estrella Skrevet 1. september 2009 #1 Del Skrevet 1. september 2009 Hvorfor vaksinerer vi egentlig kattene, når de i mange år har klart seg uten disse vaksinene? Katter som bor på bondegårder blir ikke vaksinert. Iallefall ikke dem jeg har "kjennskap" til. De lever jo de også. Ikke får de spesialfor tilpassa kattunger heller. Så hvorfor vaksinerer vi dem plutselig? ...og jeg lurer faktisk! Har fått en kattunge. Skal ta den med til dyrlegen etterhvert, men den er bare åtte uker, så kan vente litt (synes å huske at jeg har lest en plass at de ikke skal vaksineres på det tidspunktet uansett?). Den spiser spesialfor, for de aller minste kattungene, så lider ingen nød her i huset. Er en liten gutt, så tenkte å kastrere den etterhvert, så slipper vi enda flere løskatter rundt forbi i nabolaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #2 Del Skrevet 1. september 2009 etterhvert har man fått mer kunnskap om både ernæring og helse, og katten mer "verdi". Ved å vaksinere katten er man med på å ikke la sykdommer spre seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 1. september 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 1. september 2009 Men det er jo mange katter som ikke vaksineres og allikevel lever et bra liv? (men hvis noen nå tror at jeg ikke har tenkt å vaksinere kattepusen, så tar dere feil. Skal gjøre det ) Hva er prisene sånn ca for vaksinene? Når skal den første tas(12 uker?)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheenaca Skrevet 1. september 2009 #4 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) Jo flere katter som lever nært hverandre, jo større sjanse for smitte - og jo flere vaksinerte katter, jo større sjanse for at de som ikke blir vaksinert også klarer seg. Joda, gårdskatter lever, de også - men hvor mange gårdskatter blir femten-tyve år gamle? En katt som blir kastrert, får godt stell, godt fôr og holder seg unna sykdommer lever fint så lenge. Det jeg har sett av gårdskatter kreperer mye tidligere. Gårdskatter lever dessuten som regel ganske isolert til, og har sitt eget territorium der fremmedkatter ikke kommer til. Dermed er de ikke så utsatt for smitte fra andre katter. Katter i mer tettbygde strøk deler gjerne territorium med massevis av andre katter, kattene flytter hit og dit når eierne skifter hjem, og kommer dermed i kontakt med massevis av andre katter som kanskje er syke. Om kattene da ikke er kastrerte er det enda større sjanse for smitte, ettersom de da slåss og parrer seg. Man vaksinerer dessuten i håp om å utrydde sykdommen. Om "alle" vaksinerer kattene sine, vil ikke sykdommen kunne spre seg, og den vil etterhvert bli så sjelden at den ikke er en trussel lengre. Jamfør tuberkulose, som tidligere tok livet av 6000-7000 mennesker i året i Norge (sjekk Wikipedia), men etter at vi har begynt å vaksinere er det nesten ingen som dør av det lengre. Resultatet er at vi nå kan begynne å vaksinere færre, fordi det nesten ikke er noen igjen i Norge man kan få smitten fra. Angående vaksine er jeg usikker (har ikke hatt kattunge selv), men det er gratis å ta en telefon til veterinær. Husk å spør veterinæren når de anbefaler å kastrere, og velg en veterinær som vil kastrere katten ved rundt seks-syv måneders alder eller tidligere. Han trenger ikke bli kjønnsmoden først! Gjetter på at du må betale mellom 300 og 500 for vaksinering, men det varierer veldig fra kontor til kontor. Du kan gjerne ringe flere veterinærkontor for å sammenligne priser. Grunnvaksinen er først en sprøyte, så ny sprøyte fire uker senere; mulig sprøyte nummer to blir billigere siden du da ikke trenger generell helsesjekk samtidig. For øvrig bra at du vil kastrere katten din. Endret 8. september 2009 av Sheenaca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cipheria Skrevet 1. september 2009 #5 Del Skrevet 1. september 2009 Gardskattar som blir sjuke vil mest sannsynleg gøyme seg vekk for å døy, det er det kattar vanlegvis gjer. Så derfor vil man ikkje vite kva som tok livet av katten. Dødstalet pga manglande vaksine er nok høgare enn det ein ser. Så er det heller ikkje så behageleg for kattane som får sjukdomane. Kastrering av kattungar; første ved 12 veke og andre ved 16. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 1. september 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 1. september 2009 Takk for gode svar Ja, får ringe til dyrlegen. Haster ikke enda, så kan vente litt, siden Baltazar er så liten. Men stemmer det at hannkattene ofte blir roligere ved kastrering? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #7 Del Skrevet 1. september 2009 Hvorfor vaksinerer vi egentlig kattene, når de i mange år har klart seg uten disse vaksinene? Katter som bor på bondegårder blir ikke vaksinert. Iallefall ikke dem jeg har "kjennskap" til. De lever jo de også. Ikke får de spesialfor tilpassa kattunger heller. Så hvorfor vaksinerer vi dem plutselig? ...og jeg lurer faktisk! Har fått en kattunge. Skal ta den med til dyrlegen etterhvert, men den er bare åtte uker, så kan vente litt (synes å huske at jeg har lest en plass at de ikke skal vaksineres på det tidspunktet uansett?). Den spiser spesialfor, for de aller minste kattungene, så lider ingen nød her i huset. Er en liten gutt, så tenkte å kastrere den etterhvert, så slipper vi enda flere løskatter rundt forbi i nabolaget. Kattunger skal IKKE gis bort når de er 8 uker gamle!! Er det mulig å være så intetanende? Katter skal være MINST 12-13 uker gamle før de tas bort fra moren... til og med DET er tidlig. Stakkars katt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 1. september 2009 #8 Del Skrevet 1. september 2009 Kattunger skal IKKE gis bort når de er 8 uker gamle!! Er det mulig å være så intetanende? Katter skal være MINST 12-13 uker gamle før de tas bort fra moren... til og med DET er tidlig. Stakkars katt. Og hvorfor er 12-13 uker tidlig? Kan du gi meg en link som bekrefter dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #9 Del Skrevet 1. september 2009 Det florerer av linker på nettet som bekrefter dette. Her er f.eks. en fra mattilsynet: http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/mult...ikk_h_9866a.pdf "Kattunger skal ikke leveres før de er tidligst 12 uker gamle. Frem til denne alderen trenger de å være sammen med mor og søsken for å utvikle seg normalt." En annen: http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=K...;h=d&id=198 "· Ved å ta vekk ungene fra sin mor for tidlig risikerer man at katten ikke lærer det nødvendige om nettopp det å være katt. · Eksperter er enige om at rett leverings alder på katter er 12 uker. · Før fylte 12 uker er ungene fortsatt psykisk og fysisk avhengig av kontakt med mor og eventuelle søsken." Engelsk: http://www.breedlist.com/faq/young.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #10 Del Skrevet 1. september 2009 Det sto ingenting der om at 12-13 uker var tidlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheenaca Skrevet 1. september 2009 #11 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) Og hvorfor er 12-13 uker tidlig? Kan du gi meg en link som bekrefter dette? Som jeg nevnte tidligere har jeg ikke hatt kattunge selv, så jeg har ikke satt meg så nøye inn i dette, men her er et par linker. Dyrebeskyttelsen Sør-Rogaland sier kattunger skal være 10-12 uker ved omplassering, men utdyper ikke hvorfor. http://www.home.no/dsr/kattungehjelpen.pdf Dyrebeskyttelsen Kristiansand sier 12-14 uker, og begrunner med risiko for psykiske skader som sutting, urenslighet, nervøsitet. http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/?p=9 Dyrebeskyttelsen Hordaland linker til denne artikkelen på Dyrenett, som sier: · Ved å ta vekk ungene fra sin mor for tidlig risikerer man at katten ikke lærer det nødvendige om nettopp det å være katt. Dette kan resultere i at man får en suttekatt, en katt som aldri lærer å slutte å sutte. Den kan sutte på armer, hals osv. Dette er et tegn på mangelfull utvikling. · Eksperter er enige om at rett leverings alder på katter er 12 uker. Professor og etolog Bjarne Braastad ved Landbrukshøyskolen på Ås, Den Norske Veterinærforening og Mattilsynet er blant disse. · Kattunger under 12 uker er fortsatt på diestadiet. Å ta de fra moren for tidlig kan som tidligere nevnt føre til sutting, men også urenslighet, og utrygghet. · Før fylte 12 uker er ungene fortsatt psykisk og fysisk avhengig av kontakt med mor og eventuelle søsken. http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=K...;h=d&id=198 Mattilsynet skriver dette: "Kattunger skal ikke leveres før de er tidligst 12 uker gamle. Frem til denne alderen trenger de å være sammen med mor og søsken for å utvikle seg normalt." ...i denne brosjyren: http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/mult...ikk_h_9866a.pdf Alt i alt virker det som om de fleste er enige i 12 uker. Jeg finner heller ingenting som sier at 12 uker er tidlig, men i all informasjonen savner jeg konkrete opplysninger med henvisninger til forskningsresultater og direkte linker til hva disse "ekspertene" har sagt. For øvrig mener jeg at kattunger bør bli hos moren sin til de er 12 uker gamle, men jeg kan ikke nok om saken til å være så veldig bastant. Orket imidlertid ikke plage TS med det, ettersom hun allerede har fått kattungen og har tenkt å kastrere den, så hun kommer ikke til å være med å sette til verden flere uønskede kattunger. Edit: ser at jeg har kommet med et par av de samme linkene som tidligere postere, min unnskyldning er at jeg brukte lang tid på å skrive dette innlegget. Litt dobbelinformasjon går vel bra. Endret 1. september 2009 av Sheenaca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. september 2009 #12 Del Skrevet 1. september 2009 Men det er jo mange katter som ikke vaksineres og allikevel lever et bra liv? (men hvis noen nå tror at jeg ikke har tenkt å vaksinere kattepusen, så tar dere feil. Skal gjøre det ) Hva er prisene sånn ca for vaksinene? Når skal den første tas(12 uker?)? Kattene merker nok liten forskjell på om de er vaksinert eller ikke, men jeg vil ikke at katten min skal bli syk og jeg ønsker heller ikke at den skal spre smitte og dermed var valget enkelt! Husker jeg ikke feil, lever en gjennomsnittlig ukastrert, ikke vaksinert katt i 1 - 2 år bl.a. som en følge av de smittsomme sykdommene vi vaksinerer mot. (Samt en del det ikke finnes vaksine mot og som spres via slosskamper og parring). Jeg har betalt ca. 2.500 for to vaksiner (Ved 12 og 16 ukers alder), kastrering og øretatovering for en hunnkatt. Vaksinene alene tror jeg kom på 7 - 800. (Nå har jeg også fått resepter på medikamenter mot øremidd, invollsparasitter og flått). Kastrering eller ei er opp til eierne å avgjøre. Selv synes eg det er mye verre å gå med katter i bånd..... Kastrering eller ikke burde etter mitt syn ikke vært opp til eierne! Det burde vært påbudt for katter som ikke skal brukes i avl! Å la katten leve utendørslivet sitt i bånd er i mine øyne heller ikke noe alternativ, men det forårsaker mindre lidelse enn å la ukastrerte katter gå fritt ute. Og hvorfor er 12-13 uker tidlig? Kan du gi meg en link som bekrefter dette? Linkene har du fått og her kommer et praktisk eksempel; vår katt var ca. 10 uker da vi overtok henne og hun var helt tydelig tatt for tidlig fra moren. (Vi fikk henne som et alternativ til at hun skulle avlives bare så det er sagt). Hun hadde bl.a. ikke lært å spise skikkelig og var bare skinn og bein samtidig som hun viste tendenser til å bli en "suttekatt". Hun har også vist seg å mangle en del elementær oppdragelse som kattemor helt sikkert hadde greid å lære henne raskere og bedre enn meg! Bl.a. har jeg brukt mye tid (Og penger...) på å gi henne morsmelkserstatning i stedet for å sutte på alt mulig og suttebehovet ser nå ut til å gradvis forsvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cipheria Skrevet 2. september 2009 #13 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Har enda ein link som seier minst 12 veker. I tillegg til det som er nemnt, så er kattens immunforsvar på eit kritisk stadium ved 8veker, det betyr at den er meir mottakeleg for sjukdom. Sosialiseringa er ikkje ferdig før 14 veker. Mine eigne var vel 9 og 10 veker då eg fekk dei, mødrene var døde. Den 9 vekerskatten er fortsatt, etter snart 2 og eit halvt år, fortsatt ganske sky. Og den tørr sjeldan å hoppe opp på fanget. Den andre er blitt betre, men eg ser at den kunne vore enda tøffare. Eg let dei bli tamme på eiga initiativ, så eg har ikkje traumatisert dei. Dei er snille katter og alt det der, men neste gong kjem eg til å ta imot ein katt eg veit er trygg. Men når det er sagt, så kan det jo vere at ts har ein god grunn for å ha ein slik ung kattunge. Ja, også spørsmålet (eller svaret på): Hannkatter vandrar mindre og sloss som regel mindre med andre kattar når dei er kastrerte, fordi at dei forsvarar mindre territorium. Dei markerer heller ikkje. Trur forresten eg brukar betale 500kr for årsvaksinen til mine to kattar, utan at eg skal vere bastant. Endret 2. september 2009 av Cipheria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 4. september 2009 Forfatter #14 Del Skrevet 4. september 2009 Kattunger skal IKKE gis bort når de er 8 uker gamle!! Er det mulig å være så intetanende? Katter skal være MINST 12-13 uker gamle før de tas bort fra moren... til og med DET er tidlig. Stakkars katt. Altså, det var snakk om døden for pus hvis vi ikke ville ta den. Jeg vet veldig godt at det ikke er bra for katten å ta dem vekk fra mora så tidlig og alt det med at de ikke lærer alt som de bør osv. Det er veldig synd, synes jeg, at vi fikk han så tidlig, men alternativet var døden. Så jeg er ikke intetanende i det hele tatt. Desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 5. september 2009 #15 Del Skrevet 5. september 2009 Alle mine er vaksinert. Rett og slett fordi det er en god del katter rundt her, de sloss mye og kan få smitte på slike måter også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 5. september 2009 #16 Del Skrevet 5. september 2009 Linkene har du fått og her kommer et praktisk eksempel; vår katt var ca. 10 uker da vi overtok henne og hun var helt tydelig tatt for tidlig fra moren. (Vi fikk henne som et alternativ til at hun skulle avlives bare så det er sagt). Hun hadde bl.a. ikke lært å spise skikkelig og var bare skinn og bein samtidig som hun viste tendenser til å bli en "suttekatt". Hun har også vist seg å mangle en del elementær oppdragelse som kattemor helt sikkert hadde greid å lære henne raskere og bedre enn meg! Bl.a. har jeg brukt mye tid (Og penger...) på å gi henne morsmelkserstatning i stedet for å sutte på alt mulig og suttebehovet ser nå ut til å gradvis forsvinne. Vi har alltid fått katter som er fra 8-10 uker, dette ser ut til å være normalen der jeg er fra. Noen ganger yngre også. Vi har hatt mange katter oppigjennom (det blir sånn når man bor med skogen som nærmeste nabo) og ikke en eneste av dem har vært suttekatter eller hatt noen annen form for tegn på at de ble tatt for tidlig. De gangene vi har hatt problemkatter så er det kattunger som ikke blir tatt fra moren tidlig nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 8. september 2009 #17 Del Skrevet 8. september 2009 Vi har alltid fått katter som er fra 8-10 uker, dette ser ut til å være normalen der jeg er fra. Noen ganger yngre også. Vi har hatt mange katter oppigjennom (det blir sånn når man bor med skogen som nærmeste nabo) og ikke en eneste av dem har vært suttekatter eller hatt noen annen form for tegn på at de ble tatt for tidlig. De gangene vi har hatt problemkatter så er det kattunger som ikke blir tatt fra moren tidlig nok. Som mye annet går det helt sikkert bra i de fleste tilfeller (Og det gjør det også med vår. Hun viser alle tegn til å bli en helt normal katt), men nå er det altså bred enighet i fagmiljøene om at katter ikke bør tas fra moren før de er minst 12 uker gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå