Bernardette Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Hvis Lucas og Marie gifter seg er Lucas helt tydelig onkelen til Maries søsters barn, ok. Men hvis de ikke gifter seg? Marie er jo tanten dems, men når blir Lucas "offisielt" onkel? Den dagen han dater Marie, den dagen de har vært sammen 6 mnd.. et år..? Og vil dere si at stetante og steonkel er ord som kan brukes? Lucas har en bror som er gift med en dame med barn fra før. Er Marie da stetanten til disse barna?
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Jeg synes barn i dag har for mye pes med å godta "ste" i alle former. Så jeg mener at det får holde med stemor og stefar. Andre som befinner seg i familiesonen har et navn. Og kan helt fint være det de er; for eksempel "Lars, samboeren til tante Mette" Men om denne Lars blir værende med tante Mette, OG har jevnlig god kontakt med barna. Så er det ok å oppgradere ham til onkel! Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar. Men at de enkelte familier selv finner ut av hvordan de vil ha det. Det viktigste for meg er at dersom folk skal ha titler i tillegg til navn, så bør det være en tettere kontakt mellom dem og barna. Enn at de sees to ganger i året eller byttes ut hver tredje mnd.
Gjest Spinell Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 ...men hva hvis Lucas og Marie blir skilt, og Marie gifter seg med en ny mann når niesene og nevøene er blitt "store" (f.eks 15 år eller mer). Blir tante Maries nye mann også onkel? Jeg fikk en "ny onkel" da jeg var i den alderen, og han har liksom alltid bare blitt kalt ved fornavnet sitt, eller omtalt som "tante Maries mann, Per".
Gjest imli Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Lucas blir jo ikke "ste-onkel" i noe tilfelle. Det ville jo i så fall vært hvis Maries søster hadde stebarn - da kunne man kanskje kalt både Marie og Luca for "ste-tante" og "ste-onkel", mest som beskrivende ord på familieforholdet kanskje. Synes ikke noe om å kontruere slike ord. Men til det opprinnelige spørsmålet: Jeg synes Lucas er barnas onkel når han og Marie har et stabilt forhold og helst er samboere i ekteskapslignende forhold. Min søster har samboer som vi regner som onkel for våre barn Men ville ikke regnet det som onkel/tante før personen hadde vært inne i familien en stund. Man er ikke onkel/tante fra første kyss, for å si det sånn
Gjest Spinell Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Men til det opprinnelige spørsmålet: Jeg synes Lucas er barnas onkel når han og Marie har et stabilt forhold og helst er samboere i ekteskapslignende forhold. Min søster har samboer som vi regner som onkel for våre barn Men ville ikke regnet det som onkel/tante før personen hadde vært inne i familien en stund. Man er ikke onkel/tante fra første kyss, for å si det sånn Jeg sporet litt av over her, men til opprinnelig spørsmål: jeg er helt enig med Imli.
Gjest imli Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 ...men hva hvis Lucas og Marie blir skilt, og Marie gifter seg med en ny mann når niesene og nevøene er blitt "store" (f.eks 15 år eller mer). Blir tante Maries nye mann også onkel? Jeg fikk en "ny onkel" da jeg var i den alderen, og han har liksom alltid bare blitt kalt ved fornavnet sitt, eller omtalt som "tante Maries mann, Per". Ja, jeg vil si at denne nye mannen da blir onkel. Men om det er naturlig å kalle ham "onkel Per" er jo en annen sak. Når barna blir eldre, slutter de vel å kalle dem tante/onkel uansett? Husker i alle fall at jeg selv slutta med det da jeg begynte å komme i tenåra.
Bernardette Skrevet 1. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 1. september 2009 Lucas blir jo ikke "ste-onkel" i noe tilfelle. Det ville jo i så fall vært hvis Maries søster hadde stebarn - da kunne man kanskje kalt både Marie og Luca for "ste-tante" og "ste-onkel", mest som beskrivende ord på familieforholdet kanskje. Lucas har en bror som er gift med en dame med barn fra før. Er Marie da stetanten til disse barna?
Gjest imli Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 Lucas har en bror som er gift med en dame med barn fra før. Er Marie da stetanten til disse barna? Aha. Joda, man kan sikkert kalle det det som beskrivelse, men tror ikke jeg ville sagt at barna måtte kalle henne "stetante Marie"
Gjest Spinell Skrevet 1. september 2009 #9 Skrevet 1. september 2009 Når barna blir eldre, slutter de vel å kalle dem tante/onkel uansett? Husker i alle fall at jeg selv slutta med det da jeg begynte å komme i tenåra. He he, jeg er et "barn" midt i 30-årene, og kaller fremdeles mine tanter og onkler for "tante AA" og "onkel BB" En fetter og kusine av meg (et søskenpar), har derimot aldri brukt "titler" på noen i familien, ikke engang foreldrene. De har alltid kalt alle ved fornavn. Det er mulig ingen av oss er helt gjennomsnittlige...
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #10 Skrevet 1. september 2009 Jeg synes ikke det har noe å si om folk er gift eller ikke. Jeg tenkte aldri over om mine tanter og onkler var gift med hverandre. Det som hadde noe å si for meg var at de "alltid" hadde vært der. Altså, det ble onkel og tante dersom dette paret hadde vært sammen så lenge jeg kunne huske. Men når tante giftet seg på nytt da jeg var tenåring så ble ikke hennes mann min onkel, til det hadde han kommet altfor sent inn i livet mitt. Min samboer er ikke onkel til mine nieser og nevøer, og jeg er ikke tante til hans nieser og nevøer. Vi har ikke vært sammen i mer enn fire år, og alle nieser og nevøer er 10 år + Men om noen av våre søsken skulle få en ny baby nå så ville vi vært tante og onkel uansett.
Noli Skrevet 1. september 2009 #11 Skrevet 1. september 2009 Mine nevøer spurte min mann om han ville være onkelen deres første gang de møttes. De falt pladask for ham da han hadde med seg masse lego han hadde kjøpt uten at jeg visste det, vi hadde vel vært kjærester i fem mndr da.. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg kanskje begynt å kalle ham onkel i det vi forlovet oss, vil jeg tro.
Bernardette Skrevet 1. september 2009 Forfatter #12 Skrevet 1. september 2009 Aha. Joda, man kan sikkert kalle det det som beskrivelse, men tror ikke jeg ville sagt at barna måtte kalle henne "stetante Marie" Da er vi enige. Dessuten høres "Stetante Marie" ut som en grusomt sur person, hadde det i det minste vært Kristin eller Stine..!
Bernardette Skrevet 1. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 1. september 2009 Min samboer er ikke onkel til mine nieser og nevøer, og jeg er ikke tante til hans nieser og nevøer. Vi har ikke vært sammen i mer enn fire år, og alle nieser og nevøer er 10 år + Men om noen av våre søsken skulle få en ny baby nå så ville vi vært tante og onkel uansett. Men har dere barn sammen da? For om dere har det er jo barnet deres fetter / kusine, med andre ord er barnets far onkel selv om han kun har vært sammen med tante i fire år.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #14 Skrevet 1. september 2009 Men har dere barn sammen da? For om dere har det er jo barnet deres fetter / kusine, med andre ord er barnets far onkel selv om han kun har vært sammen med tante i fire år. Vi har ikke barn sammen nei. Men når vi får det, så vil ikke jeg brått bli tante til min samboers nieser og nevøer, selv om mitt barn blir deres søskenbarn. Det er ikke naturlig for barna som nå er i alderen 10-15 år å plutselig kalle meg tante. For meg handler ikke tante og onkel om formelle titler der det finnes rett eller galt, men om hva som faller naturlig for de involverte.
Gjest Ingeniøren Skrevet 1. september 2009 #15 Skrevet 1. september 2009 Hvis Lucas og Marie gifter seg er Lucas helt tydelig onkelen til Maries søsters barn, ok. Det er da ikke helt opplagt. Det vil da være svært vanlig å hevde at Lucas da er filleonkel.
Gjest imli Skrevet 1. september 2009 #16 Skrevet 1. september 2009 Det er da ikke helt opplagt. Det vil da være svært vanlig å hevde at Lucas da er filleonkel. Noen bruker den betegnelsen ja, men i alle fall her jeg kommer fra, er filleonkle/filletante betegnelse på mors/fars søskenbarn
*Numi* Skrevet 1. september 2009 #17 Skrevet 1. september 2009 Noen bruker den betegnelsen ja, men i alle fall her jeg kommer fra, er filleonkle/filletante betegnelse på mors/fars søskenbarn Enig med deg, Imli. Filleonkel eller filletante er mor/fars fettere og kusiner. Selv om det skal sies at jeg alltid har synes ordet filletante/onkel høres så "fillete" ut. :gjeiper:
Bernardette Skrevet 1. september 2009 Forfatter #18 Skrevet 1. september 2009 -eller jentete. Etter fransk. Jenteonkel Magnus.
Gjest Melchizedek Skrevet 1. september 2009 #19 Skrevet 1. september 2009 (endret) Om din bror eller søster får en unge. Da er man tante eller onkel altså biologisk tanke eller onkel. Det finnes jo de som kaller venner av foreldrene tanter og onkler. Men disse er egentlig ikke det. Det er ganske enkelt får en bror eller søster b arn da er man tante eller onkel En fille onkel eller fille tante er er en person som er gift inn i familien men man ikke har noen biologisk tilknytning til Endret 1. september 2009 av Melchizedek
Phaedra Skrevet 1. september 2009 #20 Skrevet 1. september 2009 Jeg har aldri hørt ordet steonkel eller stetante, og ville heller ikke brukt dem. Slik vi ser på det (slik det har blitt gjort i familien min) så er man onkel/tante når man er gift, og mister på en måte tittelen når man skiller seg (den inngifte ja), men ingen kommer til å stoppe barna fra å fortsette å kalle vedkommende for onkel eller tante. Nye barn i familien vil dog ikke forholde seg til den fraskilte som onkel eller tante, og antakeligvis heller forholde seg til den nyinngifte som onkel eller tante - mens de barna som allerede har en onkel eller tante (dog en fraskilt en) vil kalle den nye ved fornavn og uten onkel/tante tittelen Slik har det hvertfall blitt her, og jeg har aldri tenkt over det før nå :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå