Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Jeg er litt bekymret på vegne av en bekjent av meg. Eller, jeg er bekymret på vegne av barna hennes. Hun er 20 år gammel og har to små sønner. Før hun fikk barna røkte hun åpent hasj, og hun røkte vanlig tobakk tett under begge svangerskapene. Etter at hun har fått barna røyker hun ikke hasj åpent lenger, men ryktene sier at hun gjør det i skjul. Hun har åpne profiler på nettby og facebook, og der framstår hun som en sint 15-åring. Språket hennes er aggressivt og fullt av banneord. Hun hater politi og myndigheter generelt, hun skriver åpent at hun mener hasj bør legaliseres, og hun har bilder av hasjplanter og hasjrelaterte plakater på profilene sine. Hun legger ut linker til nettsteder som støtter legalisering av hasj, og hun ler rått av nyhetsartikler o.l. som beskriver vold mot politiet. I tillegg langer hun ut med stygge karakteristikker mot venner og eks-venner. Mest av det siste, tipper jeg. Jeg har ikke observert henne mye sammen med barna, så jeg kan ikke si noe om hvordan hun er som mor. Men felles bekjente som jeg ikke har grunn til å mistro forteller at hun ofte avviser barna fordi hun er sliten og trett. Heldigvis har barna en far som tar seg av dem når mor ikke orker. Hva ville du tenkt om en slik situasjon? Jeg er bekymret for barna. De går ikke i barnehage, og de har et dårlig utviklet språk for alderen. Barn utvikler seg jo i ulik fart, så det kan hende det går seg til og at det ikke er pga oppvekstvilkårene. Barna er redd fremmede og kan ifølge mor ikke være med på besøk til noen de ikke kjenner veldig godt. Jeg kjenner ikke disse menneskene godt nok til å blande meg, synes jeg. Men hva mener dere? Burde jeg gå videre med opplysningene (bekymringsmelding til barnevernet så de får undersøkt fakta?) eller bør jeg bare la det være og tenke at det ikke er min sak?
Yummy_Mummy Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Mange barnevernsbarn er bitre fordi barnevernet grep inn så sent. En bekymringmelding kan gjøre at de kanskje kan grip inn litt tidligere. For kanskje er det bare litt hjelp hun trenger. Husk, det er ikke alltid at å miste omsorgen er løsningen til barnevernet. Synes det høres unormalt ut at ikke barna kan være med på besøk hos folk de ikke kjenner godt når de har med seg foreldre.
Gjest No wonder woman Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 Ring inn en bekymringsmelding.
Gjest imli Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Synes ikke det høres så bra ut, men tror jeg ville funnet ut litt mer om forholda før jeg ringte barnevernet. Du skriver jo selv at din oppfatning av hvordan hun er som mor, er basert på rykter og beskrivelser fra andre. Jeg synes ikke det er et godt nok grunnlag. Hvor godt kjenner du henne? Kan du besøke henne feks, for å finne ut hvordan de har det?
Gjest No wonder woman Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Synes ikke det høres så bra ut, men tror jeg ville funnet ut litt mer om forholda før jeg ringte barnevernet. Du skriver jo selv at din oppfatning av hvordan hun er som mor, er basert på rykter og beskrivelser fra andre. Jeg synes ikke det er et godt nok grunnlag. Hvor godt kjenner du henne? Kan du besøke henne feks, for å finne ut hvordan de har det? Jeg tenker at hennes bekymring ang. hasjrøykingen er nok. Alt det andre blir jo synsing.
Gjest imli Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Jeg tenker at hennes bekymring ang. hasjrøykingen er nok. Alt det andre blir jo synsing. Ja, men det er jo hasjrøykingen også. TS vet ikke om moren røyker hasj, hun skriver jo at det bare er rykter. Er det sant, er det selvfølgelig nok til bekymringsmelding. Men synes det er greit med litt mer å bygge bekymringsmeldninger på en rykter, og det synes nok barnevernet også. Av hensyn til barna ville jeg nok hatt mer å gå på for å bli oppfatta som mer seriøs ovenfor barnevernet.
Bernardette Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Jeg tenker at hennes bekymring ang. hasjrøykingen er nok. Alt det andre blir jo synsing. Det tenker jeg og, men vi vet ikke sikkert at hun faktisk røyker fortsatt. Kanskje hun bare er "kul" som støtter det? (:klø Mulig hun bare er ekstremt umoden. Likevel tenker jeg at du, ts, kan ringe og forhøre deg hvertfall. De vil nok hjelpe!?
Gjest Gjest_kim_* Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 Det er jo håpløst å uttale seg om noen man bare kjenner utifra trådstarters beskrivelse. Og jeg vil være helt enig i at kvinnen som beskrives virker mentalt ganske barnslig sett i lys at hun er mor til to barn. Når det kommer til dette med Hasj så vil jeg først si at jeg ikke støtter en ytterligere liberalisering av ruspolitikken, sammtidig så vil jeg si at det ikke nøsvendigvis er noe farlig å ta seg en joint, bare tenk på hvor vanlig alkohol er i svært mange hjem, det er da ikke det spor bedre. Du skal selvfølgelig være ytters forsiktig å blande deg inn i andres famileforhold da du selv sier at din innsikt kun er overfladisk, men hvis det viser seg at barna lider under morens åpenbart unge alder og narkotikabruk så er det jo objektivt sett å gjøre båda barna og moren en tjeneste, men som sagt jeg hadde vært ytterst forsiktig med å gjøre noe slik og jeg hadde helt klart prøvd å få mer kjøtt på beinet før jeg kontaktet en offentlig etat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå