Gå til innhold

Legge rutine av eldre barn ( 4 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg ser nok det at jeg og sambo har gjort alle feilene i boka når det kom til legging. Nå har vi riktignok ei flott jente på 4 år, men akkurat legging om kvelden er ikke alltid fullt så lett.

Vi har nok vært til tider litt lite konsekvent, samt at vi nok ikke er helt "enig". Sambo synest nok jeg er litt for strengt, men jeg ser at det virker over tid. Men så kan det være en ferie som "ødlegger" dette. Det er forsåvidt greitt, så sant en kan hente seg inn igjen uten at en skal bruke uker på det.

Nå har vi jo regler og rutiner, det er pussing av tenner etter barne tv, på med pjamas, vi leser litt i senga, litt kos. Og mor sier godnatt og skal forlate soverommet. "Næææææ... jeg vil ikke være alene....". Jeg sier til henne at jeg kommer tilbake om en liten stund, men nå må hun lukke øynene. Avogtil fungerer det fint. Men ofte, så kommer hun tassende ut i stuen, vi følger henne inn igjen, hun kommer tilbake. Og så ender det ofte, som i kveld, med at sambo blir med henne inn på soverommet.

Men jeg ønsker en 4 åring som kan legges uten at det skal bli for mye dill og dall og at det ender med at vi må være på soverommet i evigheter.

Det er nok en million gode råd og erfaringer "der ute". Men er det noen som kan anbefale noe litteratur som kan være til nytte for oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen gode råd å komme med i forhold til bøker om tema...

Men jeg tror det er viktig å være konsekvent og at du og samboeren din er enige, og gjør ting likt i forhold til sovingen..

Når står dere opp om morgenen? Jeg ser dere pusser tenner etter barne tv, blir hun kanskje lagt litt for tidlig? Kanskje prøve en halv time senere kan gjøre underverker? (kommer jo an på barnets søvn behov og når dere står opp..)

Min datter på 4,5 går på badet kvart over 7, pusser tenner, tisser og legger seg. Vi blir ikke værende på rommet mer en 1 min.. Noen ganger får hun lov til å høre på lydbok før hun skal sove, hvis vi skal opp tidlig dagen etter sier jeg at hun må sove med en gang uten lydbok og da gjør hun det...

Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde to barn med 4 års mellomrom.

Jeg satte meg ned og så på hva som må skje i løpet av ettermiddagen/kveld og så timet jeg det bare inn. Her var det middag senest 17.30. Bading (når nødvendig) var også plottet inn. Så barne-tv. Leste for den yngste. Pratet litt om dagen og kanskje en sang. Øretelefoner og lydbok var ypperlig. Da yngste var lagt så var det den eldste. Lesing og prat om dagen. Lydbok her også.

Jeg hadde aldri problemer for de visste til enhver tid hva som skulle skje. Rutinene ble trygghet. Var ikke noen problemer de gangene rutinene ble brutt for da var det av en årsak som f. eks. besøk borte.

Begge mine har hatt stor glede av lydbøker/barnesanger.

Gjest Gjest_Luna_*
Skrevet

Jeg bodde alene med min sønn (da 3 år gammel) og vi hadde leggerutiner som fungerte helt supert. Han fikk ha et par leker og bamser i sengen som han kunne leke med etter han hadde lagt seg. Eneste regelen han MÅTTE følge var at det var ikke lov å gå ut av sengen etter han hadde lagt seg, med mindre han måtte på do.

Dette fungerte helt supert. MEN så flyttet vi sammen med min kjæreste og med nye omgivelser og en "stefar" som ville være ekstra snill siden vi nettopp hyadde flyttet inn, ble det masse dilling. Han fikk høre på lydbok, ha leker i sengen, lyset på om kvelden så han kunne se i bøker selv osv osv. Men dette gikk helt utav styr. Mye vil ha mer. Så etterhvert ville han ha ennå mer, og begynte å komme inn i stuen til oss og maste og skrek om han ike fikk spesielle ting etter leggetid.

Det endte med at vi måtte si til han at visst han ikke begynte å legge seg fint (han er fire nå) så måtte vi ta fra han "luksusene" hans. Han dro det bare lenger og lenger og var rasende hver eneste kveld da vi måtte nekte han lydbok, bøker i sengen osv osv.

Det endte ikke før han kun hadde igjen kosebamsene sine i sengen. Han får ikke ha annet enn nattlampen sin på etter han har lagt seg og han er helt fantastisk å legge for tiden. Han kan komme inn en eller to ganger noen kvelder og står bare og ser på oss og smiler. Når vi da ber han om å gå fint å legge seg igjen - så gjør han det (utrolig nok).

Jeg har dermed INGEN tro på at dilling er noen som helst på langvaring leggeoppdragelse. Gi barna minst mulig å holde seg våken med, så sovner de fortere :)

Skrevet

(samme som over).

Glemte å skrive om leggerutinene:

Vi leker og koser oss før barnetv klokken 6, så spiser småen kveldsmat enten imens eller etter barnetv (som oftest imens han ser barnetv). Etter barnetv er slutt er det tissing, dusjing, tannpuss og på med nattdrakt. Når han legger seg finner jeg en kopp med vann til han som han har stående (så han ikke vil bruke "jeg er så tørst"-trixet for å komme ut igjen til oss i stuen), pakker han inn i dyna og leser eller synger for han. så er det god natt og av med lyset. :) Enkelt og dill-fritt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...