Gjest Bestemor Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Det er så utrolig mange egoistiske mennesker både her i dette forumet og ellers i samfunnet. (Ikke alle, jeg har lest endel vettugt her også) Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har annet enn forakt til overs for mennesker som tror den eneste de trenger å ta hensyn til her i verden er dem selv. Hva i all verden slags samfunn er det vi egentlig ender opp med? Personer som mener de ikke trenger å ta hensyn til hverken barn (egne eller andres) gravide kvinner, andres partnere mm. Alt handler om dem selv og hva de selv kan få. Vet du hva, det eneste dere får av meg er forakt. Jeg jobber med små barn i barnehage og noe de må lære allerede der, er å ta hensyn til andre og at verden ikke kun snurrer rundt de selv. En del voksne ser desverre ut til å ha gått glipp av denne grunnleggende opplæringen. Egoistiske og empatiløse farer de gjennom livet og alt handler om de selv, og de driter tydeligvis i hvem de tråkker på for å nå målene sine. Når det gjelder å ta hensyn til andre mennesker så har de stoppet opp på 3-års stadiet Jeg er mor til noen flotte unge mennesker selv, og noe av det jeg er stolt av å ha lært dem er empati og medmenneskelighet. Hvis jeg hadde vært mor til noen av de (som kanskje er veldig unge), som skriver om sin absolutte rett til ikke å trenge å ta hensyn til noen andre pga at, "jeg er singel jeg". Ja hadde jeg vært mora deres så hadde jeg skammet meg dypt. Hilsen ei bestemor (men ikke ei gammel og grå ei)
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Karma er en fin ting. De fleste vokser opp og erfarer at det de selv får seg til å gjøre mot andre. Det gjør andre glatt mot dem og.
Gjest Supermimz Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 (endret) Heisann Muligens, når noen mennesker kommer frem til den forståelse de er midtpunktet i verden, er når deres foreldre har skjemt dem bort til det punkt hvor de føler at de er mere spesielle enn andre barn. Det er klart det er rom for forbedringer, og mange lærer kansje ikke før de blir gamle. Det er desverre slik at vi hver og en oppfatter verden på en annerledes måte enn andre, men man kan alltid lære av andre mennesker. Jeg prøver å si at det ligger kansje en grunn til egosistisk\usympatisk\sosiopatisk oppførsel, og at mennesker gjør det de gjør for en grunn, men at det er alltid rom for å lære..og for noen tar det litt lenge før de finner den rette livserfaringen. Endret 3. september 2009 av Supermimz
Gjest Gjest_Enig_* Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Jeg kunne ikke vært mer enig med bestemor, her og håper virkelig at mine barn får med seg disse grunnleggende verdiene. Ellers kan jeg bare skrive under på det gjest over meg skrev om karma. Mannen min var utro mot meg med flere under en periode på 4 år til tross for at vårt forhold og samliv var alt annet enn dårlig. Han gjorde det fordi han kunne og fordi det var spenning og bekreftelse og han tenkte at så lenge jeg ikke visste noe, ble jo ingen såret. Nå lever jeg livet og har en herlig (singel) elsker (som kanskje kan bli noe mer), mens ex-mannen sørger og er bitter over å ha tapt det eneste som "egentlig" betydde noe for ham, nemlig meg. Karma er en fin ting
Gjest voks opp Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Karma er en fin ting. De fleste vokser opp og erfarer at det de selv får seg til å gjøre mot andre. Det gjør andre glatt mot dem og. Ja, med årene kommer modenheten sigende og med den en forståelse for at verden er mer enn en selv.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Verden snurrer ikke kun rundt en selv nei, og heller ikke kun rundt seg selv og sin familie. Samfunnsengasjerte mennesker som bryr seg om folk og dyr de ikke må bry seg om (sine egne) er flott og sjeldent å se (uansett om de er single eller gift).
Gjest egoist? Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Verden snurrer ikke kun rundt en selv nei, og heller ikke kun rundt seg selv og sin familie. Samfunnsengasjerte mennesker som bryr seg om folk og dyr de ikke må bry seg om (sine egne) er flott og sjeldent å se (uansett om de er single eller gift). Noen ganger virker det jo faktisk som det for enkelte er lettere å bry seg om andre enn sine nærmeste, i allefall tilsynelatende. Fordi det gir status og godt omdømme i endel miljøer å engasjere seg i ulike typer veldedig arbeid, f.eks. De samme menneskene som høster lovord på bortebane, kan ha nedprioritert kone og unger hjemme, eller kanskje det er kona som er den fantastisk hjelpsomme og flotte dama for alle andre, men som går bak mannens rygg med en elsker. Samfunnsnyttig og veldedig engasjement er som oftest også egoistisk motivert, det gir en god følelse å hjelpe andre og føle at en er til nytte! Problemet oppstår først når det er motsetningsforhold mellom hva som får en selv til å føle seg bra og hva som gagner andre. De som konsekvent velger seg selv, er MER egoistiske enn andre. Men vi er alle egoister
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 Noen ganger virker det jo faktisk som det for enkelte er lettere å bry seg om andre enn sine nærmeste, i allefall tilsynelatende. Fordi det gir status og godt omdømme i endel miljøer å engasjere seg i ulike typer veldedig arbeid, f.eks. De samme menneskene som høster lovord på bortebane, kan ha nedprioritert kone og unger hjemme, eller kanskje det er kona som er den fantastisk hjelpsomme og flotte dama for alle andre, men som går bak mannens rygg med en elsker. Samfunnsnyttig og veldedig engasjement er som oftest også egoistisk motivert, det gir en god følelse å hjelpe andre og føle at en er til nytte! Problemet oppstår først når det er motsetningsforhold mellom hva som får en selv til å føle seg bra og hva som gagner andre. De som konsekvent velger seg selv, er MER egoistiske enn andre. Men vi er alle egoister Joa, det finnes vel nok at de også, men det var ikke de jeg tenkte på. Har du selv prøvd veldedig arbeid og møtt menneskene som driver med det, eller har du bare møtt de som bruker det til å fremheve seg selv? De høylydte er jo lettest å se, så da kan man fort få et skjevt inntrykk av hvem som driver med veldedig arbeid. Selv om man får en god følelse av å hjelpe andre betyr ikke det at det er drivkraften bak handlingene, for enkelte er det bare ett gode som følger med. Jeg kan ikke si meg enig i at alle, uten unntak, er egoister.
Gjest egoist? Skrevet 1. september 2009 #9 Skrevet 1. september 2009 Tror egoisme i bunn og grunn er en drivkraft i oss alle, men at det er forskjellige grader av egoisme og så må man også ta høyde for at noen er flinkere enn andre til å skjule at de er helt eller delvis drevet av egoisme når de gjør "gode gjerninger". Selv å avstå fra å være utro, som er et yndet tema her, er jo i bunn og grunn noe som gagner en selv. Mange lar vær rett og slett fordi de ikke vil/tør risikere et forhold som de ikke ønsker å miste. Og det er jo en ærlig sak.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #10 Skrevet 2. september 2009 Høres sikkert fjernt ut, men noen ganger i mitt stille sinn lurer jeg på om jeg skulle oppdratt datteren min til å tenke på seg selv. Det er ikke mye plass til empati, medmenneskelighet og deling for tiden. Istedenfor å være sårbar mot råtne folk, være sterk nok til å være med i gamet. Jeg tenker dette noen ganger
Gjest Gjest_Enig_* Skrevet 2. september 2009 #11 Skrevet 2. september 2009 Høres sikkert fjernt ut, men noen ganger i mitt stille sinn lurer jeg på om jeg skulle oppdratt datteren min til å tenke på seg selv. Det er ikke mye plass til empati, medmenneskelighet og deling for tiden. Istedenfor å være sårbar mot råtne folk, være sterk nok til å være med i gamet. Jeg tenker dette noen ganger Har tenkt på dette selv. Altfor ofte virker det som det er de mest hensynsløse som får de fleste fordeler og kommer lengst her i verden. Men jeg tror at den dagen man opplever en krise (som jeg selv nylig har vært igjennom), får man igjen for all omsorg og medmennskelighet man har vist opp igjennom, ved at mennesker også stiller opp for deg. Har selv opplevd virkelig betydningen av venner i mitt samlivsbrudd, mens mannen, som kun har overfladiske vennskap og bekjentskaper, sitter alene etter å ha mistet kone og familieliv. Dette gjelder selvfølgelig privat. Andre regler gjelder i arbeidslivet. Men opplever heldigvis iblant at det lønner seg å være "snill" også. Kanskje det er en motbølge på vei?
Gjest Melchizedek Skrevet 2. september 2009 #12 Skrevet 2. september 2009 Alle mennesker er i bunn og grunn egoistier. Noen viser det bare tydeligere en andre
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #13 Skrevet 2. september 2009 Men vi er alle egoister Alle mennesker er i bunn og grunn egoistier. Noen viser det bare tydeligere en andre Det er vanskelig for folk å fatte at andre kan være annerledes enn dem selv.
Gjest Egoist? Skrevet 2. september 2009 #14 Skrevet 2. september 2009 Det er vanskelig for folk å fatte at andre kan være annerledes enn dem selv. Mener du virkelig at det finnes mennesker hvis valg kun er basert på uselviske og edle motiver? JA det finnes flotte mennesker der ute som står på og gjør gode gjerninger i bøtter og spann, og som tilsynelatende ikke tenker på seg selv i det hele tatt, men å tro at det kun tenker på andre, er nok skivebom. Selv den mest selvutslettende kone/mor "ofrer" seg for familien sin fordi det gir henne noe tilbake. Om det er følelsen av å være til nytte, vissheten om at det blir satt pris på og hun blir elsket for det, noen liker til og med følelsen av å ofre seg. Det finnes så avgjort forskjellige grader av egoisme, men å tro at ikke vi alle drives av egoistiske hensyn i større eller mindre grad, det er i beste fall naivt. Men nå siktet vel sikkert trådstarter til de åpenbare egoistene, som ikke skyr noen midler og blåser i om man sårer eller ødelegger andres liv for å få det som man vil, som for eksempel de som velger å delta i utroskap, enten på den ene eller andre måten. Mange av disse fremstår sikkert også som ærlige og redelige mennesker uten et egoistisk bein i kroppen, men sannheten har en tendens til å komme fran, og da ser omgivelsene hva slags egoist som skjulte seg bak det "perfekte" ytre...
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #15 Skrevet 2. september 2009 Det er klart man har rett på å ta vare på seg selv. Det er bare en person som er ansvarlig for din lykke og velvære, og det er deg. Det ligger nok i utrykket å være egoistisk å bry seg om seg selv, men det er ikke den type egoisme som TS snakker om.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #16 Skrevet 2. september 2009 Til og med bestemor ser ut til å være egoistisk motivert! Hvis ikke barna hennes har samme verdier som henne vil hun skamme seg, og hvis det ikke er egoistisk så vet ikke jeg.... Gi barna ansvar for at alle andre har det bra, og de kommer til å bruke hele sitt voksenliv på å finne bekreftelse på at de er bra nok i seg selv, uten den oppofrende, martyr atferden noen mødre lærer sine barn i folkeskikkens navn.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #17 Skrevet 2. september 2009 Mener du virkelig at det finnes mennesker hvis valg kun er basert på uselviske og edle motiver? Ja det finnes noen få av de, men det finnes mange flere som ikke er egoister. Man kan ta hensyn til seg selv også uten å være egoist, så lenge ikke ens egne interesser overkjører andres. Egoist - en som handler basert på egne interesser og ønsker og ikke tar hensyn til andre, det motsatte av en altruist som handler på en slik måte at det tjener andre. Ligger man et sted imellom er man heller ingen pur egoist. Selv den mest selvutslettende kone/mor "ofrer" seg for familien sin fordi det gir henne noe tilbake. Om det er følelsen av å være til nytte, vissheten om at det blir satt pris på og hun blir elsket for det, noen liker til og med følelsen av å ofre seg. Det virker som du legger mer i ordet egoist enn definisjonen gjør. Hva har det om hun liker det eller ikke med saken å gjøre? Hun tjener/tar hensyn til andre ergo er hun ikke en egoist.
Cullen Skrevet 2. september 2009 #18 Skrevet 2. september 2009 (endret) I alle år har jeg reist meg opp på buss og tbane når noen som trenger plassen mer kommer inn. Når jeg selv gikk på krykker var det ingen som gjorde meg samme tjenesten. Snakket faktisk med moren min om dette tidligere i dag, jeg lurer fælt på hva foreldrene til disse ville sagt om de visste hvordan barna oppførte seg. De fleste ville vel satt et lite spørsmålstegn på hvordan barna de har oppdratt kan være så egoistiske og snevresynte. Endret 2. september 2009 av Cullen
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #19 Skrevet 2. september 2009 Cullen; Egoist defineres etisk som en person som handler ut i fra egen interesse, men IKKE på bekostning av andre. I forhold til konemor som ofrer seg for andre, så er det ikke sikkert de andre vil at hun skal ofre seg for dem. Du blir pådyttet takknemlighetsgjeld for noe du ikke har bedt om. Selvfølgelig finnes det nyanser. Og det vil også finnes de som påstår at de helt uselvisk lever og ånder for andre. Men i bunn og grunn så mener jeg at de gjør det fordi det føles godt å være den som gir.
Gjest Bestemor Skrevet 2. september 2009 #20 Skrevet 2. september 2009 Til og med bestemor ser ut til å være egoistisk motivert! Hvis ikke barna hennes har samme verdier som henne vil hun skamme seg, og hvis det ikke er egoistisk så vet ikke jeg.... Gi barna ansvar for at alle andre har det bra, og de kommer til å bruke hele sitt voksenliv på å finne bekreftelse på at de er bra nok i seg selv, uten den oppofrende, martyr atferden noen mødre lærer sine barn i folkeskikkens navn. Enkelte velger å misforstå, eller har ikke evne eller vilje til å forstå hva jeg mener med egoisme. Nei, jeg har ikke oppdratt mine barn til å være noen martyrer som skal bruke sitt voksenliv til å ha ansvar for at alle andre mennesker har det bra. De er flotte selvstendige unge voksne som jeg absolutt er stolt av. Det jeg mener å ha lært dem er ærlighet, empati og evne til å ta hensyn til andre mennesker, og det er en grunnleggende lærdom som enkelte her later til å mangle. Man behandler andre mennesker slik som man ønsker at andre skal behandle deg selv. Ingen ønsker vel å bli bedratt over lengre tid eller holdt for narr selv. Men allikevel så er det allikevel greit for enkelte å behandle andre på den måten. Og en slik form for egoisme og uærlighet kan jeg ikke annet enn å forakte. Og det jeg mener med å skamme seg er at jeg ville ha følt at jeg selv har mislyktes som mor, hvis mine barn hadde slike holdninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå