Gjest EmilyLane Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 (endret) Jeg er på leilighetsleting og fant meg en fin en. Lite rom på 6 kvadrat, men koselig stue sammen med 2 andre, litt utenfor preferanseområdet mitt (geografimessig). Men nå har det seg slik at jeg ikke har hørt en skit fra huseier. Innflyttingsdato er i morgen, jeg har fått kontonr fra den ene romkameraten min med beskjed om at "depositum (12000) og husleie (4000) skal sette inn på konto ditt og datt". Jeg har brent meg på å ikke opprette depositumskonto før, og vil ikke gå i samme fella igjen. Fikk nr til huseier, men har ringt 2 ganger i helga uten å få svar (hjemmenr,han har ikke mobil). Synes det hele har blitt stress før jeg i det hele tatt har fått flytta inn, og jeg betaler ingenting uten kontrakt. Skal på en ny visning i kveld. Er det slemt av meg å bare drite i hele greia? Jeg har tenkt å sende hun jenta en sms der jeg skriver at jeg sier ifra meg den, men er det dårlig gjort? Har en dårlig følelse ang leiligheten, men samtidig er jeg redd jeg sier ifra meg et bra rom i en koselig leilighet. Noen råd? Samvittigheten min og hjernen min spiller ikke på lag i dag! Endret 31. august 2009 av EmilyLane
hufsa! Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Heia,det må du ikke finne på å gjøre!!Dep skal på egen komto som begge oppretter.Har du dårøig følese så ikke gjør det ;-))
Gjest EmilyLane Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Men leiligheten er så fin! Kan liste opp pros og cons så kan dere vakre sjeler kanskje hjelpe meg litt... nr 1 + 2 koselige jenter + fin stue med peis +koselig rom +billig (3700) + strøm - veldig lite rom (6kvm) - dårlig vibb ang huseier og depositum - må ha busskort - kjellerleilighet nr 2 + større rom med liten krok jeg kan gjøre om til småstue (ca 10kvm til sammen) + deler kun med 1 jente(eier) + billig, 4000 inkl oppvarming + nært til både jobb og skole (trenger ikke busskort) + ikke noe festejente jeg bor med(hun var veldig "streng" på det) + 6.etasje + mindre i depositum + 1 mnd oppsigelsestid (så om jeg plutselig får tilbud om leilighet fra SiO kan jeg flytte kjapt) - 1 mnd oppsigelsestid (så hun kan kicke meg ut kjapt og gæli) - soverom vegg i vegg med huseiers, men vet ikke hvor lytt det er - ikke noe felles oppholdsrom (har jo kjøkkenet, men likevel) - roomie virker småbossy (men jeg vet jo ikke) Gjorde vel det her mest for min egen del, men men... Hva hadde dere tatt? Magefølelsen min vet ikke! Den har slått seg av...
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Tull rundt depositum og leiekontrakt er den største varsellampen for leilighet nr 1, men få tak i huseier og få dette på det rene. Er han ikke villig til å ha ordnede forhold - flytt heller ikke inn. Varsellampen for leilighet nr 2 er at det er kjipt å bo med og leie av samme person. Spesielt siden du ikke kjenner mennesket. I denne leiligheten kommer du ikke til å føle deg hjemme - du kommer til å føle seg som ei som låner et rom. Men siden det var såpass mye positivt med leilighet nr 2 hadde jeg nok muligens valgt denne.
Cata Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Ville valgt nr. 2 selv om jeg ser at det kan føles ille å bo sammen med den man leier av. Med en måneds oppsigelsestid kan du jo alltids flytte om du etterhvert finner noe som du liker bedre eller om huseieren blir altfor bossy. Problemer med depositum og vansker med å få tak i utleier ville dempet min entusiasme for leilighet 1 ganske så momentant.
Gjest Coarvi Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Jeg har hatt "problemer" med nesten hver eneste huseier jeg har vært borti, så jeg ville hvertfall droppet leilighet nr. 1. At huseier ikke har involvert seg mer ennå sier mye om hvor mye vedkommede kommer til å bry seg den dagen det blir problemer/uenighet. Om du skal ha dårlig samvittighet? Nope! Er det noen jeg ikke gidder å leke snill pike med lenger, så er det huseiere! Fra nå av er det klar tale og henvisning til husleieloven hver gang det blir noe fjas, har brukt for mange år på dikkedarier og kompromisser. Jeg ville nå uansett også valgt nr. 2 fordi den er billigere (4000 inkl strøm i tillegg til at du slipper busskort er ganske grei deal), og det er greit å ha et rom som man faktisk liker å oppholde seg i. For meg er hvertfall rommet mitt viktigere enn oppholdsrom/stue, fordi det i et kollektiv ofte blir behov for å trekke seg ordentlig tilbake. Men gå på visning først du, så får du se hva du føler for etter det... KAN jo hende huseier nr. 1 ringer deg i dag med en brukbar unnskyldning også.
Gjest EmilyLane Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 Ikke hørt noe fra huseier nr 1, driter i hele greia. Vært på visning på nytt sted i dag og jeg falt pladask! Jeg blir så lei meg om jeg ikke får den...4500 inkl fyring, megastort rom med plass til skap, seng, skrivebord, sofa og tv, koselig gang med peis, dødshyggelig jente på på min egen alder (faren hennes eier leiligheten), i et kjempebra strøk, midt mellom skole og jobb. Får svar på torsdag, kryss fingrene for meg!
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #9 Skrevet 1. september 2009 Håper du får den siste leiligheten du skriver om jeg er helt enig med de andre, ville skygget banen når huseier ikke involverer seg i å skrive kontrakt og ordner skikkelig depositumkonto. Det er rett og slett ikke lurt å sette 12000 inn på en annen persons "vanlige" konto. Og rommet hørtes veldig lite ut. Det å dele med huseier kan også gå helt fint, kjenner noen som har leid ut sånn, og noen som har leid sånn (har forsåvidt også gjort det selv), og det har gått greit. Men det blir jo en litt annen situasjon enn når alle er "likestilte". Lykke til
Gjest EmilyLane Skrevet 3. september 2009 #11 Skrevet 3. september 2009 Fikk ikke drømmeleiligheten Er skikkelig lei meg, skitlei av å lete, oppgitt og motløs. Trøstespiser brownies. Vurderer å leie en 2roms med venninna mi, men hun skal flytte hjem til sommeren. Føler meg "slem" om jeg later som om jeg skal leie for minimum ett år og så ikke gjør det. Eller er jeg bare teit som synes det? Satser på å få SiO-leilighet neste år, ble tilbudt det sammen med kjæresten i år, men han kom inn et annet sted. Er jeg da i systemet til SiO? Tilbudet kom i hans navn, men mitt navn var også i søknaden. Mange spørsmål her, er en smule desperat og deppa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå