Gå til innhold

kan du hjelpe meg og regne litt skatt, om jeg må endre skattekort

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Er ganske grønn på dette med skatt, og trenger derfor litt råd og hjelp. Jeg har aldri jobbet heltid før, da jeg har vært student. kun deltid. nå skal jeg ut i heltid for første gang.

Vil for alt i verden unngå å få skattesmell neste år og derfor lurer jeg på om noen kan hjelpe meg og regne litt. Forsøkte å ringe skatteetaten i stad,men var nr 58 i køen så ga opp det ja.hehe..

her er litt opplysninger (rundt av til nærmeste tier)

Tjent hittil i år : 80 000 kroner

Skattet hittil i år: 15 000 kroner.

Satt opp at jeg kommer til å tjene i år: 165 000 kroner.

Årslønn som jeg får nå : 340 000 kroner

brutto mndslønn frem til 31 des : 30 000 kroner.

Skatter idag av tabellkort 7100.

Er det noen som da kan fortelle meg om jeg kan fortsette m ed dette skattekortet eller omjeg må endre?

Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du går inn på skatteetaten.no, kan du regne ut der hvor mye du bør skatte resten av året for at det skal bli riktig =)

(Du fyller ut bl.a. de tallene du har skrevet her, pluss en del annen info)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fugl Fønix
Hvis du går inn på skatteetaten.no, kan du regne ut der hvor mye du bør skatte resten av året for at det skal bli riktig =)

(Du fyller ut bl.a. de tallene du har skrevet her, pluss en del annen info)

Jeg har brukt den for å finne ut hvor mye jeg skal skatte. Fungerer som bare rakkern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

jeg har hørt at dersom du har tabellkort så trenger du ikke å endre noenting, dersom det kun er endringer i lønn og pensjon.

Aner ikke hvorfor de da operer med forskjellige tabeller, men det er noe helt anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har tabellkort, skal du ikke måtte skifte skattekort.

:jepp:

jeg har hørt at dersom du har tabellkort så trenger du ikke å endre noenting, dersom det kun er endringer i lønn og pensjon.

Aner ikke hvorfor de da operer med forskjellige tabeller, men det er noe helt anna

Tabellkort er forskjellige blant annet ut fra hvor store nettofradrag man har. TS har tabell 7100. De to siste sifrene 00 betyr at det ikke er tatt hensyn til andre fradrag i skattekortet enn minstefradraget på lønnsinntekt. For hvert nummer tabellen øker (opp til tabell 7019), øker det nettofradraget i inntekt som skattekortet tar hensyn til med ca 4 000 per tabell. Hadde TS opplyst om lønnsinntekt og 20 000 i gjeldsrenter i søknaden om skattekort, hadde hun altså mest sannsynlig fått tabell 7105.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...