Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei der ute.

Er det noen som kan gi meg en pekepinn her?

Jeg mistet mamma så alt for tidlig og nå har hennes samboer satt seg virkelig på bakbena.

De var altså ikke gift, men han har hentet ut en klekkelig livsforsikring og allerede fått seg ny dame. Nå stikker han kjepper i hjulene ved meg og mine brødres ønske om å hente ut mammas ting fra huset (huset var forøvrig leid, ikke kjøpt og det var mamma som stod for depositum og leiekontrakt).

Jeg har prøvd å søke på nettet, men synes det er litt vrient.

Han har vel ingen rett på å arve mammas ting? Så vidt jeg har skjønt så skal vel han kun ta med ut det han tok med inn i forholdet + ting han selv har kjøpt og evt.kjøpt sammen med mamma?

Jeg er helt desperat og på felgen, er det noen som har peil her, så hjelp meg gjerne med et par ord.

Tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med en advokat som driver med arverett. Mange advokater gir den første timen gratis. Om du har dårlig råd og trenger mer hjelp, sjekk om du kvalifiserer for fri rettshjelp, eller be jusstudenttjenester som f.eks Juss-Buss eller JURK om hjelp.

Litt ukvalifisert synsing:

Han skal ikke ha automatisk rett på å arve etter din mor; hun kan ha skrevet testamente, men selv da er det bare en del av verdiene hun har lov til å gi ham, dere skal ha hoveddelen. Finnes det ikke et testamente, er dere barna de eneste livsarvingene, etter hva jeg har skjønt. Det var snakk om å endre reglene, men tror ikke det har blitt gjort enda.

Og om kun deres mors navn sto på leiekontrakten, vil jeg tro at han ikke har noe krav på adgang til den. Han må selvsagt kunne hente ut sine ting, men det vil være deres oppgave å rydde ut etter deres mor, og avslutte leieforholdet i hennes navn.

Og få sjekket livsforsikringen, jeg synes det høres rart ut med en forsikring som kun tilgodeser samboer, og ikke barna. Da min far døde, fikk min mor mesteparten av forsikringspengene, men vi barna fikk også litt.

Skrevet

Akkurat det med livsforsikring så kann det være at han har tegnet en på henne og ved død så tilfaller pengene han.

Dersom hun hadde tegnet en livsforsikring på seg selv så tilfaller beløpet boet, dvs arvinger. Han har ingen arverett når hun har barn og det ikke er skrevet testamentet. Barns arv går uansett foran.

Skrevet

SKaff de advokat, det er verdt det! du kommer til å angre resten av livet hvis du ikke tar fatt i dette straks! Og jeg mener STRAKS; for det kan påhvile en foreldelsesfrist her, og en aksept dersom det går for lang trid. At han allerede har skaffet seg dame, tyder på at det er en stund siden dødsfallet. Har du ikke åenger til advokat kan du også drøfte saken med namsmann/lensmann. Lykke til. KJEMP!

Skrevet
Hei der ute.

Jeg mistet mamma så alt for tidlig og nå har hennes samboer satt seg virkelig på bakbena.

De var altså ikke gift, men han har hentet ut en klekkelig livsforsikring og allerede fått seg ny dame. Nå stikker han kjepper i hjulene ved meg og mine brødres ønske om å hente ut mammas ting fra huset (huset var forøvrig leid, ikke kjøpt og det var mamma som stod for depositum og leiekontrakt).

Han har vel ingen rett på å arve mammas ting? Så vidt jeg har skjønt så skal vel han kun ta med ut det han tok med inn i forholdet + ting han selv har kjøpt og evt.kjøpt sammen med mamma?

Jeg er helt desperat og på felgen, er det noen som har peil her, så hjelp meg gjerne med et par ord.

hei.

du kan ringe en advokat og snakke med han. det gjorde jeg. der fikk jeg avklart reglene når jeg snakka med han.

så lenge de kun var samboere, og ikke hadde noen skreven avtale så faller ikke noe på han. annet enn det han tok med seg inn i boligen, som var hans fra før av.

så lenge leiligheten står på hennes navn, så er det KUN DERE BARNA som har adgang til retten av denne og innholdet. altså det er dere som skal ha nøkkelen og posjonere hva som er deres og hans.

han har ikke rett på å arve nåla i veggen så lenge de ikke var gift eller har noen samboer avtale.

hadde de vært gift hadde han hatt rett på 1/4 av arven.

• 1 måned senere...
Skrevet
Hei der ute.

Han som samboer er ikke arving. Dere tar kontaktmed skifteretten,slik får dere innsyn i papirer som finnes. Dere kan ta privat skifte eller off.skifte. Noe som koster penger

• 5 måneder senere...
Skrevet

Tusen takk for alle svar og beklager at takken ikke kom før nå. Er ikke så mye på forumet lenger og har igrunn lagt hele saken på is pga.av dårlig kommunikasjon i familien, familiedrama og mange baller i lufta. Forsikringen gikk gjennom mammas jobb, så han har ikke noe med registreringen av den å gjøre, såvidt jeg vet. Ting har ordnet seg litt siden sist, men det er mange skjeletter i skapet her som jeg gjerne vil ha ut.

Igjen takk skal dere ha :-)

Gjest green tea
Skrevet (endret)

slette jeg la merke til noe.

noe har sikkert noen tatt meg i får kjøpe

Endret av green tea
Skrevet

Tusen takk for alle svar og beklager at takken ikke kom før nå. Er ikke så mye på forumet lenger og har igrunn lagt hele saken på is pga.av dårlig kommunikasjon i familien, familiedrama og mange baller i lufta. Forsikringen gikk gjennom mammas jobb, så han har ikke noe med registreringen av den å gjøre, såvidt jeg vet. Ting har ordnet seg litt siden sist, men det er mange skjeletter i skapet her som jeg gjerne vil ha ut.

Igjen takk skal dere ha :-)

Hei

Kollektive forsikringer i arbeidslivet går ikke inn i boet. Den tilfaller ektefelle eller samboer som har vært samboer i 2 år eller har felles barn. Det hender at man fritt kan begunstige personer i kollektive ordninger, men dessverre er det alt for få som faktisk skjønner disse konsekvensene. Alt for mange som går rundt og "tror". Til opplysning så er det FAL (forsikringsavtale loven) og ikke AL (arveloven)som styrer forsikringsutbetalinger.

Skrevet

Hei

Kollektive forsikringer i arbeidslivet går ikke inn i boet. Den tilfaller ektefelle eller samboer som har vært samboer i 2 år eller har felles barn. Det hender at man fritt kan begunstige personer i kollektive ordninger, men dessverre er det alt for få som faktisk skjønner disse konsekvensene. Alt for mange som går rundt og "tror". Til opplysning så er det FAL (forsikringsavtale loven) og ikke AL (arveloven)som styrer forsikringsutbetalinger.

Jeg har ikke ment at denne forsikringen har NOE som helst med arv å gjøre :) Er innforstått med det, selv om det er fryktelig surt at en mann som har skodd seg på mammas dødsfall, aldri bidratt med et dugg, lent seg helt på mamma økonomisk og like etter dødsfallet involvert seg med nye damer og sparket meg ut av huset omtrent, og tatt privat skifte uten meg involvert, skal få 700.000,- fra forsikringen rett som det er. Men det er jo en helt annen sak...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...