kontrollerende er ulik hos individ til individ. Personlig synes jeg det er helt rart å ville vite noe om kjærestens seksuelle fortid. Hva i all verden skal komme ut av det som er godt? Nei, dette syntes jeg var pussig :klø:
Gjest GjesteCronos Skrevet 4. september 2009 #12 Skrevet 4. september 2009 Først og fremst; hun var sammen med deg. Ergo hun hadde valgt deg. Hadde jeg vært henne, hadde opplevd deg som masete og sjalu, og jeg ville vært redd for at du ville kommet til å nekte meg kontakt med ekssamboeren, dersom du fikk vite at de hadde hatt et seksuelt forhold, og spesielt så nært opp til dere traff hverandre. Det ville jeg hatt store problemer med å godta. Definisjonen av kontrollerende er ulik hos individ til individ. Personlig synes jeg det er helt rart å ville vite noe om kjærestens seksuelle fortid. Hva i all verden skal komme ut av det som er godt? Nei, dette syntes jeg var pussig :klø: Hun fant tilbake til exen for sex, rett før de ble sammen..? Det virker som om hun ikke helt får til å bli ferdig med ham. Om man ikke har barn, hva i helvete skal man ha kontakt med ekser for? Jeg har aldri skjønt det der med "gode venner". Jeg nedgraderer aldri forhold. Å oppgradere fra bekjent til kjæreste er ok, men å nedgradere fra kjæreste til omgangsvenn (og i dette tilfellet samboer til venn og reise-på-ferie-og-pulekompis) hadde jeg løpt fra fortere enn svint. Ferdig er ferdig. Den som ikke skjønner det, trenger ikke å involvere seg med andre.
stjernekyss Skrevet 4. september 2009 #13 Skrevet 4. september 2009 Hun fant tilbake til exen for sex, rett før de ble sammen..? Det virker som om hun ikke helt får til å bli ferdig med ham. Om man ikke har barn, hva i helvete skal man ha kontakt med ekser for? Jeg har aldri skjønt det der med "gode venner". Jeg nedgraderer aldri forhold. Å oppgradere fra bekjent til kjæreste er ok, men å nedgradere fra kjæreste til omgangsvenn (og i dette tilfellet samboer til venn og reise-på-ferie-og-pulekompis) hadde jeg løpt fra fortere enn svint. Ferdig er ferdig. Den som ikke skjønner det, trenger ikke å involvere seg med andre. Bare for å ha det sagt, er ikke jeg noe fan av ekser som "gode venner" heller. Men det er mange som gjør det sånn. Og hvis man har tilgang på bra sex (ekser har jo gjerne bra sex, iom at de har vært kjærester en gang i tiden og kjent hverandre godt nok til å vite hva hverandre liker), så hvorfor i all verden ikke gå for det? Eller er det bedre å fly på byen å ha ons hver gang behovet melder seg? Og hvordan i all verden skulle hun vite at dette var rett før hun skulle møte noen. Det var jo tross alt før hun møtte ham. Er ikke så greit å spå inn i fremtiden. Og dessuten, før hun møtte ham. Ingen skade skjedd. SÅ: HUN VALGTE TS! Jeg er så lei av usikre gutter som ødelegger forholdene sine fordi de har en eller annen skrudd idé om at ekser er truende. Ekser er forhistorie. Kjærester er nåtid. At du er av én oppfatning betyr ikke at det nødvendigvis er den riktige oppfatningen for andre enn deg. Folk har ulike meninger. Så selv om du ikke skjønner at folk har eks-sex, så har de det. Du trenger ikke å forstå det. Det er sånn likevel. Det er ett fakta på bordet her som knuser all usikkerheten: dama valgte ts. Hun ønsket å være sammen med ham. Og han ødela det ved å mase om ting hun har gjort i senga før de ble sammen. Det er morsomt.
Gjest Belial Skrevet 4. september 2009 #14 Skrevet 4. september 2009 At du er av én oppfatning betyr ikke at det nødvendigvis er den riktige oppfatningen for andre enn deg. Folk har ulike meninger. Så selv om du ikke skjønner at folk har eks-sex, så har de det. Du trenger ikke å forstå det. Det er sånn likevel. Hva mener du her? Jeg sa at jeg ikke skjønte HVORFOR, ikke at jeg er uvitende. Og når behovet melder seg... Ser du på det som en menneskerett å få sex når man har lyst? Men jeg skjønner hvor du kommer fra. Som hunkjønn er du vant til at det bare er å vifte med lillefingeren hver gang "behovet melder seg", derfor supporterer du den tankegangen. Hadde du vært mann, og måtte kjempe for å være heldig èn gang av ti, når "behovet meldte seg", hadde du sannsynlig vært mer nøktern i dine uttalelser.
Gjest KateW Skrevet 4. september 2009 #15 Skrevet 4. september 2009 Ikke snakk om tidligere partnere, spesielt om sexen, med nye partnere. Enough said!
