Gjest Gjest_Anders_* Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Vi hører stadig om det som kalles seksuell trakassering - f.eks. i arbeidslivet. Og uten unntak hører vi om offeret som er kvinne og den trakasserende part som er mann. Er kvinner nærtakende og oversenitive eller er menn generelt sjåvinistiske drittsekker? Grunnen til at jeg spør er en selvopplevd episode. På morgenmøte fortalte jeg en vits som nok var av det grove slaget. Alle lo og syntes dette var en munter start på dagen. Men dagen etter ble jeg kallt inn til sjefen. En kvinnelig kollega på dette møtet hadde klaget på meg og den vitsen jeg hadde fortlat og mente seg seksuelt trakassert. Hvor går grensen for seksuell trakasering og hvem har definisjonsmakten i forhold til dette? Er det alltid slik at den sensitive parten skal kunne definere om man har en trakasserende atferd? Eller bør det være hensikten til den som beskyldes for å trakassere som bør avgjøre? Hvis hensikten med å f.eks. fortelle en grov vits er å sette noen i forlegenhet eller å nedverdige, da forstår jeg at man kan si at man driver trakassering. Men hvis hensikten kun er å være morsom, hva da? Bør det være slik at enhver kan utrope seg selv til offer og derved utrope noen endre til overgriper? Uansett? Dette synes jeg er vanskelig fordi jeg mener at alle skal kunne gå på jobb uten å bli trakassert på noen måte. Men samtidig synes jeg en del kvinner er svært raske til å påberope seg trakassering. I mellomtiden har jeg sluttet å fortelle morsomme historier eller på annen måte ha morsomme kommentarer i forhold til sex og samlivsproblematikk. Man vet jo aldri om en tilhører kan føle seg støtt.
Gjest PP Skrevet 2. september 2009 #2 Skrevet 2. september 2009 Seksuell trakassering er for meg handlinger (som klåing) eller prat med seksuelle undertoner som er rettet mot MEG eller direkte språk som fortsatt går på meg. En grov vits er ikke for meg seksuell trakassering.
Bernardette Skrevet 2. september 2009 #3 Skrevet 2. september 2009 Seksuell trakassering er for meg handlinger (som klåing) eller prat med seksuelle undertoner som er rettet mot MEG eller direkte språk som fortsatt går på meg. En grov vits er ikke for meg seksuell trakassering. Enig med den. Din arbeidskollega har kanskje ikke hatt en mann på en stund og er derfor i ubalanse?
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #4 Skrevet 2. september 2009 Enig med den. Din arbeidskollega har kanskje ikke hatt en mann på en stund og er derfor i ubalanse? Er ikke det en litt drøy påstand å komme med at kvinner trenger sex med menn for å være stabile? Jeg mener, snakk om lavmål i en debatt. Uansett. Seksuell trakassering er uønsket oppmerksomhet basert på kjønn. Om du brukte den kvinnelige kollegaen din i vitsen, eller rettet den mot henne på noen måte så kan det være seksuell trakassering. Om det var en generell grov vits som ikke var rettet mot noen, og du ikke blunket eller nikket eller gestikulerte mot henne på noen måte, så var det kanskje ikke seksuell trakassering. Om du gir en kollega oppmerksomhet som inneholder seksuelle referanser så er det seksuell trakassering om denne oppmerksomheten ikke er ønsket, og siden man ikke alltid vet om slik oppmerksomhet er ønsket eller ikke så ville jeg kanskje styrt unna grovisene. Grove vitser på jobb er kanskje ikke helt passende uansett.
Bernardette Skrevet 2. september 2009 #5 Skrevet 2. september 2009 Er ikke det en litt drøy påstand å komme med at kvinner trenger sex med menn for å være stabile? Jeg mener, snakk om lavmål i en debatt. Jeg vil si; snakk om lavmål når man går til sjefen og klager over en vits som ble fortalt til alle kollegaene under lunsj. Om du gir en kollega oppmerksomhet som inneholder seksuelle referanser så er det seksuell trakassering om denne oppmerksomheten ikke er ønsket, og siden man ikke alltid vet om slik oppmerksomhet er ønsket eller ikke så ville jeg kanskje styrt unna grovisene. Grove vitser på jobb er kanskje ikke helt passende uansett. Greit men det går an å si "Slike vitser syns jeg ikke noe om" til arbeidsplassens hobbyklovn, i stedet for å fly til sjefen etter første komikerhendelse.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #6 Skrevet 2. september 2009 Jeg vil si; snakk om lavmål når man går til sjefen og klager over en vits som ble fortalt til alle kollegaene under lunsj. Greit men det går an å si "Slike vitser syns jeg ikke noe om" til arbeidsplassens hobbyklovn, i stedet for å fly til sjefen etter første komikerhendelse. Hva vet du om det var første hendelse? Du har heller ikke hørt vitsen. Du vet ikke noe om situasjonen rundt. Jeg er eneste kvinne på min arbeidsplass, og jeg kan bli svært ille til mote av enkelte typer "morsomheter". Det å fortelle grove seksuelle vitser på arbeidsplassen kan faktisk være belastende og pinlig. Om vitsene fremstiller kvinner som vandrende vaginaer blir det stort fokus på kjønn og seksualitet, noe som kan gjøre det vanskeligere for kvinner å bli tatt seriøst. Det går helt fint an å være morsom uten å ty til seksuellt ladet humor.
Gjest PP Skrevet 2. september 2009 #7 Skrevet 2. september 2009 Enig med den. Din arbeidskollega har kanskje ikke hatt en mann på en stund og er derfor i ubalanse? Den skjønte jeg faktisk ikke. Kan du utdype? PP er kvinne må du vite og var ikke den som hadde hovedinnlegget.
Bernardette Skrevet 2. september 2009 #8 Skrevet 2. september 2009 Hva vet du om det var første hendelse? Du har heller ikke hørt vitsen. Du vet ikke noe om situasjonen rundt. Men dette gjentar seg i alle debatter, både her og andre nettsider. Jeg har forstått det slik at det er best å forholde seg til det som faktisk skrives, og ikke tenke om "hva om dette er noe som skjer hver dag", "hva om gjest-Anders har hatt masse problemer med kvinnelige kollegaer før pga. sin manglende evne til å oppføre seg som folk". Jeg er eneste kvinne på min arbeidsplass, og jeg kan bli svært ille til mote av enkelte typer "morsomheter". Det å fortelle grove seksuelle vitser på arbeidsplassen kan faktisk være belastende og pinlig. Om vitsene fremstiller kvinner som vandrende vaginaer blir det stort fokus på kjønn og seksualitet, noe som kan gjøre det vanskeligere for kvinner å bli tatt seriøst. Dette er noe helt annet enn "en vits under morgenmøtet som alle lo av", og noe dukanskje kan ta opp med en sjef hvis du virkelig mistrives med det. Mitt poeng er så absolutt ikke å le av seksuell trakassering, jeg syns det er alvorlig selv, uten å utdype den mer. Det betyr likevel ikke at jeg har sympati for en kvinne som går til sjefen etter å ha hørt en (!) vits.
waco Skrevet 2. september 2009 #9 Skrevet 2. september 2009 (endret) Kanskje vi burde spørre oss selv hvorfor denne kvinnen gikk til sjefen og ikke til trådstarter som fortalte vitsen? Er det å gå bak ryggen som er strak vei for dere kvinner kanskje? Endret 4. september 2009 av Strix
Gjest milkyway Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 Tafsing og smekking på rumpa, og tørrjukking på sine ansatte opplever (opplevde) jeg som seksuell trakassering. Aldri mer skal jeg sette min fot på den plassen!
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #11 Skrevet 3. september 2009 Tafsing og smekking på rumpa, og tørrjukking på sine ansatte opplever (opplevde) jeg som seksuell trakassering. Aldri mer skal jeg sette min fot på den plassen! Og dessverre er dette veldig vanlig. Du burde anmeldt det.
Gjest Anders TS Skrevet 3. september 2009 #12 Skrevet 3. september 2009 Litt mer om bakteppet. Den kvinnen jeg bruker som eksempel her, er nyansatt hos oss. Vi er et team på 8 medarbeidere hvor halvparten nå med nyansettelsen er kvinner. Vi har tradisjonelt hatt et godt arbeidsmiljø der spøken har sittet løst og tonen har vært utvungen. Og kvinnene har vært like aktive med å sende grove e-post snutter og å fortelle grove vitser f.eks. under lunsj. Poenget er at den sjargongen aldri har vært noe problem - før nå. Er det dermed riktig at jeg har gjort noe galt? Bør hele teamet legge om stilen og sjargongen fordi en nyansatt ikke takler det jeg mener er rimelig uskyldig og som verken fører til klaps på baken, eller annen form for overtramp. En annen episode jeg kan nevne var at vi i forbindelse med jobb var på fjellseminar med overnatting på hytte. Vi hadde alle med oss soveposer og jeg fikk besøk i soveposen av en av mine kvinnelige kolleger. Og her var det hun som inviterte seg selv og var den aktive part. Jeg avviste henne bl.a. fordi jeg er gift, men det falt meg aldri inn å gå til sjefen og klage. Eller f.eks. å anmelde forholdet, som jeg er sikker på at noen kvinner ville ha gjort hvis rollene hadde vært byttet om. Er kvinner for raske til å definere seg selv som offer? I noen tilfeller mener jeg det.
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 3. september 2009 #13 Skrevet 3. september 2009 Jeg jobber i et mannsdominert miljø. Forrige uke var vi på jobbreise. I sikkerhetskontrollen på flyplassen begynner jeg å dra av belte og jakke i køen, hvorpå en av mine kollegaer kommer med kommentaren "jeg trudde vi skulle vente med det til vi var alene...". Jeg lo godt, og tenkte ikke på det som trakasserende overhodet. Det var en god spøk, og jeg kunne godt ha kommet med kommentaren selv. Men dersom det gjentar seg igjen og igjen, med stadige hint og hentyydninger, ville jeg nok tatt det opp. Slik du forteller historien overreagerte hun på en generell vits - men jeg ville nok tenkt over, og kanskje snakket om henne, om hvorfor hun ble fornærmet. Hadde det vært meg, og jeg følte at det var vel mye spøking av denne typen, ville jeg nok tatt det opp med personen selv i første omgang. Nå har jeg jobbet i et mannsdominert miljø i 10 år. Jeg har flere ganger opplevd at mannlige kollegaer har vist interesse, og flørtet. Men jeg har aldri opplevd noe jeg vil putte i båsen "seksuell trakassering", så mitt inntrykk er at dette ikke er så vanlig som man kan få inntrykk av.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #14 Skrevet 3. september 2009 Du kan sammenligne dette med mobbing eller rasisme. Det er den som mener seg forulempet som setter standarden for hva som er greit og ikke. Du har fått beskjed om at noen ikke setter pris på slike historier, og da er det vel greit for deg å ta hensyn til det? Morsom kan du jo være i fritiden, med dine venner.
Strix Skrevet 4. september 2009 #15 Skrevet 4. september 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Strix, mod
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #16 Skrevet 4. september 2009 Dette var en nyansatt som du ikke kjenner bakgrunnen til. Kanskje hun har opplevd et seksuelt overgrep (eller flere)? Det kan gjøre at hun blir mer sensitiv enn andre. De fleste vil ikke kalle dette seksuell trakassering, men kanskje upassende å si på et formelt morgenmøte.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #17 Skrevet 4. september 2009 Hvis hensikten med å f.eks. fortelle en grov vits er å sette noen i forlegenhet eller å nedverdige, da forstår jeg at man kan si at man driver trakassering. Men hvis hensikten kun er å være morsom, hva da? Bør det være slik at enhver kan utrope seg selv til offer og derved utrope noen endre til overgriper? Uansett? Hun har vel ikke stemplet deg som overgriper, har hun vel? Hun har opplevd en vits som hun har oppfattet som krenkende, og noe hun ikke orker å forholde seg til i arbeidsmiljøet, og har derfor sagt fra. De fleste har nok høyere toleranse (med forbehold da jeg ikke har hørt vitsen), men du kan ikke kreve at hun skal finne seg i seksuelt ladede hendelser hun finner krenkende for at dere andre skal more dere. Hvem vet hvorfor hun reagerer? I mange miljøer fortelles nettopp disse vitsene for å manipulere og demonstrere makt og disrespekt, eller for egen tenning. Opptil hver 5. norske kvinne mener seg voldtatt en eller annen gang, og mange flere har opplevd overgrep av ulike alvorlighetsgrader, en god del av dem på jobb. Kanskje er hun en av dem, kanskje frembringer vitsen minner. Kanskje er det mange kvinner som har opplevd seg krenket av vitsene dine, men som ikke har sagt fra om at du var over streken. Mvh kvinne som liker en intelligent grovis, men som også kan se at ikke alle kan avkreves det, og som også ser at noen kan være av den typen man vil ha seg frabedt i jobbsammenheng hvor en ikke velger sitt selskap.
Gjest x Skrevet 4. september 2009 #18 Skrevet 4. september 2009 Din arbeidskollega har kanskje ikke hatt en mann på en stund og er derfor i ubalanse? Dette er en uttalelse som kvalifiserer som seksuell trakassering.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #19 Skrevet 4. september 2009 Jeg synes man skal være forsiktig med for mye seksuell humor på arbeidsplassen. Nettopp fordi det er lett for at noen føler det er ubehagelig, og at de blir satt i bås etter kjønn. Ettersom det var en nyansatt, så vet du ikke hvordan det var der hun jobbet før. Kanskje hun har erfaring med grovere trakassering der, og derfor reagerer sterkere enn normalt? Jeg synes også man skal tenke på at selv om man ikke mener noe vondt med noe, og bare mener å være morsom, så er det ikke slik at alle oppfatter det man sier som morsomt. Selv om man ikke mener å gjøre noen lei seg, så kan det faktisk hende at personen blir lei seg likevel. En grovis i ny og ne er ikke noe jeg ville reagert på, men om det gjennomgående var et stort fokus på kjønn og seksualitet, og jeg følte at kvinner ble sett på som et objekt nærmest, så ville jeg sagt ifra.
Gjest Anders TS Skrevet 4. september 2009 #20 Skrevet 4. september 2009 Når det skal dømmes i spørsmål om riktig og galt så er jo prinsippet om subjektiv skyld avgjørende. Det betyr hva den som er anklaget tenkte og hadde til hensikt når handlingen ble begått. Bør det ikke være slik også i disse sakene? Det må da gå an å kommunisere. Jeg mener at min nye kollega burdte være såpass at hun tok dette med med/ oss på en skikkelig måte istedenfor å varsle sjefen om seksuell trakassering. Spesielt når hun er ny. Nå er faktisk seksuell trakassering i utgangspunktet sett på som et overgrep. Og nå har jeg tilfeldigvis blitt drittsekken. For det var tilfeldigvis jeg som fortlate vits denne dagen. Men det kunne like gjerne vært en av mine kvinnelige kolleger. Hadde det vært tilfelle, er jeg jaggu ikke sikker på at det hadde blitt noen sak av det i det hele tatt. Jeg fatter ikke at en del kvinner skal være så raske med å ta på seg offer- rollen. Snakk om å stakkarsliggjøre seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå