Gå til innhold

Trenger tips til middag med laks

Gjest laksenka

Anbefalte innlegg

Gjest laksenka

Samboer er laksefisker og nå har vi masse laks i fryseren. De største er sendt til røyking. Men har mange 1-2 kg laks. Vi pleier å lage til vanlig ovnsbakt laks i folie i ovnen, med poteter, grønnsaker og rømme. Det er jo godt det, men har lyst å prøve litt andre varianter også. Noen som har noen knallgode retter? Gjerne noe som kan gjøre den ovnsbakte laksen litt mer spennende. Vi pleier bare å krydre med litt forskjellige og noen ganger ha sitron inni, og smør så klart. Eller andre varianter :) Alle bidrag mottas med stor takk :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I langpanne:

I bunnen legger du gulrot (lange strimler, laget med ostehøvel) og rødløk.

Bland rømme og pesto (1/2 glass pesto til 1 boks rømme) og legg over grønnsakene.

Legg på fisken, la den ligge "på rygg" og stryk på litt pesto inni fisken. Krydre med grovmalt pepper og salt inni fisken

Underveis kan du ta ut pannen et par ganger og øse litt av sausen "oppi" fisken.

Steketid avhenger av tykkelsen på fisken, bruk 180-200 grader.

Ellers vil en 1-2 kilos fisk bli fine fileter. Mariner med teriyakisaus, stek i stekepanne, server med sandefjordsmør og nypoteter. Og litt rømme med finhakket vårløk ogen anelse sukker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del laksen i fileter, surr en skive spekeskinke rundt hver, og stek i ovnen. Hjemmelaget potetmos og rødvinssaus (ja, tenk!) er kjempegodt ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Laget nettopp en litt utradisjonell laksemiddag.

Du trenger følgende:

1/2 - 1 kg Laksefilet(noe som du har masse av ;))

Chillisaus

Tandoorikrydder(krydderblanding som kjøpes på invandrerbutikk)

Ajwain(frø/krydder som også kjøpes på invandrerbutikk)

Basmati ris

Løk

-Bland 1 sp. skje tandoorikrydder, 1 sp chillisaus og 1 ts. ajwain. Gni denne pastaen godt på laksefileten. La dette ligge i et par timer(ikke nødvendig hvis du har dårlig tid) Stek denne i 20-30 min ved 225 C.

-Kok ris i saltet vann.

-Stek løk i melange.

Når alt er ferdig så serverer du med en salat eller bare som det er. Dette er min favoritt lakserett og håper den faller i smak:)

Bare spør hvis du skulle lure på noe, er ikke expert men kan godt prøve meg:)

Velbekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å steke laks i tynne skiver, krydre med salt og pepper. Dette legges i en tortillalefse med rømme eller anna dressing, vårløk og det man ellers har tilgjengelig og rulles sammen. Veldig enkelt, og veldig godt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å steke laks i tynne skiver, krydre med salt og pepper. Dette legges i en tortillalefse med rømme eller anna dressing, vårløk og det man ellers har tilgjengelig og rulles sammen. Veldig enkelt, og veldig godt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...