Gjest Belial Skrevet 4. september 2009 #16 Skrevet 4. september 2009 Og dessuten hadde det vel lite å gjøre med hva hun hadde gjort, men med hvem. I dette tilfellet var jo hvem ganske interessant, siden det er en ex-samboer som hun fortsatt omgås. Det er så jævla respektløst å fortsette å pleie omgang med noen man har hatt et sånt forhold til. Det er et ganske lite skritt å miste hemningene i fylla, og gjøre det en gang til. Dette kjenner jeg godt til, gjennom noen år med nærkontakt av det motsatte kjønn.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #17 Skrevet 4. september 2009 Hvorfor i helvete skulle du i det hele tatt ha noen som helst rett i å vite hva slags forsøk de hadde på sex FØR hun i det hele tatt hadde møtt deg! Det rareste med denne historien er hvordan du skulle vite alle mulige detaljer om dama sin fortid, også er det det du kaller KOMMUNIKASJON!!! om man velger å ikke fortelle i detaljer om sex akten man hadde med eks samboer.. må jo det være helt ok. Greit at dere hadde en avtale om at man ikke trenger prate om alt mulig, men det høres ut som at du har hintet og absolutt skulle vite hva og hvordan hun definerte sitt forhold til eks etcetc.. Det høres ut som du begjærte henne litt vel mye og kvalte hele forholdet! Du får ta deg et kommunikasjonskurs! Du har ikke forstått hva det handler om ennå! Det var mitt synspunkt! Det forsvarer ikke at hun løy. Bedre å nekte å svare enn å lyve.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #18 Skrevet 4. september 2009 Det virker merkelig at hun pleide kontakten med en eks samtidig som hun var sammen med deg. Bare det hadde vært grunn nok til å dumpe henne. Og hun virker ikke særlig intelligent som stadig nevnte denne mannen for deg. Kanskje for å gjøre deg sjalu? Det virker ellers som om hun skal være den som definerer sannheten som det passer henne til enhver tid. Det ene øyeblikket er all kjønnslig kontakt sex, mens etterpå er det ikke det allikevel. Tipper du ble litt manipulert av henne i løpet av dette forholdet.
Mons Skrevet 4. september 2009 #19 Skrevet 4. september 2009 Det virker merkelig at hun pleide kontakten med en eks samtidig som hun var sammen med deg. Bare det hadde vært grunn nok til å dumpe henne. Og hun virker ikke særlig intelligent som stadig nevnte denne mannen for deg. Kanskje for å gjøre deg sjalu? Det virker ellers som om hun skal være den som definerer sannheten som det passer henne til enhver tid. Det ene øyeblikket er all kjønnslig kontakt sex, mens etterpå er det ikke det allikevel. Tipper du ble litt manipulert av henne i løpet av dette forholdet. Nå har dette etterhvert blitt en diskusjon om å treffe en eks når man er i et nytt forhold eller ikke. Jeg aner ikke hva trådstarter egentlig synes om saken, men jeg klarer ikke å finne noe som tyder på at dette er et problem for han. Det finnes heller ikke noe som gjør dette til et poeng. Til det er det for mange opplysninger som mange her helt forbigår og som er langt alvorligere en holdninger til forskjellige samlivsformer. Jeg har hørt kloke mennesker uttale, litt spøkefullt, at språket er en overvurdert kommunikasjonsform. Jeg har hørt fortvilte jurymedlemmer som har opplevd at andre helt åpenbart stemte etter magefølelse og opplysninger de selv produserte i stedet for de tekniske bevisene. Så jeg blir alltid litt provosert når diskusjoner mister helt fotfestet og der sentrale momenter av mer alvorlig grad blir neglisjert. For å være helt konkret, så nevnte trådstarter ETT tema blant mange som skurret. Dette gjaldt faktisk ikke seksualitet, slik jeg ser det, men mer om når bør signalene være sterke nok til at man tar konsekvensene av en meningsløs kommunikasjon. Jeg har selv opplevd mennesker som er psykotiske, men tilsynelatende velfungerende, og man forstår ofte ikke hvor avvikende deres virkelighetsopplevelse er før de blir satt under press. Jeg har også opplevd mennesker lyve om både forståelige, men også helt meningsløse ting. Heldigvis har jeg klart å se dette som to klart forskjellige situasjoner, men jeg er kanskje litt i tvil... Det trådstarter beskriver er en "skurring" (fritt tolket som, burde jeg allerede på det stadiet skjønt at noe var riv ruskende galt...) med dette eksempelet. Der han faktisk opplyser at han lurer på om damen lyver eller ikke. Jeg vil anta at han opplevde mye mer en skurring etterhvert. Og igjen etter de foreliggende opplysningene: Han var hodestups forelsket i denne damen. Da strekker man ofte strikken alt for langt, mye lenger enn at noe skurrer, og sånt får ofte konsekvenser.
Gjest Gjest_Stjernedryss_* Skrevet 5. september 2009 #20 Skrevet 5. september 2009 Hvis en mann går i et par måneder og lurer på hvem en annen er som kjæresten treffer, så er det helt villt å kalle fyren for kontrollerende, sjalu og andre stygge ting. Hæ..hvem er så teite at de ikke uoppfordret og umiddelbart forteller litt om den de treffer. Og dette var en eks samboer. For meg hadde forholdet vært over allerede på det stadiet. Jeg hadde ikke ventet på løgn? og annen skrullete oppførsel. Så for meg ville skurringen startet mye før det TS beskriver, men så er jeg kanskje litt av den skvetne typen, spesielt ved mangel på empati og vanlig folkeskikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå