Gå til innhold

Seksuell trakassering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fortell oss vitsen da?

:overrasket:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg fatter ikke at en del kvinner skal være så raske med å ta på seg offer- rollen. Snakk om å stakkarsliggjøre seg selv.

Det er ingen arbeidstakerrett å fortelle grisevitser til medarbeidere som vil ha seg frabedt denslags.

Du tar selv på deg en offerrolle i denne tråden, og det er ikke kledelig. Vis ansvar og spar vitsene dine til dem som setter pris på dem.

Skrevet
Jeg jobber i et mannsdominert miljø. Forrige uke var vi på jobbreise. I sikkerhetskontrollen på flyplassen begynner jeg å dra av belte og jakke i køen, hvorpå en av mine kollegaer kommer med kommentaren "jeg trudde vi skulle vente med det til vi var alene...". Jeg lo godt, og tenkte ikke på det som trakasserende overhodet. Det var en god spøk, og jeg kunne godt ha kommet med kommentaren selv.

Denne kommentaren er et klart eksempel på grov seksuell trakassering. Du burde aldri akseptert slik oppførsel, og du burde forlangt vedkommende sparket på flekken. Dersom så ikke ble gjort, burde du politianmeldt ham (noe du kanskje burde gjort uansett). Du burde forlangt at vedkommende ikke fikk være med på reisen om dere var på vei ut, og du burde krevet at han tok et annet fly for egen regning dersom dere var på vei hjem igjen.

Jeg synes det er trist å se at du godtar slikt.

Skrevet
Du kan sammenligne dette med mobbing eller rasisme. Det er den som mener seg forulempet som setter standarden for hva som er greit og ikke. Du har fått beskjed om at noen ikke setter pris på slike historier, og da er det vel greit for deg å ta hensyn til det? Morsom kan du jo være i fritiden, med dine venner.

Jeg er hjertens enig i at det er offeret som må definere om en handling er seksuell mobbing eller ei. Den som påklager seksuell trakassering, har i utgangspunktet rett, med mindre det kan godtgjøres at handlingen det klages på, ikke har funnet sted.

Jeg er likevel helt uenig med deg i at andre regler skal gjelde på fritiden. Seksuell trakassering er aldri akseptabelt, verken på jobb eller i fritid, ei heller innen familien.

Gjest Anders TS
Skrevet

Vitsen jeg fortalte var slik:

En gutt og en jente på 6 år viste gjensidig interesse for påviselige fysiske forskjeller når de dro ned buksa.

Gutten (stolt) etter at han hadde dratt ned buksa: "En slik en har ikke du!"

Jenta (selvsikkert) etter at hun også dro ned buksa: "Nei, med en slik som jeg har, kan jeg få så mange jeg vil av slike som du har.

------------

Det er ingen arbeidstakerrett å fortelle grisevitser til medarbeidere som vil ha seg frabedt denslags.

Du tar selv på deg en offerrolle i denne tråden, og det er ikke kledelig. Vis ansvar og spar vitsene dine til dem som setter pris på dem.

Min nyansatte kollega hadde ikke sagt noe som helst om at hun ikke tolererte vitser med innslag av kjønn/ seksualitet. Derfor kunne ikke jeg vite at hun ikke ville sette pris på en humor som fra før var etablert i teamet.

Les vitsen over og si meg om du synes det var en rimelig reaksjon det å anklage med for seksuell trakassering. Jeg hadde dessuten satt pris på at du ikke bruker en typisk hersketeknikk som det å antyde at jeg påtar meg en offer- rolle her. Jeg forsøker å finne ut hvordan man skal forholde seg til disse vanskelige tingene ved å få til en debatt om dette.

Jeg er hjertens enig i at det er offeret som må definere om en handling er seksuell mobbing eller ei. Den som påklager seksuell trakassering, har i utgangspunktet rett, med mindre det kan godtgjøres at handlingen det klages på, ikke har funnet sted.

Jeg er likevel helt uenig med deg i at andre regler skal gjelde på fritiden. Seksuell trakassering er aldri akseptabelt, verken på jobb eller i fritid, ei heller innen familien.

Jeg er enig i at seksuell trakassering ikke bør skje, uansett om det er i fritid eller arbeidstiden. Men er det virkelig seksuell trakassering det å fortelle den vitsen jeg refererer til øverst?

At man skal gi "offeret" all definisjonsmakt på hva som er seksuell trakassering, er etter min mening betenkelig. Det må jo bety at all humor eller spøk i forhold til kjønn/ seksualitet helst bør dø ut totalt, i tilfelle det er noen som ikke tåler å høre dette. Og hvem skal bestemme hva som er akseptabelt/ uakseptabelt? Du eller jeg?

Jeg kan for øvrig si at jeg har fått full støtte fra mine øvrige kolleger på jobb. De av dem som var tilstede da vitsen ble fortalt. Herunder tre kvinner. Og uten at jeg har ønsket det, så har nå stemningen på jobb blitt rimelig trykket. Så paradoksalt nok, så kan det nå være fare for at denne kvinnen etterhvert vil føle seg utstøtt fordi hun etter de flestes mening overreagerte og blir oppfattet som prippen. I tillegg til at hun har ødelagt et ellers godt arbeidsmiljø.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)
Vitsen jeg fortalte var slik:

En gutt og en jente på 6 år viste gjensidig interesse for påviselige fysiske forskjeller når de dro ned buksa.

Gutten (stolt) etter at han hadde dratt ned buksa: "En slik en har ikke du!"

Jenta (selvsikkert) etter at hun også dro ned buksa: "Nei, med en slik som jeg har, kan jeg få så mange jeg vil av slike som du har.

Først må jeg si at jeg ikke har lest samtlige innlegg her. Denne vitsen er en klassiker, og ikke morsom. Jeg synes denne typen vitser med seksuell undertone, og i særdeleshet om barn, er upassende å fortelle på kontormøter hvor personalet er pliktig til å være tilstede. Det stiller seg helt annerledes i en uformell kaffepause, for eksempel. Selv der er det vel best å se an sitt publikum, hvis man ikke kjenner alle ganske godt.

Endret av Belladonna
Skrevet

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se hvordan den vitsen der er seksuell trakassering! Men noen leser mye mellom linjene og noen tolker ting fritt fra egen fantasi.

Skulle den vitsen der trakassert noen måtte det være en mann som følte seg truffet vil jeg påstå.

Den ansatte kunne nok gått til deg og sagt at vedkommende ikke setter pris på den sortens vitser. Men veldig mange er redde for så direkte konfrontasjoner dessverre.

Sesuell trakassering i seg selv er uhørt fra begge parter.

Skrevet
Hvor går grensen for seksuell trakasering og hvem har definisjonsmakten i forhold til dette? Er det alltid slik at den sensitive parten skal kunne definere om man har en trakasserende atferd? Eller bør det være hensikten til den som beskyldes for å trakassere som bør avgjøre?

Hvis hensikten med å f.eks. fortelle en grov vits er å sette noen i forlegenhet eller å nedverdige, da forstår jeg at man kan si at man driver trakassering. Men hvis hensikten kun er å være morsom, hva da?

Bør det være slik at enhver kan utrope seg selv til offer og derved utrope noen endre til overgriper?

Det er som det er, uansett hvordan du mener verden bør være. Hvem som har definisjonsmakten er avhengig av omstendighetene. Du kan aldri være 100% trygg på at du ikke blir hengt for sextrakassering som mann. Definisjonsmakten ligger hos kvinner, og du blir sannsynligvis ledd av, om du forsøker å henge ut damer for sextrakassering, om de slenger nedlatende med leppa, gir deg onde blikk, eller er atale. Det er bare sånn livet er.

Å slå fast hensikten til et menneske, er noe en kun kan anslå ved tilleggsopplysninger som kontekst, osv, ettersom mennesket ikke er en tankeleser. Det er ikke alltid den svakeste som bestemmer hva som er sextrakassering, om det er en kvinne som sjefen ikke liker, og som de ikke har grunn til å frykte negativ medieoppmerksomhet av, så er det ikke noe pes.

Summa summarum har kvinner et ekstra spillkort på hånden her, så det beste er å være dønn kjedelig på jobben, og aldri dra vitser, eller å la være å ansette kvinner. Enkelt og greit.

Skrevet

Jeg syns ikke den vitsen kvalifiserer til seksuell trakassering, ikke i det hele tatt. Og din kvinnelige kollega burde virkelig tatt det opp med deg før hun gikk til sjefen.

Jeg tror ikke akkurat at hun blir veldig populær, eller får det lettere på jobb av dette, selv om hun slipper disse forferdilig støtende vitsene da. Det er ikke bedre å føle seg utstøtt enn å føle seg trakassert.

Men, alle må få sette sine egne grenser for hva som er seksuell trakassering og ikke. Jeg jobber selv i et veldig mannsdominert miljø, og jeg merket i begynnelsen at alle rundt meg var veldig forsiktige med hva de sa rundt meg. Redde for at jeg skulle tolke noe feil og gå og sladre til sjefen og lage helvete. Men jeg syns egentlig bare grove vitser er morsomme. Og får jeg grove kommentarer retta direkte på meg (morsomt ment, men likevel retta på meg), så har jeg funnet ut at det er mye morsommere å spille med. Morsommere for meg, som stort sett får en god latter av det, og morsommere for de, som kan kødde med sånt uten å bli sett på som overgripere uten grunn.

Hvorfor hun reagerte som hun gjorde er det vel ingen som vet, men det kan alltids ligge ting bak som dere ikke vet noe om. Så, fordi verden er ond, må du nok bare finne deg i det, og håpe på at du får flere kule kvinnelige kollegaer istedet for. Slike som tåler en trøkk, og tør si ifra direkte til deg om det faktisk er over grensa.

Skrevet
Så paradoksalt nok, så kan det nå være fare for at denne kvinnen etterhvert vil føle seg utstøtt fordi hun etter de flestes mening overreagerte og blir oppfattet som prippen. I tillegg til at hun har ødelagt et ellers godt arbeidsmiljø.

Det er det som vanligvis skjer i tilfeller av seksuell trakassering, også på grove anklager. Offeret utstøtes.

Skrevet
Min nyansatte kollega hadde ikke sagt noe som helst om at hun ikke tolererte vitser med innslag av kjønn/ seksualitet. Derfor kunne ikke jeg vite at hun ikke ville sette pris på en humor som fra før var etablert i teamet.

Og nå har hun sagt fra. Case closed, så lenge du kan innrette deg etter nye føringer på hva som er greit av vitser.

Les vitsen over og si meg om du synes det var en rimelig reaksjon det å anklage med for seksuell trakassering.

Vitsen forteller om et 6 år gammelt pikebarn som gleder seg til å få pikk i massevis. For hva du vet kan det være at din kollega selv fikk det i den alderen? Eller noen som står henne nær? Det er ikke unormalt å reagere på seksualiserte vitser om barn.

Jeg hadde dessuten satt pris på at du ikke bruker en typisk hersketeknikk som det å antyde at jeg påtar meg en offer- rolle her.

Jeg antyder ikke, jeg skriver det direkte, og det er ikke hersketeknikk, men fakta. Du rakker ned på den slemme damen som du føler satte deg i et dårlig lys, at hun kommer og ødelegger deres morsomme arbeidsmiljø, at du ikke har gjort noe galt og nå er du urettmessig anklaget.

For all del, jeg skulle forstått deg om det var en anmeldelse, men hun har faktisk bare gjort det hun vurderte at hun måtte for å få slutt på sexvitser på morgenmøtene. Du synes jo ikke selv at vitsen din var på kanten, du bekrefter her at du er uenig, og ikke virker å bry deg om noe annet enn din egen side av saken, som vel bekrefter hennes vurdering av hvor mye vits det var å ta det opp med deg direkte.

Det må jo bety at all humor eller spøk i forhold til kjønn/ seksualitet helst bør dø ut totalt, i tilfelle det er noen som ikke tåler å høre dette.

Ansatte har en spesiell beskyttelse, akkurat som mot mobbing, som man ikke finner ellers i samfunnet. Fortell seksuelt ladede vitser på privaten, hva har sex og småbarns kjønnsorganer på jobben å gjøre uansett?

Skrevet
hva har sex og småbarns kjønnsorganer på jobben å gjøre uansett?

Tja, om småbarn har vondt i magen, kan det være en må spørre om de har hatt sex, og undersøke kjønnsorganene, med tanke på ektopisk svangerskap? Kan være svært farlig, det.

Hva har diskusjoner om foppall å gjøre på jobben? Svar: det er gøy å diskutere foppall. Samme gjelder grove sexvitser. Personlig sier jeg: jo grovere, jo bedre.

Skrevet
Jeg antyder ikke, jeg skriver det direkte, og det er ikke hersketeknikk, men fakta.

Det ene utelukker ikke det andre.

Du rakker ned på den slemme damen som du føler satte deg i et dårlig lys, at hun kommer og ødelegger deres morsomme arbeidsmiljø, at du ikke har gjort noe galt og nå er du urettmessig anklaget.

Ja, stemmer ikke det bra, da?

For all del, jeg skulle forstått deg om det var en anmeldelse

:rolleyes:

..men hun har faktisk bare gjort det hun vurderte at hun måtte for å få slutt på sexvitser på morgenmøtene. Du synes jo ikke selv at vitsen din var på kanten, du bekrefter her at du er uenig, og ikke virker å bry deg om noe annet enn din egen side av saken, som vel bekrefter hennes vurdering av hvor mye vits det var å ta det opp med deg direkte.

Helt riktig. Det var riktig av damen å ta opp dette med sjefen, dersom hun ville ha slutt på sexvitsene, og kan leve med negative tilbakemeldinger fra resten av de ansatte, eller satser på å få marginalisert tilhengerene av sexvitser.

Skrevet
Det ene utelukker ikke det andre.

Ja, stemmer ikke det bra, da?

:rolleyes:

Helt riktig. Det var riktig av damen å ta opp dette med sjefen, dersom hun ville ha slutt på sexvitsene, og kan leve med negative tilbakemeldinger fra resten av de ansatte, eller satser på å få marginalisert tilhengerene av sexvitser.

Du verden. Har dere tenkt å pepre damen med sure tilbakemeldinger i en slik grad at det blir et spørsmål om å kunne leve med det? Heller barnslig, i mine øyne.

Skrevet
Tja, om småbarn har vondt i magen, kan det være en må spørre om de har hatt sex, og undersøke kjønnsorganene, med tanke på ektopisk svangerskap? Kan være svært farlig, det.

Hva har diskusjoner om foppall å gjøre på jobben? Svar: det er gøy å diskutere foppall. Samme gjelder grove sexvitser. Personlig sier jeg: jo grovere, jo bedre.

Det har vel enda ikke vært saker om norske 6-åringer som er gravide, enten det er i eller utenfor livmoren.

Foppal er ikke et ord, og ikke noe å diskutere på et morgenmøte. Jeg kan synes det er morsomt å diskutere håndarbeidsoppskrifter, men jeg tar det ikke med kolleger i plenumsmøter.

Gjest Anders TS
Skrevet
Summa summarum har kvinner et ekstra spillkort på hånden her, så det beste er å være dønn kjedelig på jobben, og aldri dra vitser, eller å la være å ansette kvinner. Enkelt og greit.

Skal man dømme etter innleggene her inne, er det jo delte meninger om dette. Jeg merker meg jo at noen kvinner mener at enhver form for groviser ikke bør forekomme hvis det er kvinner tilstede.

Jeg frykter at det er slik som jeg siterer etter "gjests" innlegg. At dette egentlig er en del av ekstremfeminismens gufs fra fortiden. Å ytre seg i forhold til seksualitetens komikk er seksuell trakassering hvis det kommer fra en mann. Dette er et hykleri som vil hindre at de reelle problemene rundt seksuell trakassering blir tatt tak i på seriøst vis. Og grunnen er selvfølgelig at det er umulig å ta påstandene om at den vitsen jeg fortalte er å trakassere noen seksuelt. Å antyde en grumsete holdning i forhold til barn og sex blir benyttet, og da blir det ikke lenger mulig å forstå.

Man skal vel ikke helt se bort fra at slik feministisk politisk korrekthet bl.a. vil kunne medføre at nye programmer fra Rorbua i Tromsø blir utelukket. Vi kan vel også anta at Oluf etterhvert må sensureres.

Denne debatten har hjulpet meg til å forstå. Jeg sier nei til seksuell trakassering men sier ja til humor i hverdagen. Og for meg vil seksualiteten aldri bli så høytydelig at den ikke kan spøkes med.

Gjest Eurodice
Skrevet

Anders, hvis jeg hadde vært i en behandlingssituasjon med deg nå, ville jeg bedt deg om å slappe av og ta noen dype åndedrag. Du blåser opp denne saken til helt urimelige proporsjoner. Det er svært få ting her i verden det ikke går an å slå vitser om, det gjelder bare å se an tid og sted og omstendigheter.

Det jeg har sagt, og flere andre, er at kontormøter, plenumsmøter med pliktig fremmøte for personalet, ikke er velegnet for vitser med seksuelt tilsnitt, og spesielt ikke med barn som "hovedpersoner". Er det så vanskelig å forstå?

Det går da fint å slå av en vits hvis det faller seg sånn, uten at det har noe med seksualitet å gjøre?

Gjest Anders TS
Skrevet
Anders, hvis jeg hadde vært i en behandlingssituasjon med deg nå, ville jeg bedt deg om å slappe av og ta noen dype åndedrag. Du blåser opp denne saken til helt urimelige proporsjoner. Det er svært få ting her i verden det ikke går an å slå vitser om, det gjelder bare å se an tid og sted og omstendigheter.

Det jeg har sagt, og flere andre, er at kontormøter, plenumsmøter med pliktig fremmøte for personalet, ikke er velegnet for vitser med seksuelt tilsnitt, og spesielt ikke med barn som "hovedpersoner". Er det så vanskelig å forstå?

Det går da fint å slå av en vits hvis det faller seg sånn, uten at det har noe med seksualitet å gjøre?

Min vits ble blåst opp til seksuell trakassering, og jeg forstår det slik at du mener at jeg har gjort meg skyldig i dette ved å fortelle den på morgenmøtet. Hvilket var helt vanlig praksis hos oss.

De forskjellige synspunkter og påstander i denne tråden har fungert slik at jeg har gjort meg opp en mening. Og den er ikke i tråd med det du har som syn. Jeg mener du tar feil og at hennes påstander om seksuell trakassering er helt på jordet. Og her har jeg støtte fra de andre av mine kolleger som var tilstede.

Idag fortalte for øvrig en annen av mine kvinnelige kolleger en grov homo- vits på morgenmøtet. Alle lo hjertelig, for vitsen var morsom. Også vår trakasserte kvinnelige kollega syntes dette var moro. Vel, jeg kommer ihvertfall aldri til å stole på denne kvinnen.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)
Min vits ble blåst opp til seksuell trakassering, og jeg forstår det slik at du mener at jeg har gjort meg skyldig i dette ved å fortelle den på morgenmøtet. Hvilket var helt vanlig praksis hos oss.

De forskjellige synspunkter og påstander i denne tråden har fungert slik at jeg har gjort meg opp en mening. Og den er ikke i tråd med det du har som syn. Jeg mener du tar feil og at hennes påstander om seksuell trakassering er helt på jordet. Og her har jeg støtte fra de andre av mine kolleger som var tilstede.

Idag fortalte for øvrig en annen av mine kvinnelige kolleger en grov homo- vits på morgenmøtet. Alle lo hjertelig, for vitsen var morsom. Også vår trakasserte kvinnelige kollega syntes dette var moro. Vel, jeg kommer ihvertfall aldri til å stole på denne kvinnen.

[Du har misforstått meg. Jeg har aldri sagt at jeg synes dette er seksuell trakassering, bare at jeg synes det er upassende med den type vitser i fellesmøter. Men jeg vet jo ikke hvordan miljøet er der hvor du arbeider.

Jeg kan da vel også fortelle vitser som får en voksen mann til å rødme, så det er ikke det at jeg er snerpete. Men alt til sin tid, tenker jeg.

Endret av Belladonna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...