Gjest AnnaHermine Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Jeg har bodd i et kollektiv 2 år, dette er 3 året. Har vært en ny som har komt inn hvert år. Vi er tre jenter. Jeg er den eneste som rydder og vasker! Jeg hadde vaskeuke for 3 uker siden, rengjor HELE leiligheten, - som selvfølgelig bare skulle mangle. Men tror dere ikke at det ikke har blitt vaska etter det?! Ingen vasker opp grytene etter bruk. Jeg kommer alltid til en skitten kjøkkendisk, med gryter og matrester over alt. Jeg tar inni og utav oppvaskemaskinen HVER dag. Jeg har sett hun ene jeg bor me gjøre det en gang. De går ikke ned med bosset en gang. Er ikke dette en utrolig merkelig oppførsel av jenter på 22 år? Jeg prøve å ta det opp, men de går bare i forsvarsposisjon med en eneste gang, og det blir skikkelig sur stemning. Jeg er dritt lei av å komme sliten hjem, og rydde som om jeg var mor til 2 grisunger. Er det så vanskelig å finne jenter på min alder som vil ha det ryddig og hygienisk rundt seg?? Tror nesten jeg må gi opp hele prosjektet med å bo i kollektiv, selv om jeg liker å ha selskap. Hva skal jeg gjør? Jeg prøver å ta det opp, men det synker ikke inn. Har laget vaskeplan, men de bare driter i det.... Hvordan få de til å forstå at fellesarealet må være ryddig i et kollektiv?
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Er du litt treg? Du må selvfølgelig flytte.
Gjest AnnaHermine Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 Absolutt ikke treg. Men har desverre ikke råd til å bo alene. Student med lite penger. Jeg er blitt glad i denne leiligheten, og det sitter langt inne å flytte fra denne plassen. Og det har nå bodd 4 forskjellige jenter med meg disse årene, og ingen har ryddige. Så er det mulig å finne dem? Og det forundrer meg at nykommerne til leiligheten ikke blir flaue når de ikke gjør en dritt husarbeid.
Minttu Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Jeg skulle bodd med deg! Hater rotete folk og ting som du beskriver. Er ganske ryddig og sånn selv
Hinata Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 (endret) Gå til streik rett og slett, prøve å klare å overse rotet. Lag enkel middag der du kan vaske opp dine ting med en gang (og gjem det unna dem, slik at de ikke har noe rent) Jeg hadde nok prøvd å hatt det noenlunde hygienisk på badet, men ikke noe mer en absolutt nødvendig.. Prøv å se om dette gjør at de blir klar over hvor mye de faktisk roter, det er altfor mange som tror at rotet forsvinner fordi mor (eller noen andre) plukker opp etter dem.. Hvem har ansvaret for hvem som kommer nye inn i kollektivet? Avtal med huseier at dere har lyst til å ha intervju med de som er aktuelle. Prøv å fremstå ryddige og strenge på dette intervjuet, slik at de innser at her må man gjøre sin andel av det som er felles. Lykke til Endret 1. september 2009 av Hinata
Gjest AnnaHermine Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Ida.Kristine: Flytt inn hit ;-) Vi kunne hatt det ryddig og fint hele tiden hehe
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Hvordan få de til å forstå at fellesarealet må være ryddig i et kollektiv? For noe tull. I et kollektiv skal det være rotete. Det er du som har misforstått.
Hinata Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 Er med på den altså Hvor må jeg flytte i så fall?
generalen Skrevet 1. september 2009 #9 Skrevet 1. september 2009 Sett søpla utenfor døra til rommet dems. Server mat på skitne tallerkener.
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 1. september 2009 #10 Skrevet 1. september 2009 For noen grisunger! Jeg er husren jeg og - ta meg inn?
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #11 Skrevet 1. september 2009 Jeg har bodd sammen med ganske mange i ulike kollektiv og de ALLER fleste har vært kjempeflinke til å rydde og vaske etter seg. Så hvis du flytter kan det godt hende du får mye bedre naboer enn disse. Ellers et par tips: Ikke vær for raskt ute med å vaske og rydde etter de andre. Hvis du tar oppvaskmaskinen hver dag kan det hende noen av dem knapt er bevisst på at det trengs, også tenker de sikkert at det er greit å slippe unna. Når det gjelder gryter etc, ha dine egne og sett dem heller på rommet om de andre forsyner seg av dem når alt annet er skittent. Det blir antagelig litt mer rotete av dette, litt mer enn du synes er ok, men da blir kanskje de andre mer oppmerksomme på at de MÅ gjøre noe av og til. Også er det noen som bare ER grisete...
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 1. september 2009 #12 Skrevet 1. september 2009 Enig, gi dem en skikkelig lærepenge ved å kun rydde opp ditt rot. Er enig i det med badet - bad må være hygeniske nok til at du er REN når du går derfra... Advarsel: kan nok ta tid før de åpner øynene, men det kommer til slutt.
Kiyo Skrevet 1. september 2009 #13 Skrevet 1. september 2009 Jeg hadde gjort som mange andre her sier. Sluttet å rydde opp etter alle andre og passet på at kun mine egne hygieniske behov ble dekket. Oppbevart et eget sett med rene kasseroller, håndduker, klær etc innelåst på rommet mitt. Å gå til anskaffelse av plastbestikk hadde heller ikke vært en dårlig ide. Prøvd å oppholde meg på mitt ryddige rom eller ute mens lukten av gamle matrester sakte men sikkert driver resten av kollektivet gal. Spandert på meg litt røkelse og duftlys og kost meg og ikke begynt å oppholde meg i fellesrommene før det er ryddet der. Kanskje grisene oppdager at de er griser tilslutt
Talwen Skrevet 1. september 2009 #14 Skrevet 1. september 2009 Sjokkerende at samboerne dine synes det er "greit" å la deg leke hushjelp for dem! Er enig med de fleste andre; la det være rotete en stund, hold noe matlagingsutstyr separat sånn at du har noe rent. Ellers er jeg også enig i at dette burde du ta opp med huseier neste gang det skal finnes en ny beboer.
Gjest Supermimz Skrevet 1. september 2009 #15 Skrevet 1. september 2009 Hei! Bare rydd etter deg selv og oppdater oss med fremgang. Slike prosjekter er alltid gøyale å høre om
Minttu Skrevet 1. september 2009 #16 Skrevet 1. september 2009 Ida.Kristine: Flytt inn hit ;-) Vi kunne hatt det ryddig og fint hele tiden hehe Har ikke råd jeg Dessuten vil jeg bo alene Håper det går bra med deg da! Du får gjerne oppdatere oss
TipsyTopsy Skrevet 1. september 2009 #17 Skrevet 1. september 2009 Vel, jeg bodde selv i kollektiv før. Syns det gikk ganske greit, siden vi hadde oppvaskmaskin, men kan tenke meg at i de fleste tilfeller så vil man få det typiske rydde/rote-problemet. Jeg forstår ikke hvordan huseier skal kunne gjøre noe med dette? Dette er vel, og forblir vel et felles ansvar for dere i kollektivet? Nei, jeg hadde flyttet for meg selv hvis det ikke blir bedre. Det kan du jo kanskje si til dem? Ellers er jo Kiyo inne på noe.
Snill Skrevet 1. september 2009 #18 Skrevet 1. september 2009 (endret) Been there, done that som Hinata sikter til, altså rydde sitt eget, skritte over andres, og å sørge for å selv være ren når man går ut fra badet. Rekorden var 11 håndduker i en haug på gulvet (fordelt på 4 stk, meg selv ikke innkludert og minst en til som garantert nok ikke hadde en av de). Det å rydde etter andre gjør de godt vant vil jeg tro ja, spesielt om det gjelder småting. Jeg hintet og sa direkte fra, men det ble ikke bedre i mer enn 10-15 minutter, så til slutt gav jeg fullstendig f i absolutt alt. Ikke moro å leve sånn, men jeg lever heller i et skittent hus enn å være vaskehjelp for "voksne". Vi var begge kjønn alle årene. Bor nå alene, men hadde aldri godtatt å flytte inn med hverken kjente eller ukjente dersom jeg ikke visste hvordan de hadde det der de bodde før. Dessuten, bare for å få frem at det ikke var min feil + å være litt jævlig rett og slett, så passte jeg på å fortelle alle, der det falt seg naturlig, hvordan saker og ting var til hverdags. Du har kort sagt min dypeste sympati EDIT: Glemte noe: Jeg spiste selv ute en periode pga elendig orden og rengjøring på kjøkkenet. Jeg la det frem for slik for noen som skulle på grillparty en gang: Når man er på ferie og skal finne en god restaurant så går man jo der hvor lokalbefolkningen går...det samme gjelder er direkte overførbart til mitt tilfelle. Endret 1. september 2009 av Snill
Bernardette Skrevet 2. september 2009 #19 Skrevet 2. september 2009 Jeg hadde kjøpt meg mine egne gryter, steikepanner og tallerkner (holder med en eller to av hver), LÅST DET INN og latt det andre bli stående til det størkner i sitt eget gørr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå