Gjest Vil at begge skal ta hverandres Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Vi har en diskusjon gående ang etternavn og mitt "tilbud" til sambo er klart: Jeg tar hans etternavn dersom han tar mitt (nye) mellomnavn til sitt mellomnavn. Vi blir da en familie hvor alle heter det samme, nemlig to etternavn som passer godt sammen. (Uten bindestrek, slik at mitt blir mellomnavn). Jeg bytter dermed vekk det etternavnet jeg alltid har hatt og som folk kjenner meg som med hans. Han har i dag et annet mellomnavn som han aldri bruker, men er meget skeptisk til å bytte ut dette med mitt (som han i praksis også kan la være å bruke). Det er både kortere, klinger bedre og vi blir da en familie som heter det samme, noe begge ønsker. Hans (eneste) argument mot dette er at det er svært få menn som tar jentas etternavn og dermed vil ikke han heller(!!!) Mitt spørsmål blir derfor: Hvor mange her kjenner noen hvor mannen tar hennes etternavn (i tillegg til sitt eget)? Er jeg for sta som står fast ved mitt om at jeg ikke tar hans dersom han ikke tar mitt? For han er veldig mye av vitsen med å gifte seg å få felles familienavn og han vil dermed at jeg tar hans etternavn (og heter nøyaktig det samme som barna) mens han bare heter sitt etternavn, uten mitt mellomnavn. Er jeg eller han urimelig? Og hvor mye på en skala fra 1-5?
Titti72 Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Ditt nye mellomnavn? Er ikke det litt sært? Hvorfor har du et nytt mellomnavn? Jeg kunne forstått hvis det var et gammelt familienavn. Hvis jeg skulle giftet meg, så skulle jeg ikke tatt min samboers navn. Han har et typsik Larsen navn, mens mitt navn, kun bæres av min slekt i norge. Over til spørsmålet. I min vennekrets er det ikke mange som har giftet seg. Men... 2 par har byttet navn til felles etternavn alikevel(samboere i 15-20 år). Men en manlig kollega derimot hadde et typisk Larsen navn, og tok sin kones navn, siden det er et uvanlig, og faktisk utrolig "pent" navn.
tvn Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 Vi har akkurat den samme diskusjonen her i heimen...jeg vil at han skal ta mitt mellomnavn, så kan jeg ta hans etternavn...men han vil ikke skifte navn i d hele tatt. Et vennerpar av oss har nettopp giftet seg, og da tok han hennes etternavn i tillegg til sitt eget, men hun bare beholdt sitt...
Noli Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Ditt nye mellomnavn? Er ikke det litt sært? Hvorfor har du et nytt mellomnavn? Jeg kunne forstått hvis det var et gammelt familienavn. Tror hun mente at hennes nåværende etternavn blir hennes nye mellomnavn.. Vi har flere par i vennekretsen der mennene har byttet eller lagt til kvinnens etternavn som sitt etternavn.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 En venninne av meg giftet seg og hennes mann tok hennes navn som mellomnavn, slik at de og barna har samme navn. Det er ikke så uvanlig. Mannen til ei på jobben gjorde det samme.
Titti72 Skrevet 31. august 2009 #6 Skrevet 31. august 2009 Tror hun mente at hennes nåværende etternavn blir hennes nye mellomnavn.. Vi har flere par i vennekretsen der mennene har byttet eller lagt til kvinnens etternavn som sitt etternavn. Ahhh. Da ble det mere forståelig. Litt sliten i øynene i dag.
Gjest hyggelig Skrevet 31. august 2009 #7 Skrevet 31. august 2009 Jeg vet om en 83- modell som nettopp giftet seg med dama si. Han tok hennes etternavn i tillegg til sitt eget, og hun tok hans i tillegg til sitt eget. F.eks Mari Hansen og Per Nordmann ble til Mari Nordmann Hansen og Per Nordmann Hansen. Så det går an:)
Shade Skrevet 31. august 2009 #8 Skrevet 31. august 2009 Så lenge han ikke en gang er villig til å ta ditt etternavn som mellomnavn så synes jeg det er helt 100% urimelig å forlange at du skal ta hans som nytt etternavn
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #9 Skrevet 31. august 2009 Vi giftet oss nylig og han tok mitt etternavn og beholdt sitt som mellomnavn. Jeg har ikke tatt hans etternavn i det hele tatt. Barna våre får mitt etternavn. Min bror gjorde det samme med sin kone. Tok hennes. Kjenner flere som har gjort det samme, tror nok det avhenger av etternavnet. Hvis det er et -sen navn eller et etternavn som "alle" har. Mitt er det få som har og han tok hennes fordi det også var få som hadde hennes etternavn:) Var ikke diskusjon en gang ( innser at jeg er heldig jeg da
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #10 Skrevet 31. august 2009 Apropos "er jeg urimelig" så mener jeg det er urimelig å kreve at noen skal skifte navn til noe de ikke vil hete, ja. Uansett hvor god eller dårlig begrunnelsen måtte være.
sorbet Skrevet 31. august 2009 #11 Skrevet 31. august 2009 Jeg er muligens enda mer kravstor: Jeg vil beholde mitt eget navn, samt at jeg vil våre framtidige barn skal ha mitt etternavn til slutt. Dette er fordi vi skal bosette oss på hjemgården min, som heter det samme som etternavnet mitt. I tillegg er jeg enebarn, så jeg er den eneste som kan føre slektsnavnet videre(og det har eksistert på gården siden 1500-1600-tallet!) Jeg kan forsåvidt ta min samboers navn til slutt, men jeg vil så inderlig at barna våre skal hete mitt etternavn til slutt. Hva synes dere om dette?
Titti72 Skrevet 31. august 2009 #12 Skrevet 31. august 2009 Sorbet: Jeg syns du skal beholde navnet ditt sånn som du beskriver det. Hans som mellomnavn, og ditt til sist.
Noli Skrevet 31. august 2009 #13 Skrevet 31. august 2009 Hva synes dere om dette? Synes ikke du er urimelig eller kravstor. Jeg hadde ikke tatt hans etternavn om jeg var i din situasjon.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 31. august 2009 #14 Skrevet 31. august 2009 Ditt nye mellomnavn? Er ikke det litt sært? Hvorfor har du et nytt mellomnavn? Jeg kunne forstått hvis det var et gammelt familienavn. Det er et gammelt familienavn som holder på å dø ut, men navnet er nytt for meg siden jeg kun har hatt det i ett år. Sorry dårlig forklaring, er ikke flink til slikt. Jeg tok dette navnet som mellomnavn både fordi det holder på å dø ut og fordi vi begge har vanlige -sen navn. Å hete Andersen Larsen er uaktuelt. Jeg ville ha med noe av mitt videre og barna heter/vil hete "Uvanlig-men-fint-navn" Larsen. Jeg heter "Uvanlig-men-fint-navn" Andersen i dag og mannen heter "Sitt gamle ubrukte mellomnavn" Larsen. Jeg ønsker at vi alle skal hete "Uvanlig-men-fint-navn" Larsen og synes ikke det er for mye forlangt at han også tar det "Uvanlig-men-fine-navnet" da. Som forøvrig er kort og passer godt sammen med Larsen. Tror hun mente at hennes nåværende etternavn blir hennes nye mellomnavn.. Nei, sorry igjen. Se forklaring over
sorbet Skrevet 31. august 2009 #15 Skrevet 31. august 2009 Sorbet: Jeg syns du skal beholde navnet ditt sånn som du beskriver det. Hans som mellomnavn, og ditt til sist. Jeg kunne tatt hans som mellomnavn, samt at våre kommende barn kunne hatt hans som mellomnavn. Det som betyr noe for meg er at barna får mitt etternavn til slutt. Samtidig forstår jeg jo at det er vanskelig for ham også, siden hans eneste søster har tatt sin manns navn. Men som sagt det er det at barna kommer til å komme fra gården .xxx og dermed skulle hett xxx til etternavn..
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 31. august 2009 #16 Skrevet 31. august 2009 Æsj, blei vanskelig dette her. Jeg har hatt det gamle familienavnet som mitt mellomnavn i ett år. Mitt nåværende mellomnavn forblir mitt mellomnavn, men jeg bytter ut mitt etternavn med hans. Takker for alle svar.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #17 Skrevet 31. august 2009 Jeg heter "Uvanlig-men-fint-navn" Andersen i dag og mannen heter "Sitt gamle ubrukte mellomnavn" Larsen. Jeg ønsker at vi alle skal hete "Uvanlig-men-fint-navn" Larsen og synes ikke det er for mye forlangt at han også tar det "Uvanlig-men-fine-navnet" da. Som forøvrig er kort og passer godt sammen med Larsen. Kan ikke du hete det du vil hete, og han hete det han vil hete? Problem løst. Navnet er en del av identiteten, å kreve at noen skal skifte navn mot sin vilje er ikke rimelig.
Sunshine Skrevet 31. august 2009 #18 Skrevet 31. august 2009 Jeg kjenner 2 som har tatt konas navn (som jeg kan komme på akkurat nå). Den ene er i slutten av 20-årene og den andre i midten av 40-årene.
LilleLavendel Skrevet 31. august 2009 #19 Skrevet 31. august 2009 Vi ( ..eller jeg) har også en tilsvarende utfording... min samboer har et veldig typisk "sen" navn, noe jeg syntes er ganske kjedelig, og ser at om jeg tar hans navn blir jeg virkelig en i mengden... noe jeg syntes er ganske kjedelig.. Så jeg diver også å prøver å finne andre alternativer å foreslå... en på jobben tok konas etternavn da han ikke forsto poenget å hete Hansen som alle andre..
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #20 Skrevet 31. august 2009 Syns det er mange jenter her som er litt tradisjonelle og gammeldagse. Jeg kjenner mange gifte par der begge har tatt hverandres navn, er det ikke det som er normalt nå??? Noen tar hans navn som mellomnavn og andre hennes, avhenger litt av hvordan det klinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå