Gjest Stemor og x alenemor Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Jeg har en mann med en x og to barn... den klassiske gode gamle historien. Han betaler hemningsløst med penger til sin x (de har en privat avtale på nesten 4 000,- pr mnd) i tillegg får hun 3x barnetrygd, ekstra støtte for et barn med spesielle allergier, alle fradrag, skatteklasse 2. Og vi har barna nesten 40% og får altså ingenting. Jeg synes det er hetl urimelig! Seriøst... vi har alt av utstyr til barna, sykler, hjelmer, slalomutstyr, fotballutstyr. Vi spurte mor en gang om å få låne fotball skoene, men nei.Vi får tlf stadig vekk om hvor dyrt det er å ha barn.. at hun ikke har råd til fritidsakvitiviteter... VEL, vi har regnet at hun har et sted mellom 11 og 12 000,- i mnd,(altså med fradrag og skatteklasse 2) og da lurer jeg på, hvor mye koster det egentlig å ha et barn? Jeg har barn selv, og jeg bruker ikke så mye penger på de. Og når jeg sier at mor i dette tilfellet får så mye penger så har hun ikke begynt å bruke egne penger... det er vel ikke gratis for en mor å ha barn? Jeg synes bare dette systemet suuuger skikkelig, vi har barna nesten halvparten og har ingen fradrag.. og jeg tør påstå at vi har nesten like store utgifter... Hun sender ikke engang med rene truser, kun fillete klær når de kommer til oss. Hva kan vi egentlig kreve.. kan vi kreve at hun også må levere? Vi henter og kjører hver gang, og vi kan da egentlig kreve at hun sender meg klær og utstyr?? Vi må sette ned foten nå, dette går bare ikke lenger.. mannen min er helt enig, han er i mekling med henne nå, uten særlig hell. Til og med mannen på familievernkontoret hadde spurt om det var øknomiske grunner til at hun ikke ville at vi skulle ha barna 2 -3 dager mer i mnd... for han så ikke grunnen. Vel, jeg håper noen som har litt greie på dette kan gi meg seriøse svar. Anonym i dag
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Dessverre er det lite vi kan gjøre... Den som har hovedomsorgen skal i utgangspunktet dekke klær og sko, men heller ikke her gjøres det. Og rettigheter? Tja, det er jo samværsavtalen, fratrekk pga samvær og ellers er det best å suge ut mest mulig har jeg en følelse av. Dere kan jo sjekke bidraget, om det er rett? Det er i grunnen det eneste rådet jeg har å komme med.
m74 Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 Sjekk hva faktisk bidrag skal være hos nav - det er en bidragskalkulator på nettsidene deres. dersom avviket er stort kan dere be nav beregne nytt bidrag. En privat avtale som er åpenbart urimelig er nok ikke gyldig. Det er ikke sikkert dette er den beste fremgangsmten for å holde konfliktnivået nede, men det er ihvertfall en mulighet
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Jeg har en mann med en x og to barn... den klassiske gode gamle historien. Han betaler hemningsløst med penger til sin x (de har en privat avtale på nesten 4 000,- pr mnd) i tillegg får hun 3x barnetrygd, ekstra støtte for et barn med spesielle allergier, alle fradrag, skatteklasse 2. Og vi har barna nesten 40% og får altså ingenting. Jeg synes det er hetl urimelig! Seriøst... vi har alt av utstyr til barna, sykler, hjelmer, slalomutstyr, fotballutstyr. Vi spurte mor en gang om å få låne fotball skoene, men nei.Vi får tlf stadig vekk om hvor dyrt det er å ha barn.. at hun ikke har råd til fritidsakvitiviteter... VEL, vi har regnet at hun har et sted mellom 11 og 12 000,- i mnd,(altså med fradrag og skatteklasse 2) og da lurer jeg på, hvor mye koster det egentlig å ha et barn? Jeg har barn selv, og jeg bruker ikke så mye penger på de. Og når jeg sier at mor i dette tilfellet får så mye penger så har hun ikke begynt å bruke egne penger... det er vel ikke gratis for en mor å ha barn? Jeg synes bare dette systemet suuuger skikkelig, vi har barna nesten halvparten og har ingen fradrag.. og jeg tør påstå at vi har nesten like store utgifter... Hun sender ikke engang med rene truser, kun fillete klær når de kommer til oss. Hva kan vi egentlig kreve.. kan vi kreve at hun også må levere? Vi henter og kjører hver gang, og vi kan da egentlig kreve at hun sender meg klær og utstyr?? Vi må sette ned foten nå, dette går bare ikke lenger.. mannen min er helt enig, han er i mekling med henne nå, uten særlig hell. Til og med mannen på familievernkontoret hadde spurt om det var øknomiske grunner til at hun ikke ville at vi skulle ha barna 2 -3 dager mer i mnd... for han så ikke grunnen. Vel, jeg håper noen som har litt greie på dette kan gi meg seriøse svar. Anonym i dag Vel, her har vi nettopp hatt diskusjoner med stemødre som føler seg dårlig behandlet, og så kommer du og klager over at en far gjør sin plikt og betaler for barnas oppvekst. Du vil at faren skal betale mindre penger til barna sine (4000 er ikke mye i det hele tatt). Det gjør meg kvalm, og bekrefter dessuten alt jeg fra før tenker om stemødre som personer som stjeler andre menneskers plass i deres egen familie, og stjeler ressurser som rettmessig tilkommer barna, den ekte familien, og ingen andre. Dette er en krig om ressurser, som har biologiske grunner. Selvsagt er jeg på barnas side og mot alle stemennesker.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 "Han er helt enig" Det høres ut som du har manipulert barnas far. Jeg kjenner meg igjen i dette. Ikke alle menn tenker på dem de har en forpliktelse overfor, dessverre. (og for å si det i klartekst, det er ens barn en har en forpliktelse for, ikke grådige stemødre)
Far til 2 Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Jeg har en mann med en x og to barn... den klassiske gode gamle historien. Han betaler hemningsløst med penger til sin x (de har en privat avtale på nesten 4 000,- pr mnd) i tillegg får hun 3x barnetrygd, ekstra støtte for et barn med spesielle allergier, alle fradrag, skatteklasse 2. Og vi har barna nesten 40% og får altså ingenting. Jeg synes det er hetl urimelig! Seriøst... vi har alt av utstyr til barna, sykler, hjelmer, slalomutstyr, fotballutstyr. Vi spurte mor en gang om å få låne fotball skoene, men nei.Vi får tlf stadig vekk om hvor dyrt det er å ha barn.. at hun ikke har råd til fritidsakvitiviteter... VEL, vi har regnet at hun har et sted mellom 11 og 12 000,- i mnd,(altså med fradrag og skatteklasse 2) og da lurer jeg på, hvor mye koster det egentlig å ha et barn? ... ... Jeg kjenner meg dessverre igjen i mye av dette fra den tiden jeg selv var samværsforelder. Derfor valgte vi en ordning med at samværsforelder ikke skulle betale bidrag fra den dagen jeg overtok omsorgen. Hva det koster å ha barn finner du bl.a. i denne pdf'en fra SIFO. Dette er det som beskrives som "Standard budsjettet". Forøvrig vil dere kunne benytte NAV sin bidragsveileder å se om bidraget er riktig. Vel, her har vi nettopp hatt diskusjoner med stemødre som føler seg dårlig behandlet, og så kommer du og klager over at en far gjør sin plikt og betaler for barnas oppvekst. Det er ikke FARS oppgave å betale for barnas oppvekst. Det er MOR OG FARS oppgave. Mor skal mao bidra i samme grad som far i forhold til sin inntekt. Det er dessverre altfor mange bidragsmottagere som tror dette ansvaret er bidragsyter sitt ansvar alene. Du vil at faren skal betale mindre penger til barna sine (4000 er ikke mye i det hele tatt). Det gjør meg kvalm, og bekrefter dessuten alt jeg fra før tenker om stemødre som personer som stjeler andre menneskers plass i deres egen familie, og stjeler ressurser som rettmessig tilkommer barna, den ekte familien, og ingen andre. Dette er en krig om ressurser, som har biologiske grunner. Selvsagt er jeg på barnas side og mot alle stemennesker. Dette hørtes ekstremt bittert ut (å stjele andre menneskers plass i egen familie", "stjele ressurser" og "den ekte familien"). Jeg tror vi alle må innse at sannsynligheten for å leve sammen resten av livet er mindre en 50% veldig mange steder. Jeg har sett at en del menn i en del tråder blir beskrevet som "uegnet til omsorg", "voldsutøvere", "late", "gjerrige" og mye annet. En ensidig nedrakking av menn er kansje noe en må forvente i et så sterkt kvinnedominert forum. At disse beskrivelsene kommer fra kvinner som tidligere var veldig glad i de samme mennene synes ikke å påvirke utsagnene. Og når det er sagt tror jeg ikke at problemstillingen er så mye anderledes i en del mannsdominerte forum. Men jeg tror faktisk ikke menn legger så mye av sjela si i å rakke ned på tidligere partner. Kansje jeg tar feil. Innlegget ditt er uansett ikke et forsøk på en utstrakt hånd om forsoning og barnas beste (selv om du påstår dette. Isteden er det å fyre oppunder en kansje allerede påbegynt konflikt. Hvordan du kan si at du med slike utsagn er på barnas side er for meg uforstålig.
Gjest Gjest_polly Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Jeg tror dere har misforstått hva TS mener.... Tror hun mener at siden de har barna nesten halvparten av tia, så kan de redusere pengene til halvparten.... Han betaler mer enn vanlig, satsen er fra +/- 1500 pr barn pr måned..... Tror nok ikke det her handler om grådig stemor, heller en som er oppgitt over måten mor behandler de på...... - DE må alltid hente/bringe - Barna har aldri med seg rene klær... La meg spørre deg TS har barna ordentlige klær hos mor? eller ser det ut som de ikke får noe annet enn mat og tak over hodet? Stemødre må heller få ros enn ris, de tar seg tross alt av "andres" barn*!!!!
Gjest ikke en stemor Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 I dette tilfellet får biomor 4ooo kr i mnd i bidrag fra biofar. Hun skal selv dekke like mye for barna, altså 4000 til. Så får hun nesten 3000 kr i barnetrygd. Da er vi oppe i en sum på 11000 i mnd som skal gå til barna, og i tilegg får hun diverse skattelettelser og ektraytelser fra nav. Vi snakker iallefall 15000 kroner her. Ærlig talt!!! Så mye koster det ikke å holde to unger med mat, klær, strøm og hus i en mnd. Det virker som veldig mange mener at biofar skal koste alle utgifter til barna sine gjennom bidrag. Men det er jo faktisk slik at biomor skal koste like mye. Men det bli jammen pent glemt når regnskapet skal settes opp. Jeg har desverre ingen gode råd å komme med, annet enn å prøve 50-50 deling. Da vil utgiftene bli mer rettferdig fordelt.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #9 Skrevet 1. september 2009 Sjekk hva faktisk bidrag skal være hos nav - det er en bidragskalkulator på nettsidene deres. dersom avviket er stort kan dere be nav beregne nytt bidrag. En privat avtale som er åpenbart urimelig er nok ikke gyldig. Det er ikke sikkert dette er den beste fremgangsmten for å holde konfliktnivået nede, men det er ihvertfall en mulighet Det er lov til å avtale hva man vil i bidrag privat. Jeg tror dere har misforstått hva TS mener.... Tror hun mener at siden de har barna nesten halvparten av tia, så kan de redusere pengene til halvparten.... Han betaler mer enn vanlig, satsen er fra +/- 1500 pr barn pr måned..... Tror nok ikke det her handler om grådig stemor, heller en som er oppgitt over måten mor behandler de på...... - DE må alltid hente/bringe - Barna har aldri med seg rene klær... La meg spørre deg TS har barna ordentlige klær hos mor? eller ser det ut som de ikke får noe annet enn mat og tak over hodet? Stemødre må heller få ros enn ris, de tar seg tross alt av "andres" barn*!!!! Satsen er fra 0 og oppover. I dette tilfellet får biomor 4ooo kr i mnd i bidrag fra biofar. Hun skal selv dekke like mye for barna, altså 4000 til. Så får hun nesten 3000 kr i barnetrygd. Da er vi oppe i en sum på 11000 i mnd som skal gå til barna, og i tilegg får hun diverse skattelettelser og ektraytelser fra nav. Vi snakker iallefall 15000 kroner her. Ærlig talt!!! Så mye koster det ikke å holde to unger med mat, klær, strøm og hus i en mnd. Det virker som veldig mange mener at biofar skal koste alle utgifter til barna sine gjennom bidrag. Men det er jo faktisk slik at biomor skal koste like mye. Men det bli jammen pent glemt når regnskapet skal settes opp. Jeg har desverre ingen gode råd å komme med, annet enn å prøve 50-50 deling. Da vil utgiftene bli mer rettferdig fordelt. Ja hva koster egentlig et barn? Her er det også snakk om at barn som det mottas ekstra støtte for, og den støtten skal jeg love er lav i forhold til hvilke kostnader man ofte har. Men f.eks. koster 2 barn i småskolealder (ihht til sifo): SFO - 4400 Mat - 3180 Klær og sko - 760 Helse og hygiene - 360 Lek og fritid - 1300 Reise - 550 Annet (rundet av) - 2000 Det blir 12560, og da er ikke strøm, hus og ferie tatt med. I tillegg er dette budsjettet ganske så forsiktig. Neida det koster visst ikke å ha barn
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #10 Skrevet 1. september 2009 Det er ikke FARS oppgave å betale for barnas oppvekst. Det er MOR OG FARS oppgave. Mor skal mao bidra i samme grad som far i forhold til sin inntekt. Det er dessverre altfor mange bidragsmottagere som tror dette ansvaret er bidragsyter sitt ansvar alene. Du snakker mot bedre vitende. Alenemødre blir ofte sittende med alt ansvaret. Bidraget fedrene betaler dekker ikke en brøkdel av det det koster å ha barn. Alenemoren gjør all jobben. All ære alle til mødrene for den enorme innsatsen som legges ned, og jeg er ikke engang kvinne. Jo, det er faktisk farens ansvar at barna får en like bra oppvekst som hvis foreldrene ikke har vært skilt. Det er foreldrene som har gått fra hverandre, ikke barna. Barna skal ikke lide for det. Siden fedre stort sett tjener mer, og siden moren tar de fleste fysiske og emosjonelle belastningene og i de fleste tilfeller er den primære omsorgspersonen (selv om foreldrene bor sammen), er det bare rettferdig at faren yter mer økonomisk. Jeg har en selv en rik drittsekk-far med ny usurpator-kone, og som bare tenker på seg selv, og moren min har gjort all jobben og tatt mer enn sin del av det økonomiske ansvaret selv om hun har en langt mer moderat inntekt og i motsetning til ham ingen stor arvet formue heller. I alle andre tilfeller jeg kjenner til er det også moren som tar det meste ansvaret og faren som prøver å sluntre unnta pliktene sine.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #11 Skrevet 1. september 2009 Jeg har sett at en del menn i en del tråder blir beskrevet som "uegnet til omsorg", "voldsutøvere", "late", "gjerrige" og mye annet. En ensidig nedrakking av menn er kansje noe en må forvente i et så sterkt kvinnedominert forum. Jeg er ikke kvinne. Innlegget ditt er uansett ikke et forsøk på en utstrakt hånd om forsoning og barnas beste (selv om du påstår dette. Isteden er det å fyre oppunder en kansje allerede påbegynt konflikt. Hvordan du kan si at du med slike utsagn er på barnas side er for meg uforstålig. Min bakgrunn for å mene noe om denne saken er jeg som barn som har opplevd stemødre på kroppen (i alle fall opplevd hvordan jeg har blitt "erstattet" av en såkalt "ny familie", blitt stadig mer tilsidesatt og "stemoderlig" behandlet. Det var aldri slik før og det skyldes direkte "stemorens" inntreden i familien. Min erfaring er at det er akkurat som i eventyret om Askepott. Selvsagt er jeg på barnas, dvs. min egen, side. Og selvsagt har rett til å mene noe fra barnas perspektiv. Problemet her er egoistiske voksne, som regel fedre og stemødre, som bare tenker på seg selv, mens moren er den eneste personen barnet kan stole på og som oppfyller sine forpliktelser overfor barnet. Jeg har ingen grunn til å være interessert i noen "forsoning" eller normalisering av relasjoner som er unaturlige, falske og onde, og som bare går utover barna. Tvert imot bør skadelige stefamilier bekjempes slik at det blir mindre vanlig og færre barn opplever dette.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #12 Skrevet 1. september 2009 Men f.eks. koster 2 barn i småskolealder (ihht til sifo): SFO - 4400 Mat - 3180 Klær og sko - 760 Helse og hygiene - 360 Lek og fritid - 1300 Reise - 550 Annet (rundet av) - 2000 Det blir 12560, og da er ikke strøm, hus og ferie tatt med. I tillegg er dette budsjettet ganske så forsiktig. Neida det koster visst ikke å ha barn Nå faller en del av disse utgiftene på far da, siden han har barna 40% og mor ikke sender med tøy engang.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #13 Skrevet 1. september 2009 Jeg har en mann med en x og to barn... den klassiske gode gamle historien. Han betaler hemningsløst med penger til sin x (de har en privat avtale på nesten 4 000,- pr mnd) i tillegg får hun 3x barnetrygd, ekstra støtte for et barn med spesielle allergier, alle fradrag, skatteklasse 2. Og vi har barna nesten 40% og får altså ingenting. Jeg synes det er hetl urimelig! Seriøst... vi har alt av utstyr til barna, sykler, hjelmer, slalomutstyr, fotballutstyr. Vi spurte mor en gang om å få låne fotball skoene, men nei.Vi får tlf stadig vekk om hvor dyrt det er å ha barn.. at hun ikke har råd til fritidsakvitiviteter... VEL, vi har regnet at hun har et sted mellom 11 og 12 000,- i mnd,(altså med fradrag og skatteklasse 2) og da lurer jeg på, hvor mye koster det egentlig å ha et barn? Jeg har barn selv, og jeg bruker ikke så mye penger på de. Og når jeg sier at mor i dette tilfellet får så mye penger så har hun ikke begynt å bruke egne penger... det er vel ikke gratis for en mor å ha barn? Jeg synes bare dette systemet suuuger skikkelig, vi har barna nesten halvparten og har ingen fradrag.. og jeg tør påstå at vi har nesten like store utgifter... Hun sender ikke engang med rene truser, kun fillete klær når de kommer til oss. Hva kan vi egentlig kreve.. kan vi kreve at hun også må levere? Vi henter og kjører hver gang, og vi kan da egentlig kreve at hun sender meg klær og utstyr?? Vi må sette ned foten nå, dette går bare ikke lenger.. mannen min er helt enig, han er i mekling med henne nå, uten særlig hell. Til og med mannen på familievernkontoret hadde spurt om det var øknomiske grunner til at hun ikke ville at vi skulle ha barna 2 -3 dager mer i mnd... for han så ikke grunnen. Vel, jeg håper noen som har litt greie på dette kan gi meg seriøse svar. Anonym i dag Dere har et forhandlingskort, og det er at han betaler mer enn han må. Det kan dere bruke til å sette betingelser, at enten får barna med tøy og utstyr som de skal (mor skal dekke dette, det er derfor hun får bidrag og stønader), eller så kanselleres den private avtalen og bidraget avkortes til kun å være det som bidragskalkulatoren setter det til. Trusselen om et inntektstap på kanskje 12 000 eller mer kan være motiverende nok til å oppføre seg bedre.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #14 Skrevet 2. september 2009 Dere har et forhandlingskort, og det er at han betaler mer enn han må. Det kan dere bruke til å sette betingelser, at enten får barna med tøy og utstyr som de skal (mor skal dekke dette, det er derfor hun får bidrag og stønader), eller så kanselleres den private avtalen og bidraget avkortes til kun å være det som bidragskalkulatoren setter det til. Trusselen om et inntektstap på kanskje 12 000 eller mer kan være motiverende nok til å oppføre seg bedre. "Dere"? Dette er et forhold som utelukkende gjelder barnets foreldre. Det raker ikke den såkalte stemoren. Uvedkommende har ingenting med å blande seg. Synes det er ufyselig å se på hvordan noen prøver å frata disse barna den økonomiske sikkerheten de har krav på. Jeg er helt sikker på at det er moren som er den primære omsorgspersonen her. Hun får ikke spesielt mye i bidrag, og det hun får skulle bare mangle.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #15 Skrevet 2. september 2009 Nå faller en del av disse utgiftene på far da, siden han har barna 40% og mor ikke sender med tøy engang. Ja noe mat og reiseutgifter faller på dem, men resten er ment å dekkes av bl.a. bidrag. Så kom ikke å fortell at et bidrag fra far på 2000 pr barn er så himla mye for de fleste.
Gjest chickpea Skrevet 2. september 2009 #16 Skrevet 2. september 2009 Jeg er også en stemor, min mann har hovedomsorgen. Han har aldri mottatt bidrag fra sin ex, og har hittil dekket over 90% av alle utgifter - også de som kan regnes som "felles". Hvis han f.eks ber om at hun bidrar økonomisk til aktivitetskurs (som hun selv melder barnet ivrig på), så truer hun med at hvis ikke han betaler 100% så får ikke barnet lov til å dra på kurset. Til tross for at det er hun som har samvær og burde betalt bidrag, om ikke til min mann, så i hvertfall bidratt noe til fellesutgifter, så er det hun som ringer til min mann og maser om penger hele tiden. Hun har høy inntekt og har hverken studielån eller høyt huslån, så her er det bare viljen som mangler. Så det er ikke alltid slik at stemødre er ute etter å loppe far for barnas rettmessige penger, det finnes også mødre som ikke vil betale for sine barn!
leirbål Skrevet 2. september 2009 #17 Skrevet 2. september 2009 Det er ille at ts får så mye pepper i denne saken. Jeg har vært alenemor i mange år, og vet at det ikke er like lett økonomisk til enhver tid. Men jeg ser ikke grunnen til at far skal utnyttes allikevel. Og det er det som skjer her. Mor får størstedelen av sfo/ barnehage dekket av det offentlige, så det er ikke en stor utgift. Men tredobbel barnetrygd, bidrag fra far og div. fradrag. Når da far har barna nesten halve tiden, og holder alt av klær og utstyr selv, er det ikke mer enn rett og rimelig at ts reagerer. Jeg ville gjort som flere sier, regn ut på bidragskalkulatoren til nav, og snakk med mor. Dere kan enten lage en avtale om at sportsutstyr følger barnet, ikke hjemmet, eller be Nav om å ordne bidragene. Det første er nok det som lager best samarbeidsklima. Lykke til ts.
Gjest TS Skrevet 2. september 2009 #18 Skrevet 2. september 2009 Hei, takk for sakelige og flotte svar. Jeg er seriøst ute etter barnas beste og de som mener noe annet har feil. Det jeg mener med dette innlegget er rett og slett at jeg synes at vi har nesten de samme utgiftene som mor, men mor får alle fradrag. Jeg synes det er urettferdig!! Vi har ikke så god økonomi. Jeg er selv mor, og når faren har barnet mitt så sender jeg med klær, utstyr, alt vasket, og jeg får det skittent hjem hver mandag. Men igjen.. det er vel derfor jeg får denne støtten? jeg er oppriktig glad i stebarna mine. Men jeg synes det er kjipt at vi ikke har råd til å reise til utlandet med de hvert år sånn som mor har.. fordi vi må betale 4000 netto til henne hver mnd, og ikke har noe fradrag. Og i tillegg så mener hun at vi skal dekke frititdsutgifter...?? Hallooo?? Jeg skjønner at det koster å ha barn. jeg så noen hadde regnet det til å bli ca 12 000,- men da mener jeg at mor også må regne med å betale en del av sin lommebok.. Det er det jeg mener! AT mor og far sammen skal betale for barna, nå føler jeg at det er vifar (altså vi, for vi har felles økonomi) som betaler mesteparen. Barna kommer i slitte klær til oss og dessverre er det ofte sånn vi ser de ellers også! I fjor vinter kjøpte hun ikke engang vintersko, og de har gått med joggesko med hull i mesteparten av sommeren... Men igjen.. jeg bryr meg, og mannen min og jeg er enige om at noe må gjøres. Jeg manipulerer ikke...!!! Vi vil bare ha litt mer økonomisk frihet til å gjøre ting for barna, og at vi skal vite at pengene faktisk går til barna! TS
leirbål Skrevet 2. september 2009 #19 Skrevet 2. september 2009 Hei. Jeg hadde bedt far ta kontakt med familievern kontoret og bedt om en samtale. Det aller beste er om han og mor møter alene. Det kan lett bli oppfattet som en provokasjon om du også kommer, selv om det er tullete. La ham be mor om å ta med et budsjett og kvitteringer for det hun bruker på barna. Da vil dere se hva hun bruker pengene på. Barna eller andre ting. Den ordningen dere har nå høres helt tullete ut. Men vær forberedt på motstand. De færreste liker å gå ned i inntekt.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #20 Skrevet 2. september 2009 Ja noe mat og reiseutgifter faller på dem, men resten er ment å dekkes av bl.a. bidrag. Så kom ikke å fortell at et bidrag fra far på 2000 pr barn er så himla mye for de fleste. De må også betale klær, sko, fritidsutstyr, helse, leker osv osv, for mor sender ikke noe med barnet. Det betyr at de betaler f.eks garderoben barnet har hos mor, i tillegg til at de må dekke en egen som barnet har hos dem. Moren i dette tilfellet betaler ikke en krone av egen lomme til disse barna, ser du ikke at det blir feil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå