Tintin Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Hvilken bok anbefaler du, og hvorfor?? Hva slags bøker pleier du å lese, og hva liker du ikke å lese?? Hva handlet din favorittbok om??
^^Belle^^ Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Jeg liker veldig godt (og leser nesten bare) fantasy. I denne sjangeren kan jeg anbefale Harry Potter-bøkene og Eragon-bøkene av Christopher Paolini som jeg liker aller best. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor jeg liker disse bøkene, annet enn at de er spennende og rett og slett gøyale å lese. Ellers holder jeg på med en serie som heter Codex Alera av Jim Butcher nå (det er kommet 5 bøker i denne serien per dags dato: Furies of Calderon, Academ's Fury, Cursor's Fury, Captain's Fury og Princep's Fury), utrolig spennende bøker som jeg har vanskelig for å legge fra meg. Jim Butcher har også en serie som heter Dresden Files (i alt 8-9 bøker?) som handler om en privat detektiv/trollmann i vår moderne verden. Veldig morsomme bøker. Ringenes Herre og Hobbiten av J.R.R. Tolkien kan også anbefales. Jeg liker ikke å lese krim. Jeg synes rett og slett det er kjedelig og veldig mye likt rundt omkring (nei, jeg trenger ikke å bli anbefalt Millennium-bøkene, de har jeg allerede lest og hatet dem ). Ellers er jeg ikke så veldig interessert i dramasjangeren, men selvfølgelig er det noen unntak. For eksempel Memoirs of a Geisha elsket jeg.
twinklestar Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 (endret) Jeg foretrekker krim og Millenium er kanskje av de beste bøkene. Vi er heldigvis alle forskjellige (jeg har aldri lest Harry Potter bøkene). Ellers har jeg lest mye Mankell, Nesbø og andre krimforfattere. Men jeg leser innimellom annet enn krim også. Drageløperen og Tusen strålende soler var veldig bra! Den jeg leser akkurat nå er "Spis, elsk og lev". Begynte bra synes jeg. Er midt i boka og synes kanskje det er litt mye meditasjon, men likevel en bok som får deg til å tenke litt over livet og hvordan du lever! Må til slutt også legge til Paulo Coelho som er en fantastisk forfatter. Likte bl.a. Alkymisten, 11 minutter, Veronica må dø. Og har flere jeg fortsatt har lyst til å lese. Endret 1. september 2009 av twinklestar
^^Belle^^ Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Det er jammen godt vi er forskjellige. PS! Les Harry Potter-bøkene, du kommer ikke til å angre.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Hvilken bok anbefaler du, og hvorfor?? Hva slags bøker pleier du å lese, og hva liker du ikke å lese?? Hva handlet din favorittbok om?? Jeg anbefaler Vampyrtrilogien (som nå består av en god del mer enn tre bøker) av Anne Rice. Begynner med "Interview with a vampire". Jeg elsker de bøkene fordi jeg liker å lese om vampyrer. Den første boken handler om vampyren Louis, og hans liv og sjelekvaler. En annen anbefaling er "Black Jewels" trilogien til Anne Bishop. Alternativ fantasy, med masse humor. Jeg foretrekker fantasy, horror, og eldre ting, som Jane Austen, Ibsen og Bronte-søstrene. Jeg liker ikke slike "barnebøker" type fantasy, som Potter og Eragon-serien. Serier jeg liker er blant annet "A song of ice and fire" av George Martin, samt Raymond E. Feists bøker som foregår i Midkemia/Kelewan. Jeg liker ikke såkalte jentebøker, av shopoholiker-typen. Jeg hater romantisk kliss og tåredryppende drama. Om beskrivelsen av boken inneholder ord som "gripende" legger jeg den pent fra meg og går videre. Akkurat nå holder jeg på med "Bitten" av Kelley Armstrong. Det ser ut til å bli en ny favoritt. Den handler om en kvinne som er blitt varulv etter å ha blitt bitt.
lillesky Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 For to år siden leste jeg min første Paulo Coelho-bok, og ble helfrelst. Leste først "Veronica vil dø", så "Elleve minutter", og nå "Alkymisten". Han skriver så utrolig flott og "poetisk", men ikke vanskelig.
Gjest Vettel Skrevet 6. september 2009 #7 Skrevet 6. september 2009 Ser en annen har anbefalt Ann Rice, men vil gjøre opmerksom på at det er flere enn tre bøker! http://en.wikipedia.org/wiki/Anne_Rice#Writing_career ... og den mest kjente "interview with a vampire" er ikke den mest spennende/beste boka! (som egentlig betyr at de andre bøkene er utrolig spennende, var lei meg da jeg hadde lest ut alle....)
Sort Pastill Skrevet 6. september 2009 #8 Skrevet 6. september 2009 Leser mye fantasy (Harry Potter er selvsagt aller, aller best), endel krim (jeg liker Karin Fossum og Åsa Larsson veldig godt, men er relativt altetende, så lenge det er nordisk (veldig sær der), og spennende! Leser også mye "gammelt", type Austen, og drama - vel, alt egentlig. Det er så mange fantastiske bøker jeg vil anbefale, her er et lite knippe: Boktyven - Markus Zusac The Curious Incident of the Dog in the Night Time - Mark Haddon Den trettende fortellingen - Diane Setterfield Øya - Victoria Hislop Bienes hemmelige liv - Sue Monk Kidd Tatt av vinden - Margaret Mitchell
Tintin Skrevet 6. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. september 2009 Takk, for mye bra lesetips Kom gjerne med flere bøker
Gjest j19 Skrevet 10. september 2009 #10 Skrevet 10. september 2009 Veronika vil dø av Paulo Coelho er den kjedeligste og dårligste selvmord-boken jeg har lest. Da vil jeg heller anbefale Muleum av Erlend Loe, The bell jar av Sylvia Plath og The virgin suicides av Jeffrey Eugenides. Disse handler også om unge kvinner som vil begå selvmord, men er mye bedre enn Veronika vil dø.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #11 Skrevet 11. september 2009 Mens jeg kan ikke fordra verken fantasy eller krim. Leser klassikere som Hemingway, Hamsun, Balzac, Brontë og Tolstoj, men også mer moderne forfattere som Alice Munroe, Anna Gavalda og Haruki Murakami.
Gjest Gjest_ELVIRA_* Skrevet 14. september 2009 #12 Skrevet 14. september 2009 Mens jeg kan ikke fordra verken fantasy eller krim. Leser klassikere som Hemingway, Hamsun, Balzac, Brontë og Tolstoj, men også mer moderne forfattere som Alice Munroe, Anna Gavalda og Haruki Murakami. Anbefaler sterkt disse bøkene: Grøsser: -La den rette komme inn Jhon Aylide Lindqvist -oppfølgeren Håndtering av de udøde -Gode ønsker av Joe Hill Klassikere: -Dorian Gray av Oscar Wilde(film kommer snart! -Madame Bowary Gustave Flaumbart -Trekket mot nord av Tajeb Sahli og krimromanen -Siste akt av Nils Nordberg/Klaus Hagerup
pace Skrevet 17. september 2009 #13 Skrevet 17. september 2009 Dostojevskij - Forbrytelse og Straff. Engasjerende, drivende og spennende. Har lest litt annet av han, og han er ikke alltid så spennende.
TMS Skrevet 18. september 2009 #14 Skrevet 18. september 2009 (endret) Interessant spørsmål Jeg har alltid elsket å lese, og smaken har forandret seg med årene. Leser gjerne hvilken som helst bok dersom noen anbefaler den, men det er jo ikke dermed sagt at jeg liker alt jeg leser. Krim: Den siste tiden har jeg vekslet på Camilla Läckberg, Stieg Larsson og Dan Brown. Er veldig fan av Jo Nesbøs bøker om Harry Hole, men "Hodejegeren" er også en bok jeg likte (selv om den var en smule merkelig og vulgær til tider). Agatha Christie er en forfatter jeg har lest mye. Hercule Poirot og jeg er gode bekjente Aller helst leser jeg Sir Arthur Conan Doyles bøker om Sherlock Holmes. Han vil nok trolig alltid være min favorittdetektiv. Romantikk: Sukk. Jeg er veldig fan av de gamle klassikerne, særlig "Pride and Prejudice" og "Jane Eyre". Elsker å drømme meg bort i andres romantiske hverdag. Absolutte favoritter: Michael Ende - "Den uendelige historie" Paulo Coelho - "Alkymisten" Harriet Beecher Stowe - "Onkel Toms hytte" Jan Guillou - "Ondskan" Dette er bøker med stor B, som jeg har lest mange ganger, og sikkert kommer til å lese flere ganger i av årenes løp. Akkurat nå holder jeg på med "Shantaram" av Gregory David Roberts. Absolutt verdt å lese hvis du har nok eventyrlyst til 900 sider Endret 18. september 2009 av TMS
babord Skrevet 18. september 2009 #15 Skrevet 18. september 2009 (endret) Jeg er ikke så glad i krim eller fantasy(utenom LOTR) jeg heller, fordi jeg får litt noia av dårlig språk og slapp setningsoppbygning, og det synes jeg forekommer ofte i de sjangerne. Jeg liker nok en del bøker som mange ser på som kjedelige, jeg er mer opptatt av at karakterene og historien er troverdig, og språket er godt, enn av de typiske 'cliffhangerne'. Jeg er veldig glad i Hemingway, John Irving, Gabriel Garcia Marquez, Sigrid Undset og Franscesca Lia Block. Noen av favorittbøkene mine er: Den gamle mannen og havet, fordi den etter min mening er det beste eksempelet på Hemingways fantastiske måte å si masse om Livet, døden og Kjærleiken uten å si noe som helst og uten å være vulgær og overtydelig. Kristin Lavransdatter-trilogien, fordi språket er så utrolig vakkert, fordi den har masse livsvisdom, fordi den er et imponerende historisk studie og fordi Undset har mot til å vise 'heltene' sine med grunnleggende usympatiske sider. The divine secrets of the Ya-ya sisterhood av Rebecca Wells fordi den har en sånn herlig skildring av vennskapet som kan finnes mellom kvinner, fordi den sier mye klokt om mor/datter-forhold og fordi den gjør meg feministisk og feminin samtidig. Den hemmelige historien av Donna Tart fordi jeg drømmer meg vekk i den og fordi jeg skulle ønske jeg kjente mennesker som hovedpersonene. Henry and June av Anais Nin fordi jeg kjenner meg igjen i Anais Nin's tanker og følelser og fordi den er så herlig navlebeskuende og dypt psykologisk. Simon og eiketrærne av Marianne Fredriksson fordi den er en nydelig oppvekstskildring og fordi den lærer meg mye om 'hvordan være menneskepå en god måte'. Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf fordi den er et magisk eventyr og fordi språket er nydelig og fullt av sitater. Av nyere skatter kan jeg nevne Meg eier ingen av Åsa Linderborg og Ekstremt høyt og utrolig nært av Jonathan Safran Foer. Endret 18. september 2009 av babord
Solstorm Skrevet 20. september 2009 #16 Skrevet 20. september 2009 Jeg leser mye - og er nokså altetende! Bøker som jeg har likt spesielt godt er: Erlend Lo : "Muleum". En liten bok som jeg ikke glemmer! Desmond Bagley - alle 17 bøkene! Dette er "guttebøker" hvor helten er tøff, skurkene er slemme og det finnes noen fine damer også! "På stram line" er utrolig spennende og fin underholdning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå