Gå til innhold

"Photo pearls", bilder av Nabbi-perler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bladde akkurat gjennom den nye Panduro-katalogen, og jeg syntes at dette så veldig interessant ut. Man kan altså gjenskape fotografier med Nabbi-perler, vha et dataprogram som genererer en mal man kan følge.

"Perling" på høyt nivå! :) Det ser jo ganske morsomt ut, og er en fin unnskyldning for å gjenoppta en av barndommens hobbyer.

Er det noen som har prøvd dette? Fungerer det bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så det utstilt på panduro. Så morsomt ut, men resultatet ble jo litt så som så da. Er mulig å se hva det er, men nøyaktige detaljer blir ikke så bra. Trolig ikke alle bilder som egner seg. (Men må innrømme at jeg fikk litt lyst på det selv. Dersom du kjøper det, gi oss rapport på om du synes det er noe særlig!)

Skrevet

Ja du har nok rett i at detaljer blir så som så. Kan tenke meg det fungerer best på portretter og slikt.

Jeg har sagt til samboer'n at jeg ønsker meg et sånt sett til bursdagen min, men det er ikke før i oktober...

Skal definitivt gi tilbakemelding hvis jeg tester det ut. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg klarte ikke å motstå fristelsen da jeg var på Panduro i dag, og endte opp med å kjøpe startsettet. Blir spennende å teste det ut!

Skrevet

Kan du legge ut bilde av et resultat?

Jeg er litt i overkant nysgjerrig på dette :sjenert::ler:

Skrevet
Kan du legge ut bilde av et resultat?

Jeg er litt i overkant nysgjerrig på dette :sjenert::ler:

jeg vil også prøve dette. det følger jo med en cd med programvare,

hvordan var den?

enkelt?

Skrevet

Så ett bilde som stod utstilt på Panduro her i Trondheim nettopp, og ble litt skuffet. Det var rett og slett ille. Et portrett av ei jente, men det ferdige bildet så ut som et stillbilde fra en skrekkfilm.Men forhåpentligvis er det bildet som avgjør, ikke teknikken i seg selv.

Skrevet (endret)

Nå er jeg nesten halvveis med et bilde, det er et portrett og det ser helt greit ut, liksom. Litt mørkt ift. malen kanskje, men dette får bare være en test i første omgang. Tok det første og beste bildet jeg fant, men får nok bedre resultat hvis jeg finner et portrett el. l. som er tatt i gode lysforhold.

CD-en med programvare var lett å installere og ta i bruk, alt er forklart steg for steg. Først velger man hvilken størrelse det ferdige bildet skal være. Man velger så bildet man vil bruke, og så kan man velge ut den delen av bildet man vil bruke. Så trykker man på en knapp som gjør at man ser hvordan bildet ser ut etter at det har blitt generert. Hvis man ikke er fornøyd kan man stille på kontrast og lys, og generere på nytt. Når man er fornøyd, kan man lagre og printe ut. Jeg tror at hvis man tar seg tid til å prøve forskjellige bilder og innstillinger, så kan man finne noe som vil gi et bra resultat.

Malen printes ut i samme størrelse som platen man perler på. Det følger med 4 perleplater som kan settes sammen, og man kan kjøpe ekstra plater hvis man vil. Det skrives ut ett A4-ark til hver plate, og dette arket legger man under platen (som er gjennomsiktig). På arket er det altså fargede rundinger som illustrerer perler, og i tillegg står det nummer som indikerer hvilket nummer fargen har. Det er 30 farger i esken, som er delt inn i små nummererte avdelinger. Det er oversiktlig og greit.

Jeg brukte ca. halvannen time på ett brett, (altså et kvart bilde) som er 30X30 perler. Men jeg så på TV samtidig, da. :fnise:

Jeg skal se om jeg får lagt ut et bilde av det ferdige resultatet. :)

Innlegget er endret iht til Kvinneguidens regler.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
Skrevet
Så ett bilde som stod utstilt på Panduro her i Trondheim nettopp, og ble litt skuffet. Det var rett og slett ille. Et portrett av ei jente, men det ferdige bildet så ut som et stillbilde fra en skrekkfilm.Men forhåpentligvis er det bildet som avgjør, ikke teknikken i seg selv.

Hvordan er det å få tak i programmet, jeg ønsker ikke startpakken men bare sort, grå og hvite perler, Panduro var ikke hjelpsomme i dette.

Skrevet

For å få akkurat dette programet er det vel neppe noen annen måte enn å kjøpe en startpakke?

Kan muligens gå ann å lage et bilde med svært begrenset antall farger med dette:

http://www.microrevolt.org/knitPro/

Gjest Agurkolat
Skrevet

Fekk sjølv lyst til å kjøpa noko slikt! Men er jo greit og brodere og, ein får jo og ein morosam effekt då, hvis eg brukar eit slikt program.

Har du laga noko perlerier Meaty? :)

Skrevet
Fekk sjølv lyst til å kjøpa noko slikt! Men er jo greit og brodere og, ein får jo og ein morosam effekt då, hvis eg brukar eit slikt program.

Har du laga noko perlerier Meaty? :)

Det går sikkert fint å brodere etter det dataprogrammet! :) Det var en god idé (for dem som er flinkere enn meg til å sy, jeg bare stikker meg i fingrene).

Det har stoppet litt opp med perleriene nå, jeg har gjort 75% av et bilde men har gått tom for en farge. Må se å få kjøpt mer, refillene er jo slike kjekke flasker som er fine å fylle fargemagasinene med. Men jeg ser helt klart at det blir et bilde nå, men det ser finest ut på avstand når "pixlene" synes mindre. Blir bedre enn jeg fryktet, da.

Gjest Agurkolat som ikkje gadd og logg
Skrevet

Gleder meg til å sjå resultaet!

Dreiv tidlegare og perla super mario bilete og slik, da såg jo bra ut, sidan dei dataspela er bygd opp av få pixslar. Har lyst til å brodera Nintendo ting, ser so fancy ut!

- Agurkolat

• 3 uker senere...
Skrevet

Nå er bildet ferdig, jeg vet ikke om jeg får til å poste det her, men prøver.

post-5528-1255132034_thumb.jpg

Hmm...kommer det frem noe??

Skrevet

Bildet kom frem :)

Har fått litt lyst til å prøve et sånt kitt selv, tror det kan være litt stilig med noen tøffe grove portretter i noen stilige rammer, men jeg lurer litt på hvordan det er å finne en enkel ramme til slike bilder? i.o.m. at det er litt dybde på de! noen som har tips? Skal helst være rimelig...

Skrevet
Bildet kom frem :)

Har fått litt lyst til å prøve et sånt kitt selv, tror det kan være litt stilig med noen tøffe grove portretter i noen stilige rammer, men jeg lurer litt på hvordan det er å finne en enkel ramme til slike bilder? i.o.m. at det er litt dybde på de! noen som har tips? Skal helst være rimelig...

Det er dette jeg sliter med også, vanlige rammer er jo ikke dype nok. Men lurer på om jeg bare skal kjøpe ei vanlig ramme og la være å sette i glasset. Jeg vet ikke hvordan det vil se ut men det er kanskje forsøket verdt.

Skrevet

IKEA har noen dype rammer som man kan legge ting inni. Vi har en sånn. Tror de har flere forskjellige typer som kan fungere til et slikt bilde :)

Det ble forresten kjempefint, Meaty! Så flink du har vært! :jepp:

Skrevet
IKEA har noen dype rammer som man kan legge ting inni. Vi har en sånn. Tror de har flere forskjellige typer som kan fungere til et

Det skal jeg undersøke nærmere! Takk for tipset! :tommel:

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_ida_*
Skrevet
Jeg bladde akkurat gjennom den nye Panduro-katalogen, og jeg syntes at dette så veldig interessant ut. Man kan altså gjenskape fotografier med Nabbi-perler, vha et dataprogram som genererer en mal man kan følge.

"Perling" på høyt nivå! :) Det ser jo ganske morsomt ut, og er en fin unnskyldning for å gjenoppta en av barndommens hobbyer.

Er det noen som har prøvd dette? Fungerer det bra?

jeg har prøvd ut detta og jeg får ikke nok.. har blitt hekta det er mye lettere enn en tror og perlene er ganske billige..

jeg har selv laget 8 bilder og kan lage 100000000 fler.. synes et er kjempe gøy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...