Gjest Fugl Fønix Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Før jul i år får vi vårt første barn. Jeg går over i permisjon, noe som fører til nedsatt inntekt, samt at jeg regner med at barnet vil føre med seg en del uforutsette kostnader. Nå er det sånn at vi, og særlig mannen, har en ganske stor familie, som hvert år gir, og jeg tror også forventer seg, relativt fine gaver til jul. I år syns jeg dette er vanskeligere å prioritere. Nå har vi huslån, og dersom vi blakker oss på gaver kan det gå uttover vesla. Derfor setter jeg stor pris på noen tips til hva man kan kjøpe i julegaver som ikke koster alt for mye. Bor rett utenfor Bergen, så tips om steder jeg kan kjøpe ting er også kjempeflott.
Norbertine Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 (endret) Vi kjøper ofte vin til de voksne i familien, de ønsker seg stort sett ingenting annet, de har stort sett "alt", og setter dessuten veldig pris på vin. Vi kjøper da dyr vin, sånn i prisklassen rundt 150 kr kanskje, men det er jo ikke spesielt mye for en julegave. Ellers så er jo alt man kan lage selv genialt, i fjor fikk min mor og min beste venninne kremmerhus som jeg hadde laget med decoupage og fylt med konfekt. Julekaker, syltetøy, drops, saft, vin osv. som man lager er jo også kjempefint i gave. Siden dere får barn vil jo gjerne besteforeldre og evt. oldeforeldre gjerne sette stor pris på bilde av barnet, det er også mulig å gi bort f.eks gipsavstøpning av hender eller føtter. Endret 1. september 2009 av Gåsemor
Gjest Miam Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 De voksne i familien deres forventer seg vel ikke noe særlig, gjør de det da? Har fått inntrykk av at de ikke forventer noe kjempemessig, spesielt om de yngre i familien har dårlig råd og ikke så mye å rutte med. Jeg er sikker på de har forståelse for at dere skal til å stifte familie og slett ikke har kjempemasse penger til å kjøpe julegaver for Jeg synes ideen om vin er fin! Eller kanskje en fin olivenolje med noen salte kjeks eller en ost eller noe. Slike ting er kjekke å få for man kjøper gjerne ikke finere olivenoljer o.l. til seg selv til hverdags
Gjest Fugl Fønix Skrevet 2. september 2009 #4 Skrevet 2. september 2009 Vin er kjempegreit Er ganske mange som drikker det, og jeg vet om flere som er knallgode til rundt 150 kr Jeg er også den som baker mest og sånt, så det kan jeg lett gjøre. Hadde dere satt pris på å få en ferdig kransekake til jul? Jeg er ganske god på kransekaker...
Gjest Fisk73 Skrevet 2. september 2009 #5 Skrevet 2. september 2009 Jeg hadde elsket å få en kransekake til jul! Selv bruker jeg å lage julebrød som jeg gir til de nærmeste vennene. Vin er også en super gave, såfremt de drikker den.
PecanPie Skrevet 2. september 2009 #6 Skrevet 2. september 2009 Kanskje du kunne laget en form for sild selv? Sursild, tomatsild, kryddersild..? Billige glass finnes på Fretex eller loppiser, og frossen sild kan ikke koste så mye Vet at mamma ville satt pris på en slik gave, hvertfall!
Lalle Skrevet 2. september 2009 #7 Skrevet 2. september 2009 Vi voksne kjøper ikke gaver slik diekte. Kjøper heller en blomst, baker litt kake, osv. Barna gir vi mange ganger penger med en marsipan oppi. Nå har jeg tantebarn på 13-14 og oppover, og gutter er veldig vanskelig og kjøpe til. Men, er det ikke viktigst og være sammen rundt bordet, le og nyte en kveld i fred og fordraglighet? Med lite alkohol, hvis det er barn med.
leirbål Skrevet 2. september 2009 #8 Skrevet 2. september 2009 Hos oss er det vanlig med spiselige julegaver. Billig og populært. En hjemmelaget kransekake hadde slått godt an her. Et annet tips er gavekort. Dere finner ut hva noen trenger/ hadde satt pris på, og gir det i gave. Pynt kortet fint, så blir det ekstra bra. Nevn gjerne i en bisetning at dere har ganske dårlig råd nå, så dere kommer til å gi billigere julegaver. (Ikke si i år, da må dere muligens si det samme neste år. Barn er dyrt.) Da slipper de som er opptatt av å gi og få for samme sum bli fornærmet. Det er også et alternativ å lufte ideen om å kun gi til barna, og at de andre kun gir til vesla deres. Husk at det er en del med skjulte alkoholproblemer rundt omkring, så tenk nøye over hvem dere evt. gir vin til. Vi har tørrlagte alkoholikere og de som holder fasaden, men drikker mye i kretsen rundt oss. Det er ikke alle som vet at de har det sånn. Og da kan en flaske vin være det verste de kan få.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #9 Skrevet 2. september 2009 Hjemmelaget konfekt er både enkelt og billig. Gjengangere hos oss er mozartkuler, peppermyntedrops og sjokoladeseigmenn. Putt i cellofanpose, sløyfe på og ferdig!
Cava Queen Skrevet 2. september 2009 #10 Skrevet 2. september 2009 Hjemmelaget er alltid fint. Chutney lager jeg og har på glass som jeg dekorerer litt. Også strikker jeg sokker, skjerf eller luer. Se Garnstudios oppskrifter for tilbehør, der pleier jeg å finne mye fint som jeg lager til jul. Begynn nå!! Ellers så synes jeg at det er dumt å skulle måtte føle at man må kjøpe så dyre og fine gaver. Man skal gi bort det man selv vil og det man selv har råd til! En personlig gave gleder meg mye mer enn noe som er dyrt og flott.
Furstina Skrevet 2. september 2009 #11 Skrevet 2. september 2009 Vi försöker begränsa julegaver mellan vuxna, inte på grund av pengarna utan mer för stressen och styret. Det ska stressas runt och letas bra passande gaver till vuxna som har det så pass gott ställt att de köper det mesta de vill ha själva, eller har krav på smak. Vi behöver dessutom skicka paketen med post och är begränsade av vikt och storlek. I dag har vi slutat med gaver till syskon och till en förälder, de andra vill fortfarande ge/få och vara jämlika med de andra barnen. Det finns många varianter på att inte köpa till alla: Den "nya familj" som kommit in i släkten i år har i flera år haft som tradition att köpa EN julegave för en bestämd summa till dill de andra vuxna för att begränsa gavemängden och kostnaden. Gaven ska passa till alla och kan vara en vinflaska, en filt/pledd, biljetter till bio/kino eller liknande. I år funderar mannen och jag på att INTE köpa något till varandra utan kanske tillsammans gå ut i mellandagsrean/romjulssalget.
Furstina Skrevet 2. september 2009 #12 Skrevet 2. september 2009 Men om du nu VILL ge något till alla så är hemlagade gavor bra tycker jag. Drops i en fin ask, kransekake , bokmärke som barnen gjort. Eller så fyndar du på secondhand, en fin bricka, vin eller champagneglas, kaffekoppar eller liknande. Fina gaver tycker jag.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 2. september 2009 #13 Skrevet 2. september 2009 Men om du nu VILL ge något till alla så är hemlagade gavor bra tycker jag. Drops i en fin ask, kransekake , bokmärke som barnen gjort. Eller så fyndar du på secondhand, en fin bricka, vin eller champagneglas, kaffekoppar eller liknande. Fina gaver tycker jag. Hva betyr "fyndar"?
leirbål Skrevet 2. september 2009 #15 Skrevet 2. september 2009 Hva betyr "fyndar"? Jeg tror det betyr gjøre et kupp.
Anaconda Skrevet 2. september 2009 #16 Skrevet 2. september 2009 Før jul i år får vi vårt første barn. Jeg går over i permisjon, noe som fører til nedsatt inntekt, samt at jeg regner med at barnet vil føre med seg en del uforutsette kostnader. Nå er det sånn at vi, og særlig mannen, har en ganske stor familie, som hvert år gir, og jeg tror også forventer seg, relativt fine gaver til jul. I år syns jeg dette er vanskeligere å prioritere. Nå har vi huslån, og dersom vi blakker oss på gaver kan det gå uttover vesla. Derfor setter jeg stor pris på noen tips til hva man kan kjøpe i julegaver som ikke koster alt for mye. Bor rett utenfor Bergen, så tips om steder jeg kan kjøpe ting er også kjempeflott. Så smart å begynne å planlegge relativt tidlig Da kan man liksom fordele utgiftene litt ut over, for NOE vil det nok koste! Jeg skal legge hodet i bløt og se om jeg kan tenke ut noe.. trenger litt tid på denne
Spatula Skrevet 2. september 2009 #17 Skrevet 2. september 2009 Ebay er en fin ting. Jeg har funnet pc'vesker som i Norge koster 500 kr pr sykk, til under 100-lappen på Ebay. Hva med å få tatt et vakkert portrett av vesla og gitt til besteforeldre? Det trenger ikke å koste så mye. Hva med å starte med julegavene nå, kjøpe litt etter litt?
Cullen Skrevet 2. september 2009 #18 Skrevet 2. september 2009 Min side av familien er fullt klar over at vi ikke har mye penger og de får som regel spesielle julekort istedenfor dyre gaver (svigermor har dilla på å lage egne kort så ble litt bitt av basillen jeg også). Svigers derimot har omtrent like lite penger som vi å rutte med og gir oss fortsatt store og dyre gaver så de er vi nesten nødt til å gi noe til. Her er vi flinke til og bruke ebay! Finne noe spesielt og billig av yndlingsartisten til svigerfar er midt i blinken! Hjemmelaget er også en hit, gubben er engelsk så jeg har det litt lettere sånn, da er alt av norsk kjedelig mat spennende. Resten av hans familie fikk aldri noe av han før så da gir vi ikke noe nå heller, bortsett fra disse julekortene vi også sender ut til de. (og der får jeg som regel en pakke med sokker eller noe i den duren så har ikke så fryktelig dårlig samvittighet for det). Søsken gir vi også litt spesielle ting til, nå er det 18års aldersforskjell på gubben og hans yngste søsken og tilsammen har vi 6stk som skal ha søskengaver, så blir gjerne mest til de yngste og litt mindre ting til de eldre. Vi er også veldig flinke til og begynne tidlig, jeg reiser en god del så alt om sommeren begynner jeg og plukke opp små ting fra flyplassen. Vin med sløyfe på i sånne fine poser man får for under en tier på nille er også godt brukt. Og viner mellom 100/150 kr er mer enn nok. (Såfremt du ikke har noen i familien som er utrolig opptatt av penger og gir deg et hevet øyenbryn når vinen ikke koster 1000kr. De får ikke lenger engang julekort av oss for å si det sånn...) Ellers syns jeg forslaget om bilder, avtrykk osv av den lille var utrolig bra. Bilder kan man ta selv og det koster nesten ingenting og få dem trykt opp om dagen. Fine rammer kan du jo finne billig overalt. Og om jeg hadde fått hjemmelaget kransekake til jul hadde jeg hoppet hjul i stua, det er nemlig det beste jeg vet!
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #19 Skrevet 2. september 2009 Tror du bør være ferdig med gavene før ungen kommer jeg. Virker som de fleste er superforeldre. Det er jo ikke grenser for hva som kan lages, men når får en nybakt mamma tid til det da? Selv tok jeg keisersnitt og fikk ikke hodet over vann før det var gått 3-4 mnd. I vår familie får ikke de voksne noe. Mener da ikke besteforeldre og oldeforeldre. Bilde i ramme, men ikke større enn 10x15. Nytt bilde neste jul til generasjonene over dere. Lett å bytte ut da. Ofte gir en jo foreldre noe mer da. Barn under 18 år får gaver hos oss. De kan kjøpes inn tidlig og lagres.
Gjest Fugl Fønix Skrevet 2. september 2009 #20 Skrevet 2. september 2009 Tror du bør være ferdig med gavene før ungen kommer jeg. Tror nok ikke at jeg får tid til å lage så mye etterpå, nei Syns det er veldig kjektå begynne nå, slik at alt er klart om ikke så alt for lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